ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς βαθμολογεί το Bερολίνο το κείμενο του νέου μνημονίου

pos-vathmologei-to-berolino-to-keimeno-toy-neoy-mnimonioy-2097365

«Ενα μεγάλο μέρος της δήλωσης του Συμβουλίου Κορυφής (σ.σ. της 12ης Ιουλίου) περιλαμβάνεται στις προαπαιτούμενες ενέργειες που συμφωνήθηκαν μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και του κουαρτέτου των δανειστών», αναφέρει στην εισαγωγική φράση το έγγραφο του γερμανικού υπουργείου των Οικονομικών με τίτλο «Προκαταρκτικός έλεγχος του μνημονίου», που υποβλήθηκε στην αγγλική γλώσσα σε άλλους υπουργούς Οικονομικών και υπευθύνους των θεσμών. Στο έγγραφο που βρίσκεται στην κατοχή της «Κ», τίθενται ερωτήματα ώστε να δοθούν διευκρινίσεις στο πλαίσιο της διαδικασίας του σημερινού Eurogroup. Εισαγωγικά διατυπώνεται η παρατήρηση ότι τα περισσότερα μέτρα θα ληφθούν το δίμηνο Οκτωβρίου-Νοεμβρίου, «ενώ μερικές πολύ σημαντικές μεταρρυθμίσεις δεν υλοποιούνται ακόμη και δεν εξειδικεύονται». Γενικά, τίθενται τρία ερωτήματα:

• Αν το ΔΝΤ προσυπογράφει πλήρως τους όρους της συμφωνίας. Το γερμανικό ΥΠΟΙΚ δεν δέχεται διαχωρισμό των όρων του ΔΝΤ και του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Στήριξης (ESM).

• Πώς μπορεί να διασφαλισθεί η βιωσιμότητα του χρέους (η μεταγενέστερη αναδιάρθρωση του χρέους δεν είναι ικανοποιητική για το γερμανικό ΥΠΟΙΚ).

• Μπορεί το ανεξάρτητο ταμείο ιδιωτικοποιήσεων να αρχίσει να λειτουργεί παίρνοντας τις τράπεζες με ταυτόχρονη ανακεφαλαιοποίησή τους (διασφαλίζοντας απευθείας ανακεφαλαιοποίηση);

Επιμέρους παρατηρήσεις

Οι συντάκτες του κειμένου διατυπώνουν παρατηρήσεις σε 9 τομείς πολιτικής, βάζοντας βαθμούς συμμόρφωσης ανάλογα με το πόσο ανταποκρίνεται στην απόφαση των ηγετών της 12ης Ιουλίου:

Στρατηγική πολιτικής (μερική συμμόρφωση): Δεν υπάρχει σαφήνεια στην κατεύθυνση με χρονοδιάγραμμα στη νομοθεσία και την εφαρμογή της.

Δημοσιονομικοί στόχοι (μερική συμμόρφωση): Οι δημοσιονομικοί στόχοι και οι στόχοι του προϋπολογισμού εξασθενούν. Δεν εξειδικεύονται τα μέτρα για να επιτευχθεί ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ στην τριετία.

Μείωση των χρηματοδοτικών αναγκών (μερική συμμόρφωση): Ενώ μειώνονται τα πλεονάσματα, τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις μένουν σταθερά, αυξάνοντας τις ανάγκες για χρηματοδότηση.

Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (μη συμμόρφωση): Η δημιουργία Ομάδας Δράσης (task force) δεν είναι επαρκής.

Μεταρρύθμιση για Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) και μη εξυπηρετούμενων δανείων (στο μεγαλύτερο μέρος συμμόρφωση): Η μεταρρύθμιση του ΤΧΣ γίνεται στα μέσα Οκτωβρίου ώστε να διαχειριστεί αποτελεσματικά την ανακεφαλαιοποίηση. Εξασφαλίζεται αυτό; Υπάρχουν μέτρα για τα «κόκκινα» δάνεια, αλλά συνεχίζεται η προστασία της πρώτης κατοικίας.

Αγορά εργασίας (στο μεγαλύτερο μέρος συμμόρφωση): Δεν προσδιορίζεται ο χρόνος των μεταρρυθμίσεων ενώ αυτές κατονομάζονται (συλλογικές συμβάσεις, ομαδικές απολύσεις, λοκ άουτ). Αυτό σημαίνει ότι «η σημαντική αυτή μεταρρύθμιση» αναβάλλεται και πάλι.

Συντάξεις (στο μεγαλύτερο μέρος συμμόρφωση): Δεν έχουν καθορισθεί τα ισοδύναμα μέτρα για να αντισταθμιστούν οι δημοσιονομικές συνέπειες της απόφασης του ΣτΕ του Οκτωβρίου 2015.

Δημόσια διοίκηση (μερική συμμόρφωση): Δεν υπάρχει συγκεκριμένο σχέδιο για την αποπολιτικοποίηση της διοίκησης, υπάρχει μια επανάληψη και εξασθένηση της γλώσσας της Συνόδου Κορυφής, με στόχο ένα σχέδιο τριών σταδίων που θα παρουσιαστεί τον Δεκέμβριο 2015. Δεν υπάρχει σχέδιο για την περαιτέρω μείωση του κόστους λειτουργίας του Δημοσίου πέραν του πλαφόν που αναφέρεται στο ενιαίο μισθολόγιο.

Βιωσιμότητα του χρέους (μη συμμόρφωση): Παραπέμποντας στην απόφαση της Συνόδου Κορυφής, οι συνεργάτες του γερμανικού ΥΠΟΙΚ αναφέρουν πως η Σύνοδος έκανε σαφές ότι η έναρξη των διαπραγματεύσεων δεν προκαταλαμβάνει μια τελική πιθανή συμφωνία για ένα καινούργιο πρόγραμμα από τον ESM. Με βάση το μνημόνιο, οι υπάλληλοι του γερμανικού ΥΠΟΙΚ σημειώνουν πως «οι χρηματοδοτικές ανάγκες είναι ψηλότερες από τις προσδοκώμενες ανάγκες». «Η βιωσιμότητα του χρέους», καταλήγουν, «αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά εκκρεμή ζητήματα».