ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κοινοβουλευτική δοκιμασία μετά τις 7 Ιανουαρίου

koinovoyleytiki-dokimasia-meta-tis-7-ianoyarioy-2116781

Βαρύ είναι το πολιτικό φορτίο, από το παλαιότερο και πιο πρόσφατο μνημονιακό παρελθόν, που κληρονομεί η Βουλή για το νέο έτος.

Το ασφαλιστικό, φυσικά εξαιτίας της σπουδαιότητάς του για το σύνολο του πληθυσμού, μοιάζει με το «παγόβουνο» για την κυβερνώσα πλειοψηφία. Πλην όμως, η συγκυρία, το πολιτικό περιβάλλον όπως έχει διαμορφωθεί ειδικά ως προς τις σχέσεις των κυβερνητικών εταίρων, καθώς και το σύνολο των εκκρεμοτήτων από τους τελευταίους μήνες του 2015, οδηγούν μάλλον αβίαστα στο συμπέρασμα ότι σε επίπεδο κοινοβουλευτικού – νομοθετικού έργου πρόκειται, τελικώς, για την «κορυφή του παγόβουνου».

Βάσει του προγραμματισμού, η Βουλή «ανοίγει» μετά τις σύντομες χριστουγεννιάτικες διακοπές την προσεχή Πέμπτη 7 Ιανουαρίου, σε χαλαρούς ρυθμούς, δηλαδή με συνεδριάσεις Επιτροπών και κοινοβουλευτικό έλεγχο. Εκείνη την ημέρα, ουσιαστικά, αρχίζει και η αντίστροφη μέτρηση για την κατάθεση του πρώτου (;) κρίσιμου νομοθετήματος, το οποίο θα αφορά το ασφαλιστικό. Από τις έως τώρα πληροφορίες, ως προς τις συζητήσεις με τους Θεσμούς, τα μέσα του Ιανουαρίου είναι και η καταληκτική προθεσμία για την κατάθεση προς ψήφιση του «καυτού» σχεδίου νόμου, που θα κάνει άπαντες για ακόμα μία φορά να βγάλουν τις… αριθμομηχανές, μια και η ισχνή πλειοψηφία των 153 βουλευτών, στην ψήφο των οποίων στηρίζεται η δικομματική κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, εδώ και αρκετό καιρό κάθε άλλο παρά δείχνει ότι βρίσκεται σε ιδανική κατάσταση. Οι, όπως αναμένονται, εξαιρετικά δύσκολες ρυθμίσεις που θα εμπεριέχει, εκτιμάται ότι θα θέσουν εκ νέου σε μεγάλη δοκιμασία τα όρια των αντοχών ειδικά των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ.

Εως τις αρχές Φεβρουαρίου

Χρονολογικά, η τελευταία εκκρεμότητα έχει σχέση με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που εκδόθηκε με πρωτοβουλία της κυβέρνησης την παραμονή των Χριστουγέννων και εμπεριέχει ρυθμίσεις του λεγόμενου «παράλληλου προγράμματος» της κυβέρνησης. Τυπικά, η ΠΝΠ πρέπει να κατατεθεί στη Βουλή ώς τις αρχές Φεβρουαρίου και μετά υπάρχει ένα περιθώριο τριών μηνών για κύρωση. Η σχετική αυτή άνεση χρόνου, πάντως, ουδόλως καθιστά το συγκεκριμένο ζήτημα πιο εύπεπτο για την κυβέρνηση, δεδομένων των σφοδρών αντιδράσεων τις οποίες προκάλεσε στους εταίρους-δανειστές το περιεχόμενο των εν λόγω ρυθμίσεων. Υπενθυμίζεται ότι όταν αυτές, λίγο πριν από τις γιορτές, συμπεριελήφθησαν σε νομοσχέδιο, πυροδότησαν όχι μόνο την αντίδραση των Θεσμών, αλλά και την ευθεία παρέμβασή τους, καταφέρνοντας το πρωτοφανές για τα κοινοβουλευτικά χρονικά: ένα νομοσχέδιο που βρισκόταν ήδη στην τελική ευθεία της επεξεργασίας του από τις αρμόδιες Επιτροπές της Βουλής, να «παγώσει». Πλην όμως, τώρα επανέρχεται μέσω της ΠΝΠ – εξέλιξη η οποία είναι άγνωστο κατά πόσο θα ρίξει νέες σκιές στις διαπραγματεύσεις με τους Θεσμούς για τα άλλα, μείζονα υπό συζήτηση θέματα (πέραν του ασφαλιστικού, είναι φυσικά το φορολογικό, τα νέα μέτρα για τα προσεχή έτη κ.λπ.).

Στις μεγάλες εκκρεμότητες, οι οποίες χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης, είναι ασφαλώς και η διευθέτηση του –για προφανείς λόγους– ιδιαιτέρως ευαίσθητου κοινωνικά ζητήματος των «κόκκινων» δανείων (πολιτών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων).

Ολα αυτά και αρκετά περισσότερα που αργά ή γρήγορα θα πάρουν τη σειρά τους για ψήφιση (μεταξύ άλλων και ο λεγόμενος «Κώδικας Δεοντολογίας» των βουλευτών), θα έρθουν να θέσουν σε δοκιμασία τόσο ευρύτερα την εικόνα του Κοινοβουλίου, όσο και ειδικότερα τις αντοχές της συγκυβέρνησης, με τις τελευταίες να έχουν δείξει δείγματα τα οποία περισσότερη αβεβαιότητα ως προς τη συνοχή ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ μαρτυρούν (περιπτώσεις Συμφώνου Συμβίωσης, φορολόγησης ζυθοποιών, στρατιωτικά λύκεια κ.λπ.), παρά εμπνέουν εμπιστοσύνη γι’ αυτό που λέγεται «περιβάλλον πολιτικής σταθερότητας».

Εν μέσω αυτού του κλίματος, το ενδιαφέρον διευρύνεται, καθώς συγκεκριμένα σχήματα της αντιπολίτευσης και ειδικότερα η Δημοκρατική Συμπαράταξη, το Ποτάμι και η Ενωση Κεντρώων έχουν πλέον εισέλθει σε ένα πεδίο για δύο ή περισσότερους ρόλους: του οξύτατου κριτή της κυβέρνησης, και ταυτόχρονα του καλλιεργητή της αίσθησης ότι το κάθε ένα από την πλευρά του μπορεί υπό συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις να λειτουργήσει ως μοχλός στήριξης ενός κυβερνητικού σχήματος –σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης– χωρίς, όμως, την παρουσία σε αυτό του κ. Π. Καμμένου και του κόμματός του.

Τελευταίο, πλην όμως, όχι έσχατο, η αναμενόμενη για την αμέσως προσεχή περίοδο δημοσιοποίηση των «πόθεν έσχες» των βουλευτών: κάτι το οποίο πιθανολογείται πως θα έρθει να επιβαρύνει ακόμα περισσότερο το αρνητικό κλίμα που έχει διαμορφωθεί με ιδιαίτερη ένταση, εδώ και αρκετό καιρό, για τον πολιτικό κόσμο.