Τον Απρίλιο, όταν ανέκυψε το θέμα με το ιρανικών συμφερόντων πλοίο «Lana», δεν ήταν πολλοί εκείνοι που –βλέποντας μπροστά– είχαν επιστήσει την προσοχή στους κυβερνητικούς αξιωματούχους προτρέποντάς τους να μην προχωρήσουν στην κατάσχεση άνω των 100.000 τόνων ιρανικού πετρελαίου από τις δεξαμενές του σε ικανοποίηση αιτήματος των ΗΠΑ.
Οσοι, λίγοι είχαν διαβλέψει τον κίνδυνο, είχαν προειδοποιήσει σε κλειστές συσκέψεις για τον κίνδυνο αντιποίνων από την Τεχεράνη, με θύμα κάποιο από τα δεκάδες ελληνόκτητα ή ελληνικών συμφερόντων δεξαμενόπλοια που διαπλέουν τον Περσικό Κόλπο. Η πορεία των γεγονότων απέδειξε ότι αν και είχαν δίκιο δεν εισακούστηκαν. Το αντίθετο μάλιστα.
Η λιμενάρχης της Καρύστου όπου είχε καταπλεύσει το «Lana», όπως και η ανακρίτρια Χαλκίδας, δέχτηκαν αφόρητες πιέσεις να προχωρήσουν το ταχύτερο δυνατό στην ικανοποίηση του αιτήματος των ΗΠΑ και άρα στην κατάσχεση του ιρανικού πετρελαίου και τη μετάγγισή του σε μισθωμένα από τις αμερικανικές αρχές δεξαμενόπλοια. Οπως κι έγινε.
Τις εβδομάδες που ακολούθησαν ωστόσο οι Κασσάνδρες επιβεβαιώθηκαν. Η Τεχεράνη θεώρησε την κίνηση εχθρική και οι ένοπλες δυνάμεις του Ιράν ως απάντηση κατέλαβαν δύο ελληνικά δεξαμενόπλοια που έπλεαν στον Περσικό. Ποια ήταν η εξέλιξη;
Οι ελληνικές αρχές αναδιπλώθηκαν άρον άρον και υπέδειξαν στην ιρανική πλευρά να προσφύγει στη Δικαιοσύνη κατά της αρχικής απόφασης. Σε χρόνο-ρεκόρ το δικαστικό συμβούλιο της Χαλκίδας ανέτρεψε την αρχική απόφαση κατάσχεσης με πρόσχημα ότι το πετρέλαιο δεν προερχόταν από το Ιράν –όπως προέκυπτε από την έρευνα του FBI– και διέταξε την επιστροφή του αρχικά κατασχεμένου πετρελαίου πίσω στο ιρανικών συμφερόντων πλοίο «Lana».
Αν και η διαδικασία ολοκληρώθηκε ήδη από τα τέλη Ιουνίου, τα δύο υπό ομηρία ελληνικά πλοία δεν έχουν αποδεσμευτεί. Ευρισκόμενη σε θέση ισχύος η Τεχεράνη εγείρει απαιτήσεις που η ελληνική πλευρά αδυνατεί να ικανοποιήσει. Οι διαμεσολαβητικές προσπάθειες των υπουργείων Εξωτερικών και Ναυτιλίας έχουν πέσει στο κενό και πλέον οι ίδιες οι πλοιοκτήτριες εταιρείες έχουν αναλάβει τις διαπραγματεύσεις για την απελευθέρωση σ’ αυτή τη φάση όχι των τάνκερ αλλά των Ελλήνων και ξένων ναυτικών που βρίσκονται από τα τέλη Μαΐου σε ομηρία.
Ενα αισιόδοξο σενάριο θέλει τα μέλη του πληρώματος του ενός από τα δύο πλοία, του δεξαμενόπλοιου «Prudent Warrior», να πατούν σήμερα στεριά και να επιστρέφουν αεροπορικώς στην Ελλάδα μέσω Κωνσταντινούπολης, αφού πρώτα Ελληνες συνάδελφοί τους δέχτηκαν να τους αντικαταστήσουν. Ετσι ώστε το ισοζύγιο των «ομήρων» να μείνει αμετάβλητο.
«ΓΙΑ ΜΑΣ ΠΟΥ ΕΙΜΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ ΕΔΩ ΟΥΤΕ ΛΟΓΟΣ;» είχε γράψει πρόσφατα στον λογαριασμό του στο Facebook ο ένας απ’ αυτούς.