ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ «Κ»

Κιμονό: Από το Κιότο στην πασαρέλα

stigmes

Ιστορικό, παραδοσιακό, διαχρονικό, αλλά ποτέ στατικό. Ενδυματολογικό σήμα κατατεθέν της Ιαπωνίας, το κιμονό αποκαλύπτεται στο Μουσείο Victoria & Albert του Λονδίνου στο «Kimono: Kyoto to Catwalk», μια πρώτη μεγάλη έκθεση επί ευρωπαϊκού εδάφους. Στις προθήκες του μουσείου, σπάνια κομμάτια από τον 17ο και τον 18ο αιώνα συνομιλούν με το κιμονό-φόρεμα του Αλεξάντερ Μακουίν που φορούσε η Μπιορκ στο εξώφυλλο του άλμπουμ «Homogenic», αλλά και με το κιμονό-κοστούμι του Τζεντάι Όμπι-Ουάν Κενόμπι, τον οποίο ερμήνευσε ο Άλεκ Γκίνες στον «Πόλεμο των Άστρων» το 1977. Πάνω από 300 εκθέματα, ανάμεσα στα οποία ενδύματα, πίνακες ζωγραφικής, σκηνές από κινηματογραφικά έργα και αξεσουάρ, συνθέτουν την πορεία του κιμονό από την ανατολική Ασία στη Δύση, διαδρομή που εξελίχθηκε σε αμφίδρομη σχέση χάρη στο αναπτυσσόμενο εμπόριο.

Μέσα από τη λιτή ενδυματολογική δομή του, η οποία εμπλουτίζεται από υφάσματα και μοτίβα, το κιμονό επηρεάζει μινιμαλιστές Ιάπωνες δημιουργούς, όπως ο Γιότζι Γιαμαμότο και η Ρέι Καβακούμπο των Comme des Garçons, αλλά και άλλους, πιο «πληθωρικούς», όπως ο Βρετανός Τζον Γκαλιάνο. Νωρίτερα, στις αρχές του 20ού αιώνα, εποχή της απομάκρυνσης του κορσέ, το κιμονό είχε αποτελέσει έμπνευση για τις ρευστές σιλουέτες πρωτοπόρων σχεδιαστών, όπως ο Μαριάνο Φορτούνι, η Μαντλέν Βιονέ και ο Πολ Πουαρέ. Ρούχα όλων των παραπάνω, μαζί με κιμονό από τις «Αναμνήσεις μιας γκέισας» του Ρομπ Μάρσαλ, αλλά και ένα κοστούμι του Τοσίρο Μιφούνε από το «Sanjuro» του Ακίρα Κουροσάβα, περιέχει η έκθεση, η οποία διαρκεί έως τις 21 Ιουνίου.