ΚΟΙΝΩΝΙΑ

H οδήγηση του μέλλοντος είναι ήδη εδώ

H οδήγηση του μέλλοντος είναι ήδη εδώ

Αν πριν από δεκαπέντε χρόνια οι νεαροί ονειρεύονταν τη στιγμή που θα αποκτούσαν το δικό τους πρώτο αυτοκίνητο, σήμερα οι περισσότεροι από αυτούς φλερτάρουν με την προοπτική απόκτησης του τελευταίου μοντέλου iphone ή κάποιου άλλου τελευταίας τεχνολογίας γκάτζετ. «Η νοοτροπία μας, ως καταναλωτών, σταδιακά αλλάζει, τους νεότερους πλέον δεν τους ενδιαφέρει το όχημα, με το οποίο θα μετακινηθούν αλλά ο προορισμός και η ταχύτητα», σημειώνει ο κ. Αναστάσιος Παπαργύρης, CEO της εταιρείας Real Consulting, που έπιασε έγκαιρα τον παλμό της εποχής και προ 4ετίας προχώρησε σε μια στρατηγική συνεργασία με τη startup, Direct Solutions, που εξειδικευόταν στην τηλεματική αυτοκινήτων. Οι άνθρωποι, κυρίως δε οι άνδρες οδηγoί ταυτίζονται όλο και λιγότερο με το όχημά τους, με αποτέλεσμα να είναι περισσότερο ανοικτοί στο να το μοιραστούν με άλλους. Το Car Sharing, ως άλλο… Αirbnb στον κλάδο των μετακινήσεων, έχει κερδίσει τα τελευταία χρόνια τους οδηγούς στο εξωτερικό. Το σύγχρονο, ωστόσο, Car Sharing δεν αφορά το «μοίρασμα» μιας κοινού ενδιαφέροντος διαδρομής μεταξύ αγνώστων, αλλά το «μοίρασμα» ενός οχήματος, το οποίο εν είδει σκυτάλης περνάει από τον έναν οδηγό στον άλλο, χάρη σε μια εξειδικευμένη τεχνολογική εφαρμογή. Ενδεικτικά, ήδη το 2014 (χρονιά από την οποία έχουμε διαθέσιμα στοιχεία), στη Γερμανία 13.950 οχήματα είχαν ενταχθεί στο εν λόγω σύστημα διαμοιρασμού, στη Γαλλία 3.900, στη Μεγάλη Βρετανία 3.000 και στην Ελβετία 2.650. Στα πέντε χρόνια που έχουν μεσολαβήσει, η τάση έχει έτι περαιτέρω γιγαντωθεί, καθιστώντας την αγορά οχήματος μια… περιττή πολυτέλεια.

Η διάδοση της εν λόγω πρακτικής δεν αποτελεί παροδική μόδα, αλλά μια συνειδητή επιλογή καταναλωτών αλλά και όσων χαράσσουν πολιτική, αφού ακόμα και το υπουργείο Μεταφορών της Κίνας το 2017 εισήγαγε ευνοϊκές ρυθμίσεις για τους χρήστες του Car Sharing (προνομιακές χρεώσεις στάθμευσης). «Είναι μια οικολογική και οικονομική εφαρμογή, που συμβάλλει εξίσου στην αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακού ειδικά στις μεγάλες πόλεις», τονίζει ο κ. Παπαργύρης, «κάθε ένα αυτοκίνητο Car Sharing μπορεί να αντικαταστήσει επτά αυτοκίνητα ιδιωτών».

Ουσιαστικά, το εν λόγω σύστημα αξιοποιεί τον «νεκρό χρόνο» της χρήσης ενός Ι.Χ. «Πάρα πολλοί οδηγοί χρησιμοποιούν το αυτοκίνητό τους για πολύ συγκεκριμένες διαδρομές – είτε από τη δουλειά στο σπίτι τους και αντίστροφα είτε αποκλειστικά και μόνον τα Σαββατοκύριακα, τα δε εταιρικά αυτοκίνητα έχουν ακόμα πιο ασθενική χρήση». Επομένως, είναι αμέτρητα τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν δύο ώρες στον δρόμο και άλλες οκτώ ώρες μένουν «άπραγα» σε κάποιο parking. «Ο χρήστης κάνει εγγραφή μέσω της εφαρμογής που έχει ήδη κατεβάσει στο κινητό του, η οποία του υποδεικνύει ποιο όχημα στην πλησιέστερη γεωγραφική του ακτίνα είναι διαθέσιμο», περιγράφει ο κ. Παπαργύρης, «μέσω του κινητού αποκτά έναν μοναδικό κωδικό, με τον οποίο ανοίγει το Ι.Χ., εντός του οποίου βρίσκει σε μια ειδική θήκη το κλειδί, με το οποίο παίρνει εμπρός η μίζα». Η χρέωση και η πληρωμή γίνονται αντιστοίχως online. Οπως επισημαίνει ο ίδιος, «αν πάει κάποιος να χρησιμοποιήσει κάποιο άλλο κλειδί, ο εγκέφαλος του αυτοκινήτου το αναγνωρίζει και δεν ενεργοποιεί τη μηχανή, ενώ αν ο χρήστης ξεχάσει το κλειδί, το σύστημα δεν παύει να του το υπενθυμίζει, ενώ δεν τον αφήνει να εγκαταλείψει το όχημα». Εως σήμερα έχουν αναπτυχθεί τρεις τύποι Car Sharing. «Το πρώτο προβλέπει την παραλαβή και παράδοση του αυτοκινήτου στο ίδιο σημείο (round trip), το δεύτερο ελεύθερη παραλαβή και παράδοση (free floating) και το τρίτο διαθέτει καθορισμένους σταθμούς παραλαβής-παράδοσης (station based). Η υπηρεσία μπορεί να παρέχεται και σε εταιρικό επίπεδο (coorporate car sharing), όπου τα οχήματα μοιράζονται μεταξύ των υπαλλήλων του ίδιου ομίλου», σημειώνει η κ. Αθανασία Τσακίρη, CEO της Direct Solution, θυγατρική της Real Consulting, «με αυτόν τον τρόπο, μια εταιρεία στη Βραζιλία μείωσε τον στόλο της από 5.000 σε 2.500 αυτοκίνητα, διατηρώντας φυσικά τον ίδιο αριθμό υπαλλήλων».

Η εξοικονόμηση χρημάτων αποτελεί ένα ακόμα επιχείρημα υπέρ της χρήσης του Car Sharing. «Αν ένας ταξιδιώτης αποφασίσει να πάει από το αεροδρόμιο του Μονάχου στην πόλη με ταξί, θα πληρώσει 75 ευρώ, ενώ αν κάνει χρήση της υπηρεσίας, το κόστος δεν θα ξεπεράσει τα 15 ευρώ», λέει η κ. Τσακίρη. Η Real Consulting ειδικευόταν στην κατασκευή software στον κλάδο των μετακινήσεων, το οποίο εξέλιξε έτι περαιτέρω, από κοινού με την Direct Solutions, κατασκευάζοντας μαζί επί ελληνικού εδάφους το πρωτοποριακό λογισμικό, που έχει πουληθεί και χρησιμοποιείται με διάφορες ονομασίες σε χώρες του εξωτερικού, όπως η Νέα Ζηλανδία, οι ΗΠΑ, η Σιγκαπούρη, η Γερμανία, η Κολομβία, η Βραζιλία κ.α. Στη χώρα μας οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απολαύσουν τα παραπάνω πλεονεκτήματα στη Ρόδο, σε υπηρεσία για τουρίστες, προσεχώς και στην Αθήνα, όπου ο Ηρων και ο γαλλικός όμιλος Engie, που έχουν αγοράσει το λογισμικό, θα το προσφέρουν ως υπηρεσία σε στελέχη επιχειρήσεων, ενώ ταυτόχρονα τρέχει μια πιλοτική συνεργασία με την Avis Greece.

«Το πρόβλημα δεν είναι η τεχνολογία αλλά η αναρχία που επικρατεί στους δρόμους», απαντά ο κ. Παπαργύρης στο εύλογο ερώτημα, αν σύντομα το παραπάνω σύστημα θα ανακουφίσει και τις οδικές αρτηρίες της Αθήνας, «μονόδρομοι και αυθαίρετο parking θα σταθούν εμπόδια για τη μελλοντική εξάπλωση του Car Sharing στο κλεινόν άστυ».