Πώς το TikTok έγινε το νέο διαδικτυακό φαινόμενο;

Πώς το TikTok έγινε το νέο διαδικτυακό φαινόμενο;

Η συνταγή είναι απλή, διασκέδαση και χιούμορ.

2' 59" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε ένα νεανικό δωμάτιο στο Norwalk του Κονέκτικατ, στα τέλη του 2019, η 15χρονη Charli D’Amelio εκτελεί χορογραφίες 15 δευτερολέπτων. Ασχολείται χρόνια με τον χορό, αλλά εκεί, στο δωμάτιό της, ντυμένη χαλαρά, χορεύει με έντονη αίσθηση του χιούμορ. Ποστάρει τα μικρά βίντεο στον λογαριασμό της στο TikTok και οι followers αρχίζουν να συρρέουν. Το κορίτσι του διπλανού WiFi γίνεται μια αναπάντεχη σταρ. Η Charli μετράει σήμερα πάνω από 110 εκατομμύρια ακολούθους στο TikTok. Στο αντίπαλο ψηφιακό δέος, στο Instagram, μία ακόμα αυτοδημιούργητη σταρ, η Ιταλίδα Chiara Ferragni, έχει 23,2 εκατομμύρια ακολούθους, ενώ στο πιο «εγκεφαλικό» Twitter ο πιο δημοφιλής λογαριασμός είναι του Barack Obama, με 130,1 εκατομμύρια followers.

Η πρόσφατη εκρηκτική άνοδος του TikTok συνδέεται με τους περιορισμούς που έχει επιβάλει η πανδημία. Χορογραφίες, lip syncing (συγχρονισμός χειλιών) σε τραγούδια, αστεία σκετς και αρκετός αυτοσαρκασμός – τα μικρά, homemade βίντεο της ψηφιακής πλατφόρμας μοιάζουν με αυθόρμητες στιγμές της καθημερινότητας και είναι ιδιαίτερα δημοφιλή στις νεαρότερες ηλικίες. Τι είναι όμως αυτό που αγαπάει η Generation Z στο TikTok; «Το TikTok είναι safe space», παρατηρεί ο 16χρονος Στέφανος. «Στο Instagram, για παράδειγμα, πρέπει να φαίνεσαι στα καλύτερά σου, να προβάλλεις μια τέλεια ζωή. Στο TikTok κανείς δεν ενδιαφέρεται για όλα αυτά, κάνεις ό,τι θέλεις και μπορείς να βρεις ανθρώπους παρόμοιους με εσένα. Και όλο αυτό εξερράγη τη σωστή στιγμή. Ενώ βρισκόμασταν και βρισκόμαστε ακόμα περιορισμένοι και είμαστε έφηβοι». «Στο TikTok μπορείς να σχετιστείς με κάποιον, αλλά και με γεγονότα που τρέχουν εκείνη τη στιγμή. Βρίσκεις ανθρώπους που βιώνουν τα ίδια πράγματα με εσένα και τα οποία πολλές φορές μεταφέρονται με αστείο τρόπο, σαν κωμωδία. Όπως οικογενειακά θέματα που μπορεί να σε απασχολούν», συμπληρώνει η 15χρονη Δάφνη.

Ιδιοκτησία της κινεζικής εταιρείας τεχνολογιών ByteDance, το TikTok έχει «κατέβει» σε πάνω από 2 δισ. οθόνες κινητών παγκοσμίως, πλην της Κίνας, όπου η ByteDance «τρέχει» μια αντίστοιχη εφαρμογή, το Douyin. Την ίδια στιγμή, η Ινδία απαγόρευσε τη χρήση του TikTok τον Ιούνιο του 2020, λόγω εμπορικής διαμάχης με την Κίνα, ενώ φέτος τον Μάρτιο απαγορεύτηκε και στο Πακιστάν, λόγω «άσεμνου» περιεχομένου. Λίγο πριν από την τοποθέτηση της Ελληνοαυστραλής Vanessa Pappas ως προσωρινής διευθύνουσας συμβούλου, το 2020, το TikTok βρισκόταν αντιμέτωπο με τον τότε πρόεδρο των Ηνωμένων Πολιτειών, Donald Trump, ο οποίος απειλούσε ότι θα απαγόρευε την πλατφόρμα στις ΗΠΑ, λόγω εμπορικής διένεξης με τις κινεζικές αρχές. Αργότερα, η απειλή έγινε κυβερνητική απόφαση, η οποία εντέλει μπλοκαρίστηκε από αμερικανικό δικαστήριο.

Οι όποιες πολιτικο-οικονομικές προεκτάσεις της δημοφιλούς πλατφόρμας λίγο ενδιαφέρουν τους νεότερους φανατικούς της φίλους, εφόσον αυτές δεν τους επιβάλλουν κάποιο φρένο στη χρήση της. Σύμφωνα με στοιχεία της ιστοσελίδας Statista, τον Ιούνιο του 2020 το 32,5% των χρηστών του TikTok στις ΗΠΑ ανήκαν στην ηλικιακή ομάδα 10-19 ετών. Παράλληλα, πολλοί είναι οι χρήστες που παρακολουθούν την ανάπτυξη ενεργειών όπως το TikTok Creator Fund, το οποίο δημιούργησε η Pappas και αναμένεται να διαθέσει 1 δισ. δολάρια σε ταλαντούχους νέους άνω των 18 για να αναπτύξουν την καριέρα τους στη διαδικτυακή πλατφόρμα.

Πώς το TikTok έγινε το νέο διαδικτυακό φαινόμενο;-1

©Charli D’amelio/Instagram

Η Charli D’Amelio δεν πληροί ακόμα την παραπάνω ηλικιακή προϋπόθεση, όμως δεν έχει κανένα λόγο να ανησυχεί για το άμεσο μέλλον της. Έχει ήδη υπογράψει συμφωνία με το Hulu για μια σειρά ριάλιτι, στην οποία θα πρωταγωνιστεί μαζί με την οικογένειά της: την αδελφή της Dixie –έτερη σταρ του TikTok με δεκάδες εκατομμύρια followers–, τον επιχειρηματία μπαμπά Marc και τη φωτογράφο και πρώην μοντέλο μαμά Heidi. Συγχρόνως, η Charli, η οποία πάσχει από διατροφική διαταραχή και έχει πάρει μέρος σε καμπάνια της UNICEF ενάντια στο bullying, ετοιμάζει ένα βιβλίο, ένα podcast και μια συλλογή μακιγιάζ, μεταξύ άλλων. Στο παρελθόν, έχει υπάρξει πρέσβειρα εταιρείας με καινοτόμες ορθοδοντικές εφαρμογές.

Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή