Ντεφιλέ στον αέρα

3' 58" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οι αεροπορικές εταιρείες επιστρατεύουν διαχρονικά κορυφαίους σχεδιαστές για τις στολές των πληρωμάτων τους. Και αυτές έχουν συνήθως να αφηγηθούν τη δική τους ιστορία.

Αποτελούν πολύπλευρη πρόκληση με ποικίλα προαπαιτούμενα. Οι στολές πληρωμάτων των αεροπορικών εταιρειών είναι συχνά μια πρώτη στυλιστική επαφή με τη χώρα την οποία είμαστε έτοιμοι να ανακαλύψουμε, μια πολιτιστική και γεωγραφική ταυτότητα που καθρεφτίζεται σ’ ένα μαντίλι ή σε μια ζώνη. Το στυλ στους αιθέρες απαιτεί πρακτικότητα και χτίζεται πάνω σε εργονομικές δομές και λεπτομέρειες. Είναι αναγνωρίσιμο, ενώ έχει την ιδιότητα να «ανήκει», αλλά και να ξεχωρίζει.

Bαθύ μπλε

Από την άνοιξη του 2015 η εμφάνιση των ανθρώπων της Aegean Airlines –αεροσυνοδοί, πιλότοι, αλλά και φροντιστές και προσωπικό εξυπηρέτησης– φέρει την υπογραφή της Σοφίας Κοκοσαλάκη. Η Ελληνίδα σχεδιάστρια με έδρα το Λονδίνο δούλεψε με τα χρώματα της αεροπορικής εταιρείας, το βαθύ μπλε, το κόκκινο και το γκρι, δίνοντας στο τελευταίο μια ασημένια λάμψη στο τακούνι των παπουτσιών των αεροσυνοδών. Οι στολές του γυναικείου cabin crew περιλαμβάνουν φόρεμα και σακάκι.

Η Κοκοσαλάκη είναι γνωστή για την τεχνική της στο ντραπέ, αλλά και για μια ελληνικότητα που φιλτράρεται μέσα από την απόλυτα μοντέρνα στάση της, όπου οι διακριτικές αναφορές στις ρίζες δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά φυσική δημιουργική εξέλιξη. «Το ένδυμα είναι λειτουργικό και κομψό, με έναν υπαινιγμό αρχαιοελληνικού κλασικισμού. Σημαντικό ρόλο έπαιξαν ο σύγχρονος χαρακτήρας, η πρακτικότητα και η ποιότητα», αναφέρει η σχεδιάστρια, η οποία στο παρελθόν είχε σχεδιάσει τις συλλογές της ιταλικής Diesel Black Gold, ενώ ήταν η πρώτη δημιουργός που κλήθηκε να αναβιώσει τον ιστορικό γαλλικό οίκο Vionnet. «Θα ήθελα οι άνθρωποι να βλέπουν την Ελλάδα ως αυτό που είναι: μια σύγχρονη και πολιτισμένη κοινωνία», λέει.

Γαλλική προστιθέμενη αξία

Ειδικά στην περίπτωση της Γαλλίας, η προστιθέμενη αξία που αποκτά ένα ρούχο σχεδιασμένο από έναν καταξιωμένο σχεδιαστή μοιάζει ως η λογική συνέχεια των πραγμάτων. Ο ιδιαίτερα θεατρικός Κριστιάν Λακρουά υπογραφεί τα λουκ του στόλου της Air France από το 2005. Ο Γάλλος δημιουργός, με ιστορία στην υψηλή ραπτική αλλά και σε ειδικά πρότζεκτ, όπως το «ντύσιμο» του λεξικού Petit Larousse, ανέπτυξε μια διευρυμένη γκάμα από περίπου 100 κομμάτια για το προσωπικό της γαλλικής εταιρείας. Ανάμεσα στις γυναικείες επιλογές, η φούστα-portefeuille και το μπλέιζερ, μαζί με φουλάρια όπου το σύμβολο της εταιρείας, ο ιππόκαμπος, παίρνει τη μορφή ενός σύννεφου. Ο ίδιος ο δημιουργός χαρακτηρίζει τη γυναικεία συλλογή «Αιώνια Παριζιάνα, μεταξύ αριστοκράτισσας και μανεκέν».

Κόκκινο καπέλο

Το 2008 η Emirates ανακοίνωσε τη συνεργασία της με τη βρετανική εταιρεία παραγωγής ενδυμάτων Simon Jersey για την ανανέωση των στολών της, οι οποίες είχαν σχεδιαστεί αρχικά το 1997. Το πιο αναγνωρίσιμο κομμάτι του γυναικείου ενδυματολογικού κώδικα του αεροπορικού γίγαντα με έδρα το Ντουμπάι παραμένει το κόκκινο καπέλο «pillbox» με το ενσωματωμένο λευκό μαντίλι. Το επαγγελματικό αξεσουάρ πρέπει να στέκεται δύο δάχτυλα πάνω από τα φρύδια και να φοριέται πάντα όταν τα μέλη του πληρώματος βρίσκονται σε δημόσιο χώρο. Επιβάλλεται επίσης η χρήση κόκκινου κραγιόν σε διαφορετικές αποχρώσεις.

Ντεφιλέ στον αέρα-1

Τα Singapore Girls φορούν τα σαρόνγκ-κεμπάγια από τον Πιερ Μπαλμέν. (Φωτογραφία: © AP Photo/Mark Baker)

Singapore Girls

Γνωστές ως Singapore Girls, οι γυναίκες αεροσυνοδοί της Singapore Airlines δεν έχουν αποχωριστεί τα σαρόνγκ-κεμπάγια τους από το 1972. Το χαμόγελό τους αποτελεί σταθερή διαφημιστική εικόνα και εργαλείο μάρκετινγκ για την 5 αστέρων αεροπορική εταιρεία της νησιωτικής χώρας της Νοτιοανατολικής Ασίας. Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1990, οι προσλήψεις γίνονταν αποκλειστικά με βιογραφικά γυναικών από τη Σιγκαπούρη και τη Μαλαισία. Όμως, λόγω του αναπτυσσόμενου δικτύου πτήσεων της εταιρείας, τα Singapore Girls έρχονται πλέον και από την Κίνα, την Ιαπωνία και την Ινδία, μεταξύ άλλων.

Τα υφάσματα με τα μπατίκ μοτίβα για τις κεμπάγια (που αποτελούνται από μπλούζα και μακριά φούστα) παράγονται στη Σιγκαπούρη, ενώ το ντιζάιν των ενδυμάτων είναι του Γάλλου σχεδιαστή και δημιουργού του ομώνυμου οίκου, Πιερ Μπαλμέν. Κάθε κεμπάγια ράβεται στο σώμα της αεροσυνοδού, ενώ τα διαφορετικά χρώματα –μπλε, πράσινο, κόκκινο, μπορντό– «δείχνουν» τις διαφορετικές βαθμίδες στην ιεραρχία του πληρώματος.

Η εικόνα ενός Singapore Girl έχει αυστηρές προδιαγραφές. Δεν επιτρέπονται, π.χ., οι ανταύγειες στα μαλλιά, ενώ μανικιούρ γίνεται μόνο με συγκεκριμένο κόκκινο τόνο. Η εταιρεία δίνει επίσης οδηγίες όσον αφορά τις αποχρώσεις του (λιτού) μακιγιάζ. Το εμβληματικό στυλ των αεροσυνοδών της Singapore Airlines παρουσιάστηκε και στο Μουσείο Μαντάμ Τισό του Λονδίνου, όταν τα κέρινα ομοιώματα δύο Singapore Girls «πόζαραν» στους τοίχους του το 1993 και το 2014.

Ντεφιλέ στον αέρα-2

Ο Κινέζος Laurence Xu σχεδίασε τις νέες στολές του πληρώματος της Hainan Airlines.

Ανατολή και Δύση

Ο Κινέζος μόδιστρος Laurence Xu αποκάλυψε πρόσφατα τη νέα «όψη» των μελών των πληρωμάτων της κινεζικής Hainan Airlines, θυγατρικής της HNA Group. Σύμφωνα με τον σχεδιαστή, η στολή συνδέει την Ανατολή με τη Δύση, με το «Cheongsam», το παραδοσιακό επίσημο κινεζικό φόρεμα, να συναντά παλτό και κάπες που αγκαλιάζουν το σώμα. Με εμπριμέ μοτίβα από σύννεφα, κύματα και βουνά, τα παστέλ κομμάτια έκαναν δυνατό ντεμπούτο όταν παρουσιάστηκαν στο πλαίσιο της εβδομάδας υψηλής ραπτικής στο Παρίσι τον περασμένο Ιούλιο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή