Εταιρική διακυβέρνηση στις κρατικές εταιρείες

Εταιρική διακυβέρνηση στις κρατικές εταιρείες

Μια ατελέσφορη επανάσταση δρομολογείται στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Με νομοσχέδιο για το οποίο η περίοδος δημόσιας διαβούλευσης ολοκληρώθηκε, ο υπουργός Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας αναλαμβάνει να εισαγάγει την έννοια της εταιρικής διακυβέρνησης σε επιχειρήσεις και οργανισμούς του Δημοσίου. Αισιόδοξο εγχείρημα

2' 5" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μια ατελέσφορη επανάσταση δρομολογείται στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Με νομοσχέδιο για το οποίο η περίοδος δημόσιας διαβούλευσης ολοκληρώθηκε, ο υπουργός Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας αναλαμβάνει να εισαγάγει την έννοια της εταιρικής διακυβέρνησης σε επιχειρήσεις και οργανισμούς του Δημοσίου. Αισιόδοξο εγχείρημα. Αισιόδοξο γενικά, υπεραισιόδοξο όταν αφορά κρατικές εταιρείες, μη εισηγμένες στο χρηματιστήριο.

Με το νομοσχέδιο καθιερώνονται «νέες» πρακτικές όπως είναι η δήλωση αποστολής κάθε εταιρείας, η οποία εκτός από τον προσδιορισμό της αποστολής της, υποχρεώνεται να καταρτίσει ολοκληρωμένο πρόγραμμα που θα εκτελείται από τη διοίκηση, μηχανισμό εσωτερικού ελέγχου με αυξημένες αρμοδιότητες. Παράλληλα, το Δημόσιο ως μέτοχος, οφείλει να αναπτύσσει «Πολιτική Κρατικής Ιδιοκτησίας Ανωνύμων Εταιρειών» (Ownership Policy), στην οποία τίθενται ο απώτερος σκοπός της κρατικής ιδιοκτησίας των επιχειρήσεων και οι κύριοι λόγοι για τους οποίους το κράτος ιδρύει ή κατέχει μετοχές σε ανώνυμες εταιρείες όπως η παροχή δημόσιων αγαθών ή υπηρεσιών, ύπαρξη φυσικού μονοπωλίου, δραστηριότητες εθνικής και οικονομικής στρατηγικής σημασίας.

Επίσης, στην πολιτική περιγράφεται ο ρόλος του κράτους στη διακυβέρνηση των εταιρειών, καθώς και ο τρόπος με τον οποίο το κράτος και οι δημόσιες υπηρεσίες θα εφαρμόσουν την πολιτική ιδιοκτησίας.

Ωστόσο, οι δυνάμεις που αναπολούν το παρελθόν, αναδεικνύουν άλλα θέματα. Θα ξεκινήσουν «τζιχάντ» επειδή «καταργείται η μονιμότητα των υπαλλήλων των δημόσιων επιχειρήσεων», «καταργούνται οι διατάξεις που ορίζουν τις διαδικασίες προσλήψεων προσωπικού», σύμφωνα με τον νόμο για τις ΔΕΚΟ και τη διαδικασία των συλλογικών συμβάσεων. Υποτίθεται ότι καταργούνται εμμέσως διατάξεις που αφορούν δημόσιες επιχειρήσεις που είχαν παραμείνει φορείς γενικής κυβέρνησης, υπό τον έλεγχο του κράτους μέσω του Δημοσίου Λογιστικού, δημόσιων συμβάσεων, προσλήψεων προσωπικού κ.λπ. Αυτό ερμηνεύεται ότι επιχειρείται εμμέσως, η… ιδιωτικοποίηση των δημόσιων συγκοινωνιών (ΟΑΣΑ, ΣΤΑΣΥ, ΟΣΥ).

Η αλήθεια βέβαια είναι ότι το νομοσχέδιο είναι πολύ μακριά από την ιδιωτικοποίηση των ΔΕΚΟ. Αντίθετα προβλέπει ρητά ότι σε κάθε κρατικό οργανισμό τον πρώτο λόγο έχει το εποπτεύον υπουργείο, ενώ ο έλεγχος του υπουργείου Οικονομικών περιορίζεται στα οικονομικά. Είναι όμως σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση εξορθολογισμού του σημερινού χάους και της αδιαφάνειας.

Το νομοσχέδιο παρά τον τίτλο «Εταιρική διακυβέρνηση των Ανωνύμων Εταιρειών του Δημοσίου» ουσιαστικά ορίζει ότι αυτές διοικούνται από τα υπουργεία που τις εποπτεύουν οπότε μάλλον δεν χρειάζονται «εταιρική» διακυβέρνηση. Παραδόξως η αντιπολίτευση κατηγορεί την κυβέρνηση για ιδιωτικοποίηση των ΔΕΚΟ που δεν επιχειρείται και η κυβέρνηση υπερασπίζεται την ορθή εταιρική διακυβέρνηση που δεν επιβάλλεται. Αυτή ίσως είναι η ουσία της πολιτικής ρητορικής όταν δεν σχετίζεται με την πραγματικότητα. Αν συνδέονταν, η αντιπολίτευση δεν θα κατηγορούσε την κυβέρνηση για τη δραστηριότητα της ΕΕΣΥΠ που είχε ιδρύσει η ίδια και στην οποία είχε παραχωρήσει όλες τις ΔΕΚΟ ως ενέχυρο των ξένων για το δημόσιο χρέος.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή