ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Τέλος στις ποινικές διώξεις για καταληψίες σχολείων

voulisimaiaekloges

Κατάργηση νόμου που προέβλεπε ποινικές διώξεις σε βάρος καταληψιών σχολείων, ρυθμίσεις οι οποίες εκτιμάται ότι θα προκαλέσουν συγχωνεύσεις νηπιαγωγείων, αλλά και διατάξεις οι οποίες χαρακτηρίζονται «φωτογραφικές» για συγκεκριμένα πρόσωπα που –όπως σχολιάζεται– σχετίζονται με τον ΣΥΡΙΖΑ, εμπεριέχει μεταξύ άλλων νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που κατατέθηκε, αποσύρθηκε και επανακατατέθηκε εντός χρονικού διαστήματος μικρότερου των 24 ωρών στη Βουλή. Η περιπετειώδης, σύντομη κοινοβουλευτική διαδρομή του σχεδίου νόμου με τον τίτλο «Ρυθμίσεις για την έρευνα και άλλες διατάξεις», σημαδεύεται και από τις επισημάνσεις του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, σύμφωνα με τις οποίες είναι αδύνατη η κοστολόγηση συγκεκριμένων ρυθμίσεών του, καθώς το υπουργείο δεν έδωσε τα αναγκαία στοιχεία.

Ως προς το ζήτημα των καταληψιών, στο τελευταίο μέρος του ν/σ υπάρχει η ακόλουθη «λακωνική» διάταξη: «Ο ν. 2811/2000 (Α΄ 62) καταργείται». Το ΓΛΚ στην έκθεσή του επισημαίνει: «Καταργείται η διάταξη που προβλέπει την ποινική δίωξη που ασκείται σε όποιον καθ’ οιονδήποτε τρόπο παρεμποδίζει, διαταράσσει ή διακόπτει την ομαλή λειτουργία των δημόσιων σχολείων πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ή παρανόμως παραμένει στους χώρους λειτουργίας αυτών». Με το άρθρο 35, εξάλλου, σημειώνεται πως «η οργανικότητα των νηπιαγωγείων προσδιορίζεται με βάση την αντιστοιχία νηπιαγωγού προς αριθμό νηπίων και η οποία δεν μπορεί να είναι λιγότερο από 14 νήπια ανά νηπιαγωγό». Η ισχύουσα νομοθεσία προέβλεπε επτά νήπια ανά νηπιαγωγό και η νέα ρύθμιση εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε συγχωνεύσεις νηπιαγωγείων.

Στο σχέδιο νόμου που επανακατατέθηκε χθες, απουσιάζει διάταξη η οποία είχε συμπεριληφθεί στο αποσυρθέν και είχε ήδη προκαλέσει πολλές συζητήσεις, καθώς θεωρήθηκε ότι είχε «φωτογραφικό» χαρακτήρα για παλαιά υπόθεση του υπουργού Οικονομίας Γ. Σταθάκη, αφού αφορούσε υπόθεση οικονομικής διαχείρισης στο Πανεπιστήμιο Κρήτης. Η «κρίσιμη» διάταξη προέβλεπε: «Δαπάνες του Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Ερευνας του Πανεπιστημίου Κρήτης, διενεργηθείσες μεταξύ των ετών από 1996 έως και 2004, οι οποίες χαρακτηρίστηκαν “ανοίκειες πληρωμές” (βάσει εκθέσεως διαχειριστικού ελέγχου της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικής Επιθεώρησης), θεωρούνται εφεξής νόμιμες». Σημειώνεται ότι για υποθέσεις των ετών 2001-2004 είχε μέσω δικογραφίας προς τη Βουλή ζητηθεί η άρση της ασυλίας του κ. Σταθάκη. Η ολομέλεια είχε με πλειοψηφία απορρίψει το αίτημα, ωστόσο η εν λόγω υπόθεση παραμένει θεωρητικά ανοικτή. Από το υπ. Οικονομίας, πάντως, αναφερόταν, μεταξύ άλλων, ότι «υπάρχει ομόφωνη αθωωτική απόφαση και με σύμφωνη εισαγγελική πρόταση από το Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Κρήτης (405/2014) για την ίδια υπόθεση που αφορά τη χρονική περίοδο 1996-2000».

Αίσθηση εξάλλου προκαλεί επισήμανση του βουλευτή του Ποταμιού κ. Γ. Μαυρωτά, σύμφωνα με την οποία, άλλη διάταξη του νομοσχεδίου είναι «φωτογραφική» για τη σύζυγο του πρωθυπουργού, καθώς προβλέπει δυνατότητα –υπό προϋποθέσεις– να μεταταγούν σε θέση βοηθού πανεπιστημιακού καθηγητή εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας ή της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Απάντηση υπουργείου

Από την πλευρά του, το υπουργείο Παιδείας ανέφερε ότι «δεδομένων των δημοσιονομικών συνθηκών, που δυσχεραίνουν την πρόσληψη προσωπικού, η ρύθμιση είναι προς πρόδηλο όφελος της λειτουργίας των ΑΕΙ και αποτελεί αίτημα πολλών πανεπιστημιακών τμημάτων. Η διαδικασία της μετάταξης είναι απολύτως διαυγής και σύμφωνη με τις κείμενες διατάξεις».

Αξιοσημείωτο, τέλος, είναι ότι το ΓΛΚ στην έκθεσή του, αντί να καταγράφει, ως συνήθως, το κόστος των ρυθμίσεων επί του κρατικού προϋπολογισμού, περιορίζεται σε αρκετές περιπτώσεις να αναφέρει φράσεις όπως: «Για την εν λόγω δαπάνη δεν εστάλησαν στοιχεία από το επισπεύδον υπουργείο» και «Η εν λόγω δαπάνη δεν έχει προσδιορισθεί από το επισπεύδον υπουργείο».