Ιστορίες λαθρεμπορίου και φοροδιαφυγής με τσιγάρα, πετρέλαιο και «παντόφλες»

Ιστορίες λαθρεμπορίου και φοροδιαφυγής με τσιγάρα, πετρέλαιο και «παντόφλες»

3' 29" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

O πληροφοριοδότης των γερμανικών υπηρεσιών στερέωσε την κάμερα στο παρμπρίζ του φορτηγού που μετέφερε τα λαθραία τσιγάρα. Οι Γερμανοί είχαν εντοπίσει ότι το «αφεντικό», με έναν στόλο φορτηγών αυτοκινήτων, αποθηκών, έως και παλιών φέρι-μποτ, είχε το αρχηγείο του κάπου στη ΒΔ Αθήνα. Περί τα 500 άτομα ήταν στη «δούλεψή» του και τα χρήματα από τα κέρδη του τα επένδυε σε ακίνητα, σε χειμερινό θέρετρο της Στερεάς Ελλάδας, όπου είχε αγοράσει γη και σπίτια.

Οι γερμανικές υπηρεσίες κατέγραφαν τις στάσεις και τη διαδρομή του φορτηγού, μέχρι που έφθασε σε έναν αυτοκινητόδρομο έξω από τη Στουτγκάρδη και αποφάσισαν να δράσουν. Το κύκλωμα δέχθηκε ένα δυνατό χτύπημα και το αφεντικό μπήκε στη φυλακή.

Τα τσιγάρα είχαν φορτωθεί από πλοίο σε πλοίο ανοιχτά της Κρήτης και προέρχονταν από τη Μέση Ανατολή. Οι λαθρέμποροι σε πολλές περιπτώσεις αγοράζουν παλιές «παντόφλες» από πορθμεία και τις χρησιμοποιούν για τις «αποβατικές επιχειρήσεις» των φορτηγατζήδων τους σε έρημες παραλίες της χώρας. Εννοείται ότι τα φορτηγά είναι κατάφορτα με λαθραία τσιγάρα. «Ακόμα και αν χάσουμε φορτηγά και πλοίο, από ένα τέτοιο φορτίο μπορούμε να βγάλουμε 6-7 εκατομμύρια ευρώ» λέει μέλος ενός κυκλώματος που είναι κατηγορούμενος για παρόμοια υπόθεση και επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του.

Εταιρείες όπως η Philip Morris υπολογίζουν ότι το συγκεκριμένο λαθρεμπόριο των fake τσιγάρων, εκείνων που είναι λαθραία και του χύμα καπνού, προσέγγισε το 2014 το 21% της αγοράς ή σε αξία τα 650 εκατομμύρια ευρώ. Το κίνητρο είναι τεράστιο. Οι φόροι καπνού φθάνουν τα 3,1 δισ., κάπου το 7% των συνολικών εσόδων του προϋπολογισμού. Το τσιγάρο επιβαρύνεται με 84% φόρους, περίπου 20 εκατοστιαίες μονάδες πάνω από τα καύσιμα.

Το αποτέλεσμα είναι ότι σήμερα, εν μέσω κρίσης, στην Αθήνα ένα στα τρία τσιγάρα δεν είναι νόμιμο. Από το 2009 ώς το 2014 η επίσημη αγορά τσιγάρων και καπνού έχει μειωθεί 46%, αλλά συνολικά η κατανάλωση παραμένει σταθερή: Ενα θαύμα της στατιστικής που εξηγείται από την έκρηξη του λαθρεμπορίου. Αρκεί να επισημάνει κανείς ότι το 2009 η παράνομη αγορά τσιγάρων και καπνού ήταν επτά φορές μικρότερη. Δύο παράγοντες έπαιξαν ρόλο στην έκρηξη: η καταναλωτική αδυναμία του μέσου πολίτη που καπνίζει και η ραγδαία αύξηση της φορολογίας (έγιναν επτά διαδοχικές αυξήσεις φόρων). Ετσι εμφανίσθηκαν φαινόμενα εντελώς άγνωστα μέχρι τότε στον ελλαδικό χώρο, όπως για παράδειγμα γύρω από το Αγρίνιο, όπου καλλιεργητές άρχισαν να διακινούν «χύμα» καπνό -χρησιμοποιώντας και το Διαδίκτυο- που βρίσκει τον δρόμο προς τον τελικό καταναλωτή σε μικρές πενηντόκιλες σακούλες.

Σήμερα οι ελληνικές αρχές (Λιμενικό, ΣΔΟΕ, Αστυνομία) ασχολούνται κυρίως με μεγάλες υποθέσεις διερχόμενων κοντέινερ με βάση πληροφορίες υπηρεσιών εξωτερικού. «Από αυτές θα εισπράξουμε μηδέν φόρο» λέει παλαίμαχος τελωνειακός που κάνει 25 χρόνια τη δουλειά της δίωξης. «Αυτά τα ποσά των 100 ή 200 εκατομμυρίων που γράφουμε στις επιστολές μας προς τους δανειστές είναι πολύ μακριά από τη σημερινή πραγματικότητα της διοίκησης» συμπληρώνει.

Στην έκθεση με τις προτάσεις της ελληνικής πλευράς που είδε αυτή την εβδομάδα το φως της δημοσιότητας, ο υπουργός Οικονομικών υπολογίζει ότι μπορούν να αυξηθούν τα έσοδα του Δημοσίου από την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου στα καύσιμα, τα τσιγάρα και το οινόπνευμα κατά 250 εκατομμύρια ευρώ. Η εκτίμηση αυτή είναι πιο ρεαλιστική από κάποιες που είχαν γίνει στο παρελθόν.

Πέρυσι ο συνολικός όγκος των υποθέσεων λαθρεμπορίας πετρελαίου έφθασε -ολόκληρο τον χρόνο- τα 80 εκατ. ευρώ. «Και 100 εκατομμύρια να πιάσουμε, ευχαριστημένος θα είμαι», φέρεται να είπε πρόσφατα ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Δημήτρης Μάρδας. Ενα ενθαρρυντικό στοιχείο είναι ότι τόσο ο κ. Μάρδας όσο και ο υπουργός Επικρατείας για καταπολέμηση της διαφθοράς, Παναγιώτης Νικολούδης, συναντήθηκαν με ανθρώπους της αγοράς και κατέγραψαν τι χρειάζεται για να γίνει η δουλειά. Ο Σύνδεσμος Εμπορίας Εταιρειών Πετρελαιοειδών επισήμανε σε ανάρτησή του στις 15 Μαρτίου ότι η έκταση της λαθρεμπορίας στα πετρελαιοειδή δεν πρέπει να κυμαίνεται πάνω από 100 έως 200 εκατ. ευρώ. «Το λογικό σενάριο οδηγεί στο ότι τη χρονιά που πέρασε τα διαφυγόντα κέρδη για το κράτος από το λαθρεμπόριο ήταν της τάξεως των 150 εκατ. ευρώ». Ως βασικούς παράγοντες για τη μείωση του λαθρεμπορίου αναδεικνύει ο ΣΕΕΠΕ:

• Την κατακόρυφη πτώση των πωλήσεων πετρελαίου θέρμανσης λόγω της εξίσωσης του ΕΦΚ που δεν αφήνει πολλά περιθώρια για τη διακίνηση λαθραίων ποσοτήτων.

• Την εξίσωση σε μια πρώτη φάση του ΕΦΚ που μηδένισε εντελώς το λαθρεμπόριο στην ξηρά. Αποτέλεσμα, όσο υπάρχει να συνδέεται με το ναυτιλιακό καύσιμο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή