ΑΠΟΨΕΙΣ

Dum spiro σπέρνω;

Οι περίπου 80.000 φετινοί απόφοιτοι γενικού λυκείου στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του Ιουνίου εξετάστηκαν στην Κοινωνιολογία, μάθημα το οποίο με απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης αντικατέστησε τα Λατινικά για μία διετία. Οσοι αποφασίσουν να δοκιμάσουν εκ νέου την τύχη τους στις εξετάσεις του 2022 θα εξετασθούν στα Λατινικά, δηλαδή σε μάθημα που δεν διδάχθηκαν στο σχολείο. Eνας λόγος για τον οποίο το υπουργείο Παιδείας φέρεται να μην έδωσε μεταβατική περίοδο στη ρύθμιση περί αντικατάστασης της Κοινωνιολογίας από τα Λατινικά, είναι η πρόθεσή του να μην προσθέσει μία ακόμη ειδική κατηγορία υποψηφίων δίπλα στη μεγάλη γενική κατηγορία των μαθητών ΓΕΛ. Είναι γεγονός ότι την προηγούμενη φορά, το 2020, που άλλαξε το σύστημα, οι υποψήφιοι είχαν κατηγοριοποιηθεί στους αποφοίτους παλαιότερων ετών που εξετάστηκαν με το προηγούμενο σύστημα και σε εκείνους με το νέο, με τους γονείς των πρώτων να διαμαρτύρονται ότι αδικήθηκαν στην κατανομή των θέσεων στα ΑΕΙ.

Το θέμα είναι εικόνα μιας μεγαλύτερης στρέβλωσης. Οι υπουργοί Παιδείας, «χρησιμοποιώντας» το όνειρο της ελληνικής οικογένειας για ένα πτυχίο ΑΕΙ από τα παιδιά, ως μέσον άσκησης κοινωνικής πολιτικής, έχουν δημιουργήσει πάνω από δέκα ειδικές κατηγορίες υποψηφίων, οι οποίοι διεκδικούν ξεχωριστό αριθμό θέσεων στα ΑΕΙ. Ενδεικτικά, ετησίως υπάρχουν άλλοι υποψήφιοι της προηγούμενης και άλλοι της προ-προηγούμενης χρονιάς για το 10% των θέσεων, των εσπερινών, αλλογενείς, τέκνα εξωτερικού κ.λπ. κ.λπ., χωρίς να ξεχνάμε τα παιδιά που διαχωρίζονται από τους υπολοίπους σε περίπτωση που η περιοχή τους έχει πληγεί από φυσική καταστροφή (πλημμύρες, σεισμός). Συνολικά πάνω από 100.000 νέοι, εάν προστεθούν στους αποφοίτους ΓΕΛ εκείνοι των ΕΠΑΛ.

Ετσι δεν υπάρχει περιθώριο για ουσιαστικές αλλαγές στο εξεταστικό σύστημα, αφού η εκάστοτε κυβέρνηση από τη μία θέλει να κρατάει την πολιτική πρωτοβουλία για τον ορισμό των θέσεων στα ΑΕΙ και από την άλλη τα πανεπιστήμια αδυνατούν πρακτικά να «συμμετάσχουν» στις εξετάσεις, χαμένα στον λαβύρινθο των ειδικών κατηγοριών υποψηφίων. Την ίδια στιγμή, ο πολυκερματισμός υποψηφίων παράγει αδικίες, όπως αυτή με τους υποψηφίους που θα εξεταστούν στα Λατινικά το 2022 χωρίς να τα έχουν διδαχθεί στο σχολείο.

Εχουμε μεταστρέψει τις Πανελλαδικές Εξετάσεις σε δύσκολο παζλ υποκατηγοριών, επειδή η πολιτική έχει καταλήξει σε μικροκομματική άσκηση και επειδή πιστεύουμε πως πάντα θα βρεθεί κάποιος άλλος να ευνοηθεί εις βάρος μας (εν προκειμένω του παιδιού μας) εάν δεν προλάβουμε να το κάνουμε εμείς…