Ρευστό από ΕΤΕπ αναζητεί το Δημόσιο για 4 αυτοκινητοδρόμους

Ρευστό από ΕΤΕπ αναζητεί το Δημόσιο για 4 αυτοκινητοδρόμους

2' 15" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τα 200 εκατ. ευρώ προσεγγίζουν πλέον οι οφειλές του Δημοσίου στους τέσσερις παραχωρημένους αυτοκινητόδρομους. Το υπουργείο Οικονομίας και Υποδομών καταβάλει προσπάθεια να εξοφλήσει μέσα στις επόμενες ημέρες περί τα 50 εκατ. ευρώ στην Ολυμπία Οδό και τη Νέα Οδό, με σκοπό να μη διαταραχθεί η πορεία των εργασιών σε αυτό το κρίσιμο στάδιο. Ενώ παράλληλα πιέζει την ΕΤΕπ για την εκταμίευση μέρους ενός δανείου, για να εξοφληθούν και οι άλλοι δύο παραχωρησιούχοι. Ταυτόχρονα όμως θέτει σε αμφισβήτηση τα επιχειρήματα των παραχωρησιούχων, με τα οποία ζητείται παράταση των έργων κατά ένα έτος, προκειμένου να περιορίσει τα αιτήματα αποζημιώσεων που εκτιμά ότι θα κατατεθούν.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», μέσα στις επόμενες ημέρες θα καταβληθούν 31,1 εκατ. ευρώ στη Νέα Οδό, η οποία κατασκευάζει την Ιονία Οδό και διαχειρίζεται το τμήμα Μεταμόρφωσης – Σκάρφειας. Περίπου 19 εκατ. ευρώ θα δοθούν στην Ολυμπία Οδό, που ανακατασκευάζει την εθνική οδό Κορίνθου – Πάτρας.

Πώς θα επιτευχθεί η εκταμίευση των 50 εκατ. ευρώ σε μια τόσο δύσκολη στιγμή; Η πρόσθετη χρηματοδοτική συμβολή είναι συγχρηματοδοτούμενη (στη συγκεκριμένη περίπτωση από το ΕΤΠΑ) και η Ε.Ε. έχει τη δυνατότητα ταχύτατης επιστροφής της συμμετοχής της (95%). Ετσι το υπουργείο Οικονομικών πείστηκε ότι σχεδόν το σύνολο των πόρων που θα διατεθούν θα επιστρέψει γρήγορα στα κρατικά ταμεία, έχοντας εξασφαλίσει τη συνέχιση των έργων. Στόχος είναι να εκταμιευθούν 270 εκατ. ευρώ από το δάνειο που έχει συναφθεί για να καλυφθεί η κρατική χρηματοδοτική συμβολή στα τέσσερα έργα.

Παράλληλα, το υπουργείο ξεκίνησε την παραπομπή των αιτημάτων παράτασης των τεσσάρων παραχωρησιούχων στην Επιτροπή Επίλυσης Τεχνικών Διαφορών. Οπως αποκάλυψε η «Κ» στις αρχές Μαΐου οι 4 παραχωρησιούχοι κατέθεσαν αιτήματα παράτασης των χρονοδιαγραμμάτων κατά ένα έτος, με σκοπό να παραδώσουν τα έργα στα τέλη του 2016 (εκτός της σήραγγας της Κλόκοβας στην Ιονία Οδό που μετατίθεται αντίστοιχα για τα μέσα του 2017). Ηδη το Δημόσιο αμφισβήτησε την αιτιολόγηση της Ολυμπίας Οδού και του Αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου, ενώ θα ακολουθήσουν Νέα Οδός και Κεντρική Οδός. Αν το Δημόσιο δεχθεί ότι φέρει την πλήρη ευθύνη για τις όποιες καθυστερήσεις, τότε οι παραχωρησιούχοι θα μπορούν να υποβάλουν αιτήματα αποζημίωσης.

Αυτό που μένει να λυθεί, σε περίπτωση παράτασης, είναι πώς θα καταβληθεί η κοινοτική χρηματοδότηση. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», οι κοινοτικές αρχές δεν συζητούν τη μεταφορά πόρων για το ίδιο έργο σε τρίτη χρηματοδοτική περίοδο, με μοναδική εξαίρεση (λόγω ειδικών συνθηκών) το μετρό Θεσσαλονίκης. Ακόμα όμως κι αν οι κοινοτικές αρχές δέχονταν, ύστερα από διαπραγμάτευση, να μεταφέρουν ένα μέρος των πόρων, αυτό θα οδηγούσε σε ασφυξία το νέο ΕΣΠΑ και αντίστοιχη απώλεια πόρων από το τρέχον ΕΣΠΑ. Ενα από τα σενάρια που εξετάζεται λοιπόν είναι αν μπορεί να γίνει προκαταβολή των υπολειπόμενων χρημάτων στο τέλος του έτους, με ένα είδος δέσμευσης από πλευράς των παραχωρησιούχων. Το ενδεχόμενο όμως δεν έχει ακόμα συζητηθεί.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή