Μετρό: Η… μισή Αθήνα στην αναμονή

Μετρό: Η… μισή Αθήνα στην αναμονή

2' 38" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΜΕΤΡΟ. Δεν υπάρχει έργο που να αλλάζει τον χάρτη μιας πόλης όπως μια γραμμή μετρό. Είναι, όμως, σήμερα η επέκταση του δικτύου στις προτεραιότητες της πολιτείας; Υπάρχει περίπτωση να δούμε νέα έργα μετρό μέσα στην επόμενη προγραμματική περίοδο;

Η απάντηση δεν είναι απλή. Μετά τις σημαντικές μετακινήσεις κονδυλίων από τα προγράμματα του ΕΣΠΑ στο ΣΕΣ 2014-2020, για να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση των «παγωμένων» αυτοκινητόδρομων, η ένταξη νέων έργων (και δη της τάξης του 1 δισ. ευρώ, όπως λ.χ. η πρώτη φάση της γραμμής 4 του μετρό) φαντάζει πλέον δύσκολη υπόθεση. «Υπάρχουν δύο εκδοχές για το άμεσο μέλλον του μετρό στην Αθήνα», λέει στην «Κ» ο πρόεδρος της «Αττικό Μετρό», κ. Χρήστος Τσίτουρας. «Η πρώτη, την οποία κι εμείς προτιμάμε, είναι η προώθηση της νέας γραμμής 4 του μετρό, στο τμήμα Ευαγγελισμός – Αλσος Βεΐκου. Πρόσφατα εξασφαλίσαμε τη δέσμευση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων ότι θα δανειοδοτήσει περίπου το ήμισυ του έργου. Αρα πρέπει να εξασφαλίσουμε περίπου 450 εκατομμύρια από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους, κάτι που δεν είναι απίθανο. Εξαρτάται από τις προτεραιότητες του υπουργείου Υποδομών», εκτιμά. Στην περίπτωση που θα βρεθεί λύση για τη χρηματοδότηση του έργου, τα υπόλοιπα μπορούν να πάρουν τον δρόμο τους. «Οι απαιτούμενες μελέτες ξεκίνησαν πριν από τέσσερα χρόνια και επομένως το έργο είναι έτοιμο να δημοπρατηθεί… αύριο», λέει ο κ. Τσίτουρας.

Το ότι το έργο έχει μελετηθεί επαρκώς δεν σημαίνει, βέβαια, ότι δεν θα αντιμετωπίσει προβλήματα. Οι μηχανικοί που μελέτησαν τη χωροθέτηση της σήραγγας, των φρεάτων και των σταθμών έπρεπε να διαχειριστούν την παρουσία ιστορικών κτιρίων, αφανών ρεμάτων και βέβαια υπογείων κτιρίων. Ο πιο προβληματικός σταθμός της γραμμής 4 είναι, όπως αναμενόταν, του Πανεπιστημίου για τη χωροθέτηση του οποίου εξετάστηκαν εννέα (!) εναλλακτικές. Η θέση του σταθμού θα πρέπει να είναι τέτοια ώστε να διατηρεί απόσταση από τα μνημεία της περιοχής και η σήραγγα να αποφύγει το «βαθύ» κτίριο του ξενοδοχείου «Τιτάνια» (5 υπόγεια) χωρίς μεγάλες στροφές που θα μειώνουν την ταχύτητα των τρένων. Η κατασκευή του σταθμού στο ίδιο επίπεδο με τον σταθμό της γραμμής 2 δεν είναι δυνατή γιατί θα έπρεπε να κλείσει για μεγάλο διάστημα ο σημερινός σταθμός.

Η εναλλακτική

Αν τελικά δεν καταστεί δυνατή η χρηματοδότηση της γραμμής 4, τότε η εταιρεία «Αττικό Μετρό» θα προωθήσει μία ή δύο «μικρές» επεκτάσεις της γραμμής 2. Η πιο μελετημένη από τις δύο είναι εκείνη από την Ανθούπολη προς το Ιλιον. Θα έχει μήκος 4 χλμ. και θα περιλαμβάνει τρεις σταθμούς, οι δύο επί της λεωφόρου Θηβών (ενδεικτικές θέσεις: Θηβών και Καππαδοκίας, Θηβών και Ελαιών) και η τρίτη επί της οδού Αγίου Νικολάου (στη συμβολή της με την οδό Παραμυθιάς) που τέμνει τη Θηβών με κατεύθυνση το βουνό. Και οι τρεις σταθμοί θα βρίσκονται εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου Ιλίου. Οπως εκτιμάται, η επέκταση αυτή θα εξυπηρετεί 51.000 επιβάτες ημερησίως έως το 2020. Το κόστος της εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 300 εκατ. ευρώ.

Η δεύτερη «μικρή» επέκταση αφορά και αυτή τη γραμμή 2, από Ελληνικό έως Γλυφάδα. Η χάραξη, το μήκος και ο αριθμός των σταθμών δεν έχουν ακόμη οριστικοποιηθεί. «Η μελέτη τώρα ξεκινάει. Θα προσπαθήσουμε να είναι μια “φθηνή” χάραξη, λ.χ. να ακολουθήσει τη λεωφόρο Βουλιαγμένης για να μη χρειαστούν πολλές απαλλοτριώσεις», λέει ο πρόεδρος της εταιρείας «Αττικό Μετρό».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή