ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Πορτοφόλι» στην ΤτΕ μόνο για τις παραχωρήσεις οδικών έργων

odika1

Ειδικοί λογαριασμοί για την απευθείας πληρωμή των παραχωρησιούχων δημιουργούνται στην Τράπεζα της Ελλάδας. Η ρύθμιση έχει ως προφανή σκοπό την εξασφάλιση των πιστώσεων στους ιδιώτες, τις οποίες έχει ήδη προκαταβάλει η Ε.Ε. ως μέρος της χρηματοδοτικής της συμβολής στο ΕΣΠΑ. Πάντως, τις τελευταίες ημέρες οι πληρωμές προς τους πέντε παραχωρησιούχους «πέφτουν βροχή», προφανώς προς επιτάχυνση των εργασιών.

Σύμφωνα με τη ρύθμιση, που συμπεριελήφθη σε νομοθέτημα-«σκούπα» που εγκρίθηκε με πράξη νομοθετικού περιεχομένου, το Δημόσιο θα δημιουργήσει έναν λογαριασμό στην Τράπεζα της Ελλάδας για τις Ολυμπία Οδό, Νέα Οδό, Κεντρική Οδό και Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου και έναν δεύτερο για τον Μορέα. Στους λογαριασμούς αυτούς θα μεταφέρονται πιστώσεις του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων με εντολή της αρμόδιας υπηρεσίας του υπουργείου Υποδομών και κατόπιν η καταβολή των ποσών θα γίνεται με απόφαση του υπουργού Υποδομών. Μάλιστα, αναφέρεται ρητά ότι τα ποσά που θα μεταφέρονται στους λογαριασμούς αυτούς «θα χρησιμοποιούνται αποκλειστικά και μόνο για τον ως άνω σκοπό και δεν θα διενεργείται από αυτούς καμία άλλη πληρωμή, πράξη ή συναλλαγή».

Στόχος της ρύθμισης είναι, προφανώς, να… προστατεύσει τους πόρους που έχουν ήδη δοθεί από την Ευρωπαϊκή Ενωση για την ολοκλήρωση των πέντε έργων (την κοινοτική συμμετοχή στο ΕΣΠΑ), ώστε να μην καταλήξουν σε «μαύρες τρύπες».

Πάντως, οι ρυθμοί πληρωμής των εργασιών και των αποζημιώσεων έχουν πλέον αποκατασταθεί. Μόνο το τελευταίο δεκαήμερο:

• Ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου έλαβε 20 εκατ. ευρώ (τμήμα της πρόσθετης χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου) και ακόμα 1,2 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση του ρέματος Αγίου Μηνά.

• Ο Μορέας έλαβε τα πρώτα (μετά την επανεκκίνηση του έργου) 2,1 εκατ. ευρώ για συμπληρωματικές αρχαιολογικές εργασίες.

• Η Νέα Οδός έλαβε 15 εκατ. ευρώ (δόση της πρόσθετης χρηματοδοτικής συμβολής), ακόμα 5,2 εκατ. ευρώ για συμπληρωματικές αρχαιολογικές εργασίες και 8,8 εκατ. εκ των αποζημιώσεων.

• Η Κεντρική Οδός έλαβε 8,8 εκατ. ευρώ και 1 εκατ. ευρώ σε αποζημιώσεις.

• Τέλος, η Ολυμπία Οδός έλαβε: 30 εκατ. ευρώ (δόση της πρόσθετης χρηματοδοτικής συμβολής), 8,2 εκατ. ευρώ (δόση της αρχικής χρηματοδοτικής συμβολής), 2,6 εκατ. ευρώ από αποζημιώσεις. Επίσης, έλαβε για πρώτη φορά 6,5 εκατ. ευρώ για την αλλαγή (αναβάθμιση) στα στηθαία ασφαλείας, που γίνεται βάσει Οδηγίας αλλά για άγνωστο λόγο δεν είχε συμπεριληφθεί στο κόστος του έργου. Εκτός από την Ολυμπία Οδό, δόθηκαν στην κοινοπραξία Απιον Κλέος (που κατασκευάζει το έργο) 1 εκατ. ευρώ για μισθοδοσία του προσωπικού των ανασκαφών, 392.000 ευρώ για επιπλέον εργασίες κατάχωσης αρχαιοτήτων, 663.000 ευρώ για την κατασκευή ενός σημείου σε επίχωμα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το Δημόσιο διεκδίκησε (σε μια σπάνια στιγμή) την επιστροφή 34,1 εκατ. ευρώ από τα 91,1 εκατ. ευρώ που είχε λάβει το 2008 (δηλαδή μερικούς μήνες αφότου ξεκίνησε!) η Ολυμπία Οδός λόγω γραφειοκρατικής καθυστέρησης. Η Ολυμπία Οδός υποστήριξε ότι η πληρωμή του ποσού θα διαταράξει το χρηματοοικονομικό μοντέλο του έργου και έτσι η υπόθεση οδηγήθηκε σε διαιτησία.