ΠΡΟΣΩΠΑ

Oprah Winfrey: Ο,τι πιάνει γίνεται χρυσός

opra

H πρόσφατη… ανάσταση της εταιρείας υπηρεσιών αδυνατίσματος Weight Watchers είναι ένα ακόμη από τα «θαύματα» της διάσημης Αμερικανίδας τηλεπερσόνας και επιχειρηματία. Και απόδειξη του «the Oprah effect».

Η κίνηση αποδείχθηκε ματ. Μετά από χρόνια κατρακύλας στη Wall Street και κάμποσες αποτυχημένες μαρκετίστικες λύσεις που δεν στάθηκαν ικανές να την επαναφέρουν στα πάλαι ποτέ μεγαλεία της, η Weight Watchers έπαιξε πριν από λίγες εβδομάδες το τελευταίο της χαρτί. Και πέτυχε διάνα. Στις 19 Οκτωβρίου η Οπρα Γουίνφρεϊ ανακοίνωσε πως έχει δώσει τα χέρια για την εξαγορά του 10% της διάσημης εταιρείας υπηρεσιών αδυνατίσματος και έχει υπογράψει συμφωνία συνεργασίας για την προώθηση των προϊόντων της. Την ίδια μέρα η μετοχή της Weight Watchers διπλασίασε την αξία της στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης και συνεχίζει με ανοδικές τάσεις.

Η αγορά των μετοχών από τη βασίλισσα της αμερικανικής τηλεόρασης οδήγησε σε αύξηση της χρηματιστηριακής αξίας της εταιρείας κατά 700 εκατομμύρια δολάρια, κάνοντας την ίδια τη Γουίνφρεϊ πλουσιότερη κατά 71,6 εκατομμύρια δολάρια. To εάν μακροπρόθεσμα θα μπορέσει να αναστρέψει την καθοδική πορεία της Weight Watchers, που δεν έχει βρει ακόμα το… βηματισμό της απέναντι στην επέλαση του Ιντερνετ στα πεδία όπου δραστηριοποιείται (fitness, απώλεια βάρους κ.λπ.), θα το δείξει ο χρόνος. Ολοι λένε πως, αν δεν το καταφέρει η Οπρα, δεν θα το πετύχει κανείς.

Η Οπρα βγάζει πρόεδρο;

Εχει, ως γνωστόν, το άγγιγμα του Μίδα. Η 61χρονη τηλεπερσόνα, ηθοποιός και επιχειρηματίας δεν είναι απλώς η πλουσιότερη μαύρη δισεκατομμυριούχος στον πλανήτη, με καθαρό πλούτο 3,1 δισ. δολάρια. Ως η ισχυρότερη γυναίκα στην αμερικανική βιομηχανία του θεάματος, αποτελεί την πεμπτουσία του success story, είναι «ο άνθρωπος του οποίου η αξιοπιστία ξεπερνά αυτήν του ίδιου του προέδρου των ΗΠΑ», όπως εύστοχα έχει σημειώσει η αρθρογράφος των New York Times Μορίν Ντάουντ. Η έκφραση «the Oprah Effect» χρησιμοποιείται εξάλλου ευρέως στην αγγλική γλώσσα για να περιγράψει το μέγεθος της επιρροής της στην κοινή γνώμη, ορίζοντας αυτό ακριβώς που είναι η κυρία Γουίνφρεϊ: φαινόμενο.

Η δημόσια στήριξη που προσέφερε στον Μπαράκ Ομπάμα κατά τις προεδρικές εκλογές του 2008 και η απήχηση που αυτή είχε στους ψηφοφόρους είναι ίσως από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα της δύναμης του brand name Οπρα: εκείνη δίνει το σύνθημα, τα πλήθη ακολουθούν. Κάπως έτσι, η προεκλογική συγκέντρωση που διοργάνωσε προς τιμήν του Oμπάμα τον Δεκέμβριο του 2007 στη Νότια Καρολίνα υπήρξε με διαφορά η πλέον επιτυχημένη πολιτική εκδήλωση της χρονιάς σε όλη τη χώρα, προσελκύοντας σχεδόν 30.000 ανθρώπους. Και μπορεί ο Ομπάμα πράγματι να κέρδιζε τις εκλογές και χωρίς την παρέμβαση της Οπρα, ωστόσο, σύμφωνα με οικονομολόγους του Πανεπιστημίου του Μέριλαντ, θα μπορούσαν άνετα να της… πιστωθούν περισσότερες από 1 εκατομμύριο ψήφοι του εκλογικού αποτελέσματος.

«Η ουσία της μάρκας Οπρα είναι η ίδια η ζωή της. Η προθυμία της να μιλήσει ανοιχτά γι’ αυτήν στην τηλεόραση τη βοήθησε να κερδίσει την αιώνια εμπιστοσύνη του κοινού της», παρατηρεί η Πατρίσια Σέλερς, συνεργάτις του οικονομικού περιοδικού Fortune. Τα πρώτα δείγματα γραφής τα έδωσε στα τέλη της δεκαετίας του ’80, ιδρύοντας τη Harpo Studios, τη δική της εταιρεία παραγωγής, μη θέλοντας να έχει αφεντικά πάνω από το κεφάλι της. Δέκα χρόνια αργότερα, συνέπραξε μαζί με ομάδα παραγωγών και ανθρώπων των μίντια για τη δημιουργία της Oxygen Media και του καλωδιακού καναλιού Oxygen Network, το οποίο παρακολουθούν σήμερα περίπου 77,5 εκατομμύρια αμερικανικά νοικοκυριά (πωλήθηκε στο δίκτυο NBC Universal το 2007).

Το 2000 χάρισε το όνομά της στο lifestyle περιοδικό  O, The Oprah Magazine, το πιο επιτυχημένο ίσως start-up εγχείρημα στη μιντιακή ιστορία, που ξεπερνά σε πωλήσεις εκδόσεις όπως η θρυλική Vogue, με κυκλοφορίες μεγαλύτερες των 2,4 εκατομμυρίων αντιτύπων το μήνα. Ανάλογη επιτυχία επεφύλαξε το κοινό και στο site Oprah.com, που προσελκύει περίπου 6 εκατομμύρια χρήστες και έχει να επιδείξει 70 εκατομμύρια page views κάθε μήνα, ενώ το τηλεοπτικό της δίκτυο OWN, το οποίο ξεκίνησε να εκπέμπει τον Ιανουάριο του 2011 -λίγο πριν από το φινάλε του «The Oprah Winfrey Show»- μπαίνει καθημερινά σε σχεδόν 82 εκατομμύρια σπίτια (δηλαδή το 70,3% των αμερικανικών νοικοκυριών με τηλεόραση).

Η δύναμή της έγκειται στην αυθεντικότητά της. Εχει πείσει ότι δεν προσποιείται. Οτι είναι αυτό που βλέπει ο κόσμος, χωρίς ρετούς και λουστραρίσματα. Η περίπτωση του Book Club, της λέσχης βιβλίου που δημιούργησε το 1996 ως υποενότητα της καθημερινής εκπομπής της, είναι η πλέον ενδεικτική: επί δεκαπέντε χρόνια η Γουίνφρεϊ επέλεγε κάθε μήνα ένα βιβλίο της αρεσκείας της, το οποίο πρότεινε στο κοινό της να διαβάσει ώστε να το συζητήσουν στη συνέχεια στο στούντιο. Το 2004, μετά τη σχετική παρουσίαση στο «The Oprah Winfrey Show», η «Αννα Καρένινα» του Τολστόι εκτοξεύθηκε στην πρώτη θέση της λίστας με τα ευπώλητα βιβλία της USA Today, ενώ κάθε φορά που ένας συγγραφέας πήγαινε ως προσκεκλημένος της στο Book Club, έβλεπε τις πωλήσεις των βιβλίων του να σημειώνουν ρεκόρ. Το γεγονός ότι η Τόνι Μόρισον -αγαπημένη της Οπρα- πουλούσε περισσότερα βιβλία μετά από κάθε εμφάνισή της στην εκπομπή παρά μετά τη βράβευσή της με Νομπέλ Λογοτεχνίας έχει εξάλλου υπάρξει αντικείμενο επισταμένης μελέτης από τους θεωρητικούς των μίντια. Προφανώς, όχι άδικα.