Υποβολειο

2' 48" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Η τραγουδίστρια υπήρξε μια πλευρά της Μελίνας καθόλου υποδεέστερη από τις άλλες». •

Ακούγεται γενικό κι αόριστο• αλλά πρόκειται για συμπέρασμα που προέκυψε από πολύμηνη έρευνα. • Την είχα κάνει δύο χρόνια μετά το θάνατο της Μελίνας • (6 Μαρτίου 1994, θυμίζω) • διότι το Ιδρυμα Μερκούρη μου είχε αναθέσει να γράψω ένα κείμενο για τη Μελίνα ως τραγουδίστρια • εν όψει της έκδοσης DVD για τη ζωή και το έργο της. •

Το πράγμα αποδείχτηκε, παρ’ ελπίδα, καθόλου απλό. • Ψάχνοντας και σκαλίζοντας είχα εκπλαγεί από το πόσο συνεχής ήταν η σχέση της Μελίνας με το τραγούδι • -και πολύ ευρύτερη απ’ όσο πιστευόταν. • Προέκυψε έτσι μια εκτενής εργασία που αποκάλυπτε τη σχέση αυτή, • την τεκμηρίωνε με στοιχεία • και μάλιστα προχωρούσε και στην επισήμανση και συλλογή ηχογραφήσεών της που παρέμεναν άγνωστες • ή θεωρούνταν χαμένες. •

Χαρακτηριστικό είναι ότι η Universal • η εταιρεία που κατείχε τότε τις περισσότερες εκδομένες ηχογραφήσεις της Μελίνας • είχε αρχίσει συζητήσεις με το Ιδρυμα Μερκούρη για να εκδώσει σε σειρά cd τα τραγουδιστικά της άπαντα • -μέσα κι οι ανέκδοτες ηχογραφήσεις που είχαν εντοπιστεί. • Πώς και γιατί ναυάγησε αυτό, δεν έμαθα ποτέ. • Oπως ποτέ δεν έμαθα πώς κι ένας κολλητός επιφανούς στελέχους του Ιδρύματος «παρουσίαζε» από την τηλεόραση της ΕΡΤ ένα βράδυ Μαρτίου (καλή ώρα) «τη Μελίνα Τραγουδίστρια» • οικειοποιούμενος μο-τα-μό τη δική μου δουλειά. • (Φίλος έδωσε εις φίλον τριαντάφυλλον με φύλλον). •

Η εργασία αυτή παραμένει ανέκδοτη • (δεν το επιδίωξα, είν’ αλήθεια, κι εγώ ποτέ) • και τα ευρήματά της σχετικώς άγνωστα • -μόνο στην «Κ» είχα δημοσιεύσει τότε εν συνόψει κάποια στοιχεία της. • Αναφέρω λοιπόν μερικά σήμερα εδώ • δόσις ολίγη τε, φίλη τε, στη μνήμη της Μελίνας • από το θάνατο της οποίας συμπληρώνονται τις μέρες αυτές 20 χρόνια. •

Οι ερμηνείες της Μελίνας • μερικές από τις οποίες σφράγισαν την πρώτη περίοδο της χατζιδακικής δημιουργίας • είναι πλέον κάτι κλασικό στο ελληνικό τραγούδι. • Γεγονός αναμφισβήτητο είναι ότι η Μελίνα •

α) Κράτησε με το τραγούδι την πιο μακρόχρονη σχέση απ’ οποιαδήποτε άλλη μορφή τέχνης: τραγούδησε δημόσια από το 1945 ως το 1989 • ενώ σώζονται ηχογραφήσεις της μιας ολόκληρης 35ετίας (1954-1989). •

β) Εκανε για τη δισκογραφία περισσότερες από 90 ηχογραφήσεις, • ενώ η έρευνα αποκάλυψε ότι σώζονται • ανέκδοτες σε δίσκο • άλλες τουλάχιστον 50 ερμηνείες της • -από ταινίες, τηλεοπτικές ή ραδιοφωνικές εκπομπές, παραστάσεις, συναυλίες κτλ. •

Αυτές οι περίπου 150 ηχογραφήσεις δείχνουν ότι η Μελίνα τραγούδησε περισσότερους από 30 συνθέτες και 40 στιχουργούς • -κυρίως Χατζιδάκι (τουλάχιστον 26 ηχογραφήσεις) • και Θεοδωράκη (πάνω από 23), • ενώ την τρίτη θέση καταλαμβάνει ο Κουρτ Βάιλ με 15 τραγούδια. • Στους ποιητές που τραγούδησε πρώτος έρχεται ο Μπρεχτ • κι ακολουθεί ο Γκάτσος. •

Η συνάντηση Μελίνας και τραγουδιού συνέβη σχεδόν αμέσως μόλις βγήκε στο θέατρο • -σε μουσική μάλιστα του εικοσάχρονου τότε Μάνου Χατζιδάκι. • Θεατρική περίοδος 1945-46 ήταν όταν πρωτοτραγούδησε, • στο έργο της Μ. Κένεντι «Η μπόρα πέρασε»,• θίασος Κατερίνας στο Κεντρικόν. • Κι αμέσως μετά στην επιθεώρηση του Ασημάκη Γιαλαμά «Φαύλος κύκλος» • -μαρτυρία στον γράφοντα της αείμνηστης Ελένης Χατζηαργύρη: • «Τραγουδούσαμε ντουέτο την Ανθισμένη αμυγδαλιά • σκασμένες πάντα στα γέλια και με τον Μάνο να γελάει επίσης τρελά παίζοντας πιάνο». •

«Τι θά ’θελες να γίνεις άμα πεθάνεις;» ρώτησαν κάποτε τη Μελίνα. • «Θα ήθελα να γίνω ένα ελληνικό λαϊκό τραγούδι» απάντησε αμέσως εκείνη.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή