ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ολα τα βλέμματα στον «πλανήτη» Ακρόπολη

1r8a5081

Το «στριμωξίδι» για μία θέση στο Μπελβεντέρε, το μπαλκόνι της Ακρόπολης, είναι πια… αρχαιολογία. Χθες το πρωί η Θέωνα Σαρατζισβίλι, μία από τις πρώτες επισκέπτριες του Ιερού Βράχου, απολάμβανε σχεδόν μόνη της τη θέα από τον μεσαιωνικό πύργο που στηρίζει τον ιστό της ελληνικής σημαίας, με τους φωτογράφους των ελληνικών και ξένων ΜΜΕ να απαθανατίζουν την κάθε της κίνηση κάτω από τον καυτό ήλιο, σαν άλλη σταρ του σινεμά.

«Είναι ένα μέρος που με ηρεμεί πολύ», λέει στην «Κ», «έρχομαι συχνά μέσα στον χρόνο». Με καταγωγή από τη Γεωργία, η κ. Σαρατζισβίλι ζει στην Αθήνα τα τελευταία 20 χρόνια. Τους τελευταίους δύο μήνες τους πέρασε μέσα στο σπίτι λόγω της επιδημίας και μόλις έμαθε ότι ανοίγουν οι αρχαιολογικοί χώροι έσπευσε στην Ακρόπολη. «Από τη μια πλευρά είναι ωραία που δεν έχει κόσμο, αλλά από την άλλη δεν θέλω να τη βλέπω άδεια. Αν είναι άδεια σκέφτομαι ότι κάτι κακό συμβαίνει», σημειώνει.


Οι πρώτοι επισκέπτες που αψήφησαν τις υψηλές θερμοκρασίες απόλαυσαν χθες τη σπάνια ηρεμία που επικρατούσε στον Ιερό Βράχο. Το άνοιγμα της Ακρόπολης μετά την άρση των μέτρων της καραντίνας έστειλε ισχυρό μήνυμα εντός και εκτός συνόρων για την εικόνα της χώρας και απέσπασε τα εγκώμια των διεθνών ΜΜΕ (φωτ. Νίκος Κοκκαλιάς)

Η κ. Σαρατζισβίλι ήταν ανάμεσα σε εκείνους που αψήφησαν τις υψηλές θερμοκρασίες και έκαναν ποδαρικό στη χθεσινή επίσημη πρώτη της Ακρόπολης μετά την άρση των μέτρων της καραντίνας. Το άνοιγμα του οικουμενικού μνημείου αποτελεί μια κίνηση ισχυρού συμβολισμού για την εικόνα της χώρας στο εξωτερικό και την προσπάθεια που γίνεται για την επανεκκίνηση του τουρισμού και χθες έκανε τον γύρο του κόσμου αποσπώντας θετικά σχόλια.

«Παρακαλώ κρατήστε αποστάσεις», ακούμε να φωνάζει ένας από τους αρχαιοφύλακες. Το προσωπικό, από τα εκδοτήρια εισιτηρίων, την υποδοχή και εντός του αρχαιολογικού χώρου φορούσε μάσκες ή και προστατευτικές προσωπίδες και συνιστούσε το ίδιο στους επισκέπτες. Ηλεκτρονικές πινακίδες υπενθύμιζαν ότι πρέπει να «Μένουμε ασφαλείς», τα δοχεία με τα αντισηπτικά ήταν γεμάτα, στο έδαφος τοποθετήθηκε ειδική σήμανση για την τήρηση των αποστάσεων ασφαλείας (1,5 μέτρο και περισσότερο), όπως και παραπετάσματα από πλεξιγκλάς στα Προπύλαια, για να αποφεύγεται η κοντινή επαφή μεταξύ όσων ανεβαίνουν και κατεβαίνουν.


Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου με την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, χθες στην Ακρόπολη, μπροστά στο πλήθος των ελληνικών και ξένων ΜΜΕ (φωτ. Νίκος Κοκκαλιάς).

Σε κάθε περίπτωση, οι φύλακες ήταν έτοιμοι να παρέμβουν κάθε φορά που έκριναν ότι οι επισκέπτες έρχονταν πολύ κοντά, όπως έγινε με τους Ελληνες και ξένους δημοσιογράφους και ανταποκριτές που συγκεντρώθηκαν για να καλύψουν το ιστορικό άνοιγμα του οικουμενικού μνημείου και την επίσκεψη της Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Κατερίνας Σακελλαροπούλου, που συνοδευόταν από την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη. Η κ. Σακελλαροπούλου αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στη συμβολική σύμπτωση της χθεσινής Παγκόσμιας Ημέρας Μουσείων, που γιορτάζεται ψηφιακά και στο άνοιγμα των αρχαιολογικών χώρων. «Είναι μια γόνιμη συμπόρευση διότι χάρη στις νέες τεχνολογίες μπορούμε να έχουμε πρόσβαση σε δεδομένα και αντικείμενα ιστορικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος, ενώ παράλληλα μπορούμε με τον παραδοσιακό τρόπο να επικοινωνούμε και να αλληλεπιδρούμε με τα τεκμήρια του παρελθόντος», τόνισε. 

Για την ασφαλέστερη διέλευση των επισκεπτών δημιουργήθηκε μια ειδική διαδρομή ανόδου και καθόδου στο μνημείο και κάπου εκεί συναντήσαμε τον Βρετανό Ιαν Κόουλ. Με καπέλο, θερινή αμφίεση και φωτογραφική μηχανή πέρασε την κεντρική πύλη στις 8.30 το πρωί. «Είναι η πρώτη μου επίσκεψη και νιώθω πολύ τυχερός. Ζω δύο χρόνια στην Αθήνα και έψαχνα μια ήσυχη μέρα για να έρθω. Δεν φανταζόμουν αυτές τις συνθήκες βέβαια. Τα πήγατε πολύ καλά με τη διαχείριση της επιδημίας», μας λέει.

Λίγο πιο δίπλα η Μαριλένα Ντάνια με τις κόρες της και την αδελφή της προσπαθεί ανεπιτυχώς να τραβήξει μια φωτογραφία που να μην «καίγεται» από την υπερέκθεση στο φως. Την ώρα που δέχεται τη βοήθεια του φωτογράφου της «Κ», Νίκου Κοκκαλιά, μας λέει ότι βραβεύεται από το Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ για την εργασία της σχετικά με τη ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα. «Θέλω τη φωτογραφία για την αποφοίτηση, δυστυχώς θα γίνει διαδικτυακά», μας λέει.


Ο Ιαν Κόουλ έψαχνε για δύο χρόνια την κατάλληλη στιγμή να ανεβεί στην Ακρόπολη. Δίπλα η Θέωνα Σαρατζισβίλι στο Μπελβεντέρε, ενώ η Μαριλένα Ντάνια με τις κόρες της ξεκουράζονται έξω από τον ναό του Παρθενώνα.

Με βάση τα υγειονομικά μέτρα προστασίας, το μνημείο μπορεί να φιλοξενήσει ταυτόχρονα περίπου 2.000 άτομα. Οπως μας ενημέρωσε, χθες, η κ. Μενδώνη προστέθηκαν 30 επιπλέον άτομα προσωπικό στην κάθε βάρδια για την τήρηση των μέτρων, ενώ επίκεινται και οι προσλήψεις 1.650 συμβασιούχων φυλάκων ορισμένου χρόνου για όλη την επικράτεια. Γιατρός, ασθενοφόρο, εθελοντές διασώστες είναι επίσης εκεί. «Είναι πολύ μεγάλο το χρονικό διάστημα των 63-64 ημερών που οι αρχαιολογικοί χώροι έμειναν σιωπηλοί, χωρίς τους επισκέπτες τους», σημείωσε η κ. Μενδώνη και πρόσθεσε ότι η επίσκεψη στα μνημεία και σε λίγες μέρες και στα μουσεία πρέπει να συνδυαστεί με τα μέτρα ασφαλείας που αν χρειαστεί θα γίνουν και πιο αυστηρά.

Βέβαια, η ησυχία που εκτίμησε ο Ιαν Κόουλ και οι μερικές δεκάδες επισκέπτες που ανέβηκαν χθες στην Ακρόπολη, με ελεύθερη είσοδο, είναι η μία όψη του νομίσματος. Η ησυχία στα εκδοτήρια, που πέρυσι τέτοιες μέρες μετρούσαν χιλιάδες τουρίστες, στο κιόσκι των ξεναγών και στο πωλητήριο του αρχαιολογικού χώρου, προβληματίζει για την πορεία που θα καταγράψουν τα έσοδα στα ταμεία του υπουργείου Πολιτισμού. Η ησυχία της Ακρόπολης απλωνόταν στην Αρχαία Αγορά που μετρούσε μόλις 25 επισκέπτες μέχρι χθες το μεσημέρι, στα άδεια από πελάτες καταστήματα με σουβενίρ και σανδάλια στους δρόμους της Πλάκας και στους μαγαζάτορες της εστίασης που μετρούσαν με τις μεζούρες τα τραπέζια τους. Αν στο Μπελβεντέρε βρίσκει κανείς την ηρεμία του, τότε άλλοι μπορεί να τη χάνουν.