Ερυθρά Θάλασσα: Από τη Λάρισα ο συντονισμός της αποστολής «Ασπίδες»

Ερυθρά Θάλασσα: Από τη Λάρισα ο συντονισμός της αποστολής «Ασπίδες»

Στο Στρατηγείο Ευρωπαϊκών Επιχειρήσεων της Ε.Ε. στη Λάρισα ανατίθεται η ευθύνη συντονισμού της ευρωπαϊκής ναυτικής αποστολής «Ασπίδες» για την προστασία της ασφαλούς ναυσιπλοΐας, όπως ανακοίνωσε χθες ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Νίκος Δένδιας

3' 4" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στην Ελλάδα και δη στο Στρατηγείο Ευρωπαϊκών Επιχειρήσεων στη Λάρισα (EL EU OHQ) θα βρίσκεται το αρχηγείο της επιχείρησης της Ε.Ε. για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα, καθώς έγινε δεκτή η προσφορά του υπουργού Εθνικής Αμυνας Νίκου Δένδια από τους ομολόγους του στην άτυπη υπουργική σύνοδο της Ε.Ε. στις Βρυξέλλες.

Υπενθυμίζεται ότι η «Κ» είχε εγκαίρως ενημερώσει για τη συγκεκριμένη εξέλιξη, όπως και για τις επαφές στο τρίγωνο Αθηνών – Παρισιού – Ρώμης σχετικά με την επιχείρηση «Ασπίδες», όπως ονομάζεται. Είναι ενδεικτική του γενικότερου ελληνογαλλικού συντονισμού και η χθεσινή τηλεφωνική επικοινωνία ανάμεσα στους δύο αρχηγούς των Ενόπλων Δυνάμεων, τον αρχηγό ΓΕΕΘΑ Δημήτριο Χούπη και τον Γάλλο ομόλογό του Τιερί Μπουρκάρ.

Εκδήλωση ενδιαφέροντος

Πέρα από τη διοίκηση στην ξηρά, η οποία θα έχει ως έδρα το στρατηγείο της Λάρισας, θα υπάρχει, ως είθισται, και εν πλω διοίκηση με πιο βαρύ επιχειρησιακό έργο. Δύο βασικοί διεκδικητές τής εν πλω διοίκησης είναι η Γαλλία και η Ιταλία. Μοντέλο και για τις «Ασπίδες» είναι η επιχείρηση «Ειρήνη» για την τήρηση του εμπάργκο όπλων στη Λιβύη (ομολογουμένως δίχως λαμπρά αποτελέσματα), ως εκ τούτου η διοίκηση θα εναλλάσσεται εκ περιτροπής στις χώρες που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να συμμετάσχουν. Αυτό σημαίνει ότι σε επόμενη φάση, ανάλογα βεβαίως και με τη διάρκεια της επιχείρησης, κάποια στιγμή την εν πλω διοίκηση θα αναλάβει και η Ελλάδα.

Για την εν πλω διοίκηση –με πιο βαρύ επιχειρησιακό έργο– βασικοί διεκδικητές θεωρούνται, σύμφωνα με πληροφορίες, η Γαλλία και η Ιταλία.

Στην επιχείρηση «Ειρήνη» η διοίκηση αλλάζει χέρια κάθε έξι μήνες. Μέχρι στιγμής δημοσίως έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για συμμετοχή στην επιχείρηση το Βέλγιο, η Ιταλία, η Ελλάδα, η Γαλλία και η Γερμανία. Πηγές του υπουργείου Εθνικής Αμυνας τόνιζαν ότι ο κ. Δένδιας πριν από τα Χριστούγεννα σημείωνε ότι «η Ελλάδα, η χώρα με τον μεγαλύτερο ποντοπόρο στόλο, έχει πρωταρχικό συμφέρον για τη διατήρηση της ελευθερίας των θαλασσίων οδών και της προστασίας της ζωής των ναυτικών», ως εκ τούτου η συμμετοχή σε μια τέτοια επιχείρηση πρέπει να θεωρείται δεδομένη.

Η Ελλάδα αναμένεται να συμμετάσχει, εκτός απροόπτου, με τη φρεγάτα «Υδρα» και όλες οι λεπτομέρειες για την επιχείρηση της Ε.Ε. θα πρέπει να είναι έτοιμες έως τις 19 Φεβρουαρίου. Λίγες ημέρες νωρίτερα, είτε μέσω νέας έκτακτης συνόδου της Ε.Ε. είτε μέσω τηλεδιάσκεψης, αναμένεται να οριστικοποιηθούν οι τελευταίες λεπτομέρειες.

Υπενθυμίζεται ότι η Ελλάδα θα συμμετάσχει –με το ίδιο πλοίο– και στη δεύτερη επιχείρηση «Φύλακας της Ευημερίας» (Prosperity Guardian).

Ενημέρωση από Γεραπετρίτη

Το γενικότερο ενδιαφέρον της Ελλάδας για την κατάσταση στη Μέση Ανατολή αντικατοπτρίζει και η χθεσινή παρουσία του υπουργού Εξωτερικών Γιώργου Γεραπετρίτη στη Βουλή, όπου ενημέρωσε την αρμόδια επιτροπή. «Επεξεργαζόμαστε όλα τα σενάρια. Από το πιο ήπιο έως το πιο κακό, άσχημο σενάριο, για να μπορούμε να αντεπεξέλθουμε με γρήγορα αντανακλαστικά», είπε μεταξύ άλλων ο κ. Γεραπετρίτης, σημειώνοντας ότι το υπουργείο Εξωτερικών αξιολογεί τρία επίπεδα: το ανθρωπιστικό, το επιχειρησιακό και το πολιτικό. Ο υπουργός Εξωτερικών αναφέρθηκε και στον κίνδυνο γενικότερης ανάφλεξης.

«Ολοι αντιλαμβανόμαστε τι θα σήμαινε να υπάρξει μια ενεργός εμπλοκή επιμέρους παραγόντων, οι οποίοι διαθέτουν πάρα πολύ ισχυρό οπλοστάσιο, περιλαμβανομένου πυρηνικού οπλοστασίου. Τα γεγονότα των τελευταίων ημερών, τα οποία στόχευαν και αμερικανικούς στόχους, δημιουργούν μια ακόμα μεγαλύτερη επιπλοκή. Και αναζητείται αυτή τη στιγμή μια εγκράτεια και ένας αυτοπεριορισμός εκ μέρους όλων των παικτών, περιλαμβανομένων των ΗΠΑ», είπε ο κ. Γεραπετρίτης.

Αναφέρθηκε και στην κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα και κυρίως στην απειλή που αποτελούν οι Χούθι για την παγκόσμια οικονομία. «Είναι σημαντικό ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει μια όχι ασήμαντη μετάπτωση της εμπορικής θαλάσσιας κίνησης από τη Νότιο Αφρική για να παρακαμφθεί το Σουέζ. Αυτό, βραχυπρόθεσμα και πολύ περισσότερο μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, θα έχει πάρα πολύ σημαντικές αρνητικές συνέπειες, τόσο για το διεθνές εμπόριο όσο και για τα δημοσιονομικά των χωρών», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT