ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ «Κ»

Tο COS είναι αλλιώς

Το πιο premium brand μαζικής μόδας αποκτά κατάστημα στην Ελλάδα και ο διευθυντής των ανδρικών συλλογών του, Christophe Copin, μας μιλά αποκλειστικά.

to-cos-einai-allios-561367618

Πολύ πιθανό να το έχετε αντιμετωπίσει· να αναζητάτε ρούχα τα οποία ξεφεύγουν από τη (μη) λογική της μιας-κι-έξω σεζόν, σε τιμές που δεν δημιουργούν αναπάντητα ερωτήματα γύρω από την παραγωγική τους αλυσίδα. Και από την άλλη, να βρίσκετε κομμάτια με ιστορικά βεβαιωμένη ποιότητα και ντιζάιν, των οποίων η γκάμα τιμών αρχίζει και τελειώνει σε υψηλά επίπεδα. Αν η καταναλωτική σας διάθεση βρίσκεται κάπου ανάμεσα στα δύο, η έλευση του πρώτου καταστήματος COS στην Ελλάδα είναι ένα καλό νέο. Το brand είχε ξεκινήσει την ελληνική του διαδρομή με παρουσία ψηφιακή, η οποία πρόσφατα έγινε και φυσική, με μια πρώτη μπουτίκ στο Golden Hall της Αθήνας. Στο εμπορικό κέντρο, οι ανοιχτές, πλέον, πόρτες της COS οδηγούν σε 386 τ.μ. μινιμαλιστικής και χαλαρής διάθεσης, με φυσικό χρωματισμό στους τοίχους και πάγκους παρουσίασης από μη τοξικά και ανακυκλώσιμα υλικά του Paper Factor. Τα έπιπλα του χώρου υπογράφει η Kusheda Meshah, Βρετανίδα ντιζάινερ με καταγωγή από την Γκάνα. Το αθηναϊκό κοινό μοιάζει έτοιμο για μια επανεκκίνηση, όμως πόσο επηρέασε η πανδημία τη δημιουργική διαδικασία; «Το λαϊφστάιλ έχει αλλάξει σημαντικά και πιστεύω ότι ο περασμένος χρόνος υπογράμμισε τη σημασία της λειτουργικότητας στα ρούχα», λέει ο διευθυντής των ανδρικών συλλογών της COS, Christophe Copin, μιλώντας αποκλειστικά στο «Κ». «Προσαρμοζόμαστε σε νέους τρόπους ζωής. Όμως η έννοια της λειτουργικότητας ήταν κάτι που πάντα λαμβάναμε υπόψη μας στην COS. Ντυνόμαστε αλλιώς, όμως δεν πιστεύουμε ότι η λειτουργικότητα πρέπει να είναι βαρετή και συνεχίζουμε να επανεφευρίσκουμε κλασικά κομμάτια που μας εμπνέουν, αλλά συγχρόνως να χωρούν άνετα στην ντουλάπα και στην καθημερινή μας ζωή». 

to-cos-einai-allios0
Ο Christophe Copin.

Αντίσταση στην ταχύτητα

Στον πυρήνα της COS (Collection of Style) βρίσκεται μια μόδα με φιλοσοφία, η οποία καταλήγει σε ντιζάιν με ταυτότητα: λειτουργικότητα, καθαρότητα και λεπτομέρεια. Και μια χειροπιαστή αίσθηση αντίστασης απέναντι στα χρόνια της χαμένης ποιότητας, λόγω ταχύτατης μόδας. Το πρώτο κατάστημα COS άνοιξε το 2007 στο Λονδίνο, την πόλη στην οποία εδρεύει η εταιρεία-μέλος της οικογένειας του σουηδικού γίγαντα H&M. Σήμερα, υπάρχουν 280 καταστήματα παγκοσμίως. Από το δημιουργικό ταμπλό της COS δεν λείπει και η καλλιτεχνική και αρχιτεκτονική προσέγγιση. Στοιχεία της αισθητικής του Bauhaus, π.χ., επανέρχονται συχνά στις γυναικείες και ανδρικές συλλογές, ενώ το brand δίνει έμφαση σε συνέργειες με καλλιτέχνες, χορευτές και γκαλερί. «Πάντα είχαμε το βλέμμα στραμμένο στον σύγχρονο πολιτισμό και στις κοινωνικές τάσεις. Για να είναι η δουλειά μας ενημερωμένη, αλλά και γιατί πιστεύουμε ότι η διασταύρωση διαφορετικών δημιουργικών τομέων είναι πολύ γόνιμη. Γίνεται εκτενής έρευνα σε πράγματα που μας εμπνέουν, όπως, για παράδειγμα, το street style – κάτι που καθρεφτίζεται στο ντιζάιν. Μόδα, τέχνη και ντιζάιν δουλεύουν πάνω στην κατασκευή. Για εμάς, η δουλειά πάνω σε μοτίβα και κοψίματα είναι πολύ σημαντική, γιατί αυτό πάντα αποτελεί το κλειδί για κάτι καινούργιο», λέει ο Copin, του οποίου το βιογραφικό περιλαμβάνει σχεδιαστικές θέσεις στον οίκο Martin Margiela.

to-cos-einai-allios2

to-cos-einai-allios4
Κομμάτια από την καλοκαιρινή συλλογή της COS. 

Στο ατελιέ του Λονδίνου, η ομάδα του ανδρικού τμήματος εργάζεται πάνω σε παλαιότερα σχέδια, αποδομώντας πολλές φορές κλασικές σιλουέτες, όπως κάποιων κοστουμιών, και δίνοντάς τους νέα μορφή. Παράλληλα, η φετινή γυναικεία και ανδρική καλοκαιρινή «σοδειά» προσφέρει αίσθηση αισιοδοξίας, διατηρώντας μια ισορροπία μεταξύ βασικών αλλά και πιο statement, ιδιαίτερων κομματιών, βασισμένων σε σιλουέτες που κυκλοφορούν εντός και εκτός οικιακών τειχών. Zero waste κασμίρ για εκείνη, παντελόνια με λάστιχο για εκείνον και κοσμήματα από ανακυκλωμένα κεσεδάκια γιαουρτιών για όποιον του κάνει κέφι.

Βιώσιμες πρακτικές

Την ίδια στιγμή, οι βιώσιμες πρακτικές δεν μπορούν να λείπουν από μια συζήτηση γύρω από την παραγωγή και την κατανάλωση μόδας. «Από την αρχή της COS, η επιθυμία μας ήταν να σχεδιάζουμε πράγματα με διάρκεια ζωής, χρησιμοποιώντας τις καλύτερες διαδικασίες και υφάσματα, καθώς αναλογιζόμαστε τον αντίκτυπό μας στον πλανήτη», τονίζει ο Copin. «Οι πελάτες μας θέλουν να ξέρουν περισσότερα για το πώς παράγονται τα προϊόντα μας, αλλά και για το πώς να τα διατηρήσουν καλύτερα».

to-cos-einai-allios6
Η καλοκαιρινή συλλογή της COS φωτογραφήθηκε στην Αθήνα.

Σύμφωνα με την εταιρεία, το 2020 το 76% των πρώτων υλών των συλλογών προέρχονταν από βιώσιμες πηγές. Φέτος, το ποσοστό έχει ανέβει στο 86%, ενώ στόχος είναι να αγγίξει το 100%. Ανάμεσα στις «πράσινες» δεσμεύσεις της COS είναι η χρήση υλικών που χρειάζονται λιγότερο νερό και παρασιτοκτόνα, όπως το λινό και οι σπόροι κάνναβης. To brand έχει αναπτύξει κι ένα δίκτυο πράσινων συνεργειών: τα αξεσουάρ παράγονται σε συνεργασία με την αμερικανική Bloom, που μετατρέπει τη ρύπανση του αέρα και των υδάτων σε βιώσιμα συστατικά για την παραγωγή, ενώ η πρώτη συλλογή unisex γυαλιών ηλίου αναπτύχθηκε με το Yuma Labs της Αμβέρσας και βασίζεται σε 100% ανακυκλωμένα μπουκάλια. Συγχρόνως, η ψηφιακή πλατφόρμα μεταπώλησης Cos Resell προτείνει κομμάτια από παλαιότερες συλλογές. «Για μένα η COS είναι ένα μοναδικό μέρος, με μια ομάδα παθιασμένων ανθρώπων που έχτισαν ένα brand το οποίο μπορείς να εμπιστευτείς για υψηλής ποιότητας, καλά φτιαγμένα ρούχα, από όσο γίνεται πιο βιώσιμες πηγές υφασμάτων», συμπληρώνει ο Copin. «Μπορείς να αγοράσεις ένα σακάκι, ένα κλασικό πλεκτό ή ένα ζευγάρι tailored παντελόνια, γνωρίζοντας ότι η εφαρμογή, το ντιζάιν και τα υφάσματα αποτελούν προϊόν σκέψης. Μας ενδιαφέρει η ποιότητα, αλλά στόχος μας είναι να την κάνουμε προσιτή. Με αυτή την έννοια, μπορεί κανείς να πει ότι προσφέρουμε μια προσιτή πολυτέλεια». ■