ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Βάση «10» μόνο σε ένα μάθημα βαρύτητας

Για την εισαγωγή σε τμήματα ΑΕΙ

Φωτ. ΙΝΤΙΜΕ NEWS

Βαθμολογική βάση μόνο σε ένα κρίσιμο μάθημα για την εισαγωγή σε κάθε τμήμα ΑΕΙ. Αυτό είναι το σενάριο που προκρίνεται από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας για τη θέσπιση βαθμολογικού ορίου εισαγωγής στα πανεπιστήμια. Αντίθετα, έχει «κλειδώσει» η μη θεσμοθέτηση γενικής βαθμολογικής βάσης εισαγωγής στα ΑΕΙ, όπως για παράδειγμα εκείνη του 10 που καθιερώθηκε το 2006.

Ειδικότερα, σύμφωνα με υψηλόβαθμα στελέχη του υπουργείου Παιδείας που μίλησαν στην «Κ», εγκαταλείπεται η προοπτική να τεθεί γενικό βαθμολογικό όριο εισαγωγής στα ΑΕΙ από το υπουργείο Παιδείας. 

Και αυτό διότι υπάρχουν πανεπιστημιακά τμήματα (κυρίως πρώην ΤΕΙ) με πολύ καλές επαγγελματικές προοπτικές για τους αποφοίτους τους, τα οποία έχουν βάση κάτω από τις 10.000 μονάδες, διότι δεν είναι ελκυστικά για τους υποψηφίους καθώς έχουν έδρα σε πόλεις της Περιφέρειας. 

Στην περίπτωση θέσπισης βάσης εισαγωγής, αυτά τα τμήματα θα έχουν πολύ λίγους εισακτέους. Χαρακτηριστικά, φέτος 34.049 υποψήφιοι συγκέντρωσαν κάτω από 10.000 μονάδες, ενώ το 33,3% των τμημάτων (τα 153 στα συνολικά 459) είχε βάση εισαγωγής κάτω από 10.000 μονάδες.

Ωστόσο, στο υπουργείο Παιδείας αμφισβητείται και το όριο μιας πιθανής βάσης εισαγωγής. Δηλαδή, μπορεί στις δύο εκπαιδευτικές βαθμίδες να έχει τεθεί ως βάση προαγωγής το μισό του άριστα (πλέον μόνο στην Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού υπάρχει βαθμολογική βάση το 5 στα 10, και σε γυμνάσιο και λύκειο το 10 στα 20), και να υπάρχει το προηγούμενο του 2006 (τότε ορίστηκαν ως βάση εισαγωγής είτε το 10 στον βαθμό πρόσβασης ή οι 10.000 μονές με άριστα το 20 και τις 20.000 μονάδες, αντίστοιχα), αλλά «οι Πανελλαδικές Εξετάσεις είναι διαγωνισμός κατάταξης και όχι προόδου» όπως ανέφερε στην «Κ» στέλεχος του υπουργείου. Aρα, ο ορισμός μιας γενικής βάσης στο 10 (και όχι π.χ. στο 8 ή το 7) έχει βαθμό αυθαιρεσίας.

 

vasi-10-mono-se-ena-mathima-varytitas0

Τουλάχιστον «10»

 

Αντίθετα, προκρίνεται τα ίδια τα τμήματα να ορίζουν ένα μάθημα στο οποίο κάθε υποψήφιος πρέπει να έχει πάρει τουλάχιστον τη βάση, η οποία επίσης θα οριστεί από τα τμήματα. Μάλιστα, η ειδική βάση να είναι τουλάχιστον 10, χωρίς να αποκλείεται να είναι υψηλότερη. Για παράδειγμα, ένας υποψήφιος που θα βαθμολογηθεί με 12 στα Μαθηματικά, 13 στη Χημεία και 9 στη Φυσική, θα χάσει τη δυνατότητα να εισαχθεί στα τμήματα ΑΕΙ που θα έχουν τη Φυσική ως μάθημα βαρύτητας.

«Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις αποτελούν ένα διαγωνισμό συμπλήρωσης θέσεων και όχι μία εξέταση πιστοποίησης γνώσεων. Η βάση του 10 δοκιμάστηκε από το 2006 έως το 2010 και καταργήθηκε ως αποτυχημένη, γιατί αποτελούσε ένα αυθαίρετο όριο, που, επιπλέον, δημιουργούσε πρόβλημα στους θεματοδότες γιατί τους ανάγκαζε να βάζουν τα δύο πρώτα θέματα πολύ εύκολα, ώστε να μην κόβονται πολλοί υποψήφιοι. Είναι πολύ πιο λογικό το κάθε τμήμα να επιλέγει ένα μάθημα ως το βασικό για τις σπουδές σ’ αυτό το τμήμα και να απαιτεί οι φοιτητές του να έχουν γράψει ένα ελάχιστο βαθμό, ώστε να εξασφαλίζεται ότι μπορούν να παρακολουθήσουν τις σπουδές στο τμήμα», ανέφερε μιλώντας στην «Κ» για το θέμα ο μαθηματικός-αναλυτής Στράτος Στρατηγάκης.

Η θέσπιση ειδικής βαθμολογικής βάσης ανά μάθημα αναμένεται να ενταχθεί σε νόμο μέσα στο 2021 και εφαρμοστεί για πρώτη φορά στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2024. Δηλαδή, θα εφαρμοστεί στους μαθητές της φετινής Γ΄ Γυμνασίου, οι οποίοι το επόμενο σχολικό έτος 2021-2022 θα φοιτήσουν στην Α΄ Λυκείου.

 

 

 

Εξεταστέα ύλη βάσει τηλεκπαίδευσης

Ο ρυθμός της τηλεκπαίδευσης στα λύκεια θα κρίνει το εύρος της εξεταστέας ύλης για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις εισαγωγής στα ΑΕΙ για τους μαθητές της φετινής Γ΄ Λυκείου. Επίσης, θα κρίνει και την εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων στις προαγωγικές εξετάσεις της Α΄ Λυκείου. Ωστόσο, για πρώτη φορά φέτος, τα διαγωνίσματα προόδου το πρώτο τετράμηνο σε γυμνάσιο και λύκειο θα γίνουν εξ αποστάσεως, σε περίπτωση που τα σχολεία παραμείνουν κλειστά έως και τον Ιανουάριο. Ηδη, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) έχει δώσει οδηγίες στους καθηγητές κάθε μαθήματος να βγάλουν διαφορετικά θέματα με κλειστές ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής για κάθε μαθητή.

Ειδικότερα, το νέο κλείσιμο των γυμνασίων και λυκείων ως προληπτικό μέτρο κατά του κορωνοϊού, οδήγησε σε γενικευμένη χρήση της τηλεκπαίδευσης. Αλλά το ξεκίνημα δεν ήταν καλό, καθώς τη Δευτέρα παρουσιάστηκε πρόβλημα στην πλατφόρμα Webex της Cisco για λίγες ώρες. «Η δυσκολία πρόσβασης στις ψηφιακές τάξεις οφειλόταν σε τεχνικό πρόβλημα στην πλατφόρμα του παρόχου, όπως ανακοινώθηκε από τον ίδιο, το οποίο δεν επηρέασε μόνο την Ελλάδα και το υπουργείο Παιδείας, αλλά και άλλους δέκτες υπηρεσιών και άλλες χώρες στην Ευρώπη και αλλού», ανέφερε το υπουργείο. Επίσης, και την Τρίτη υπήρξαν προβλήματα στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, τα οποία επιβάρυναν το κλίμα, παρότι αποκαταστάθηκαν σύντομα. Η αντιπολίτευση επέκρινε με σφοδρότητα το υπουργείο ως απροετοίμαστο για το εγχείρημα της τηλεκπαίδευσης, ενώ κάλεσε την κ. Νίκη Κεραμέως να καταθέσει στη Βουλή τη σύμβαση με τη Cisco. Μάλιστα, ο ΣΥΡΙΖΑ ζήτησε την παραίτησή της.

Πάντως, από τα μέσα της εβδομάδας και μετά η κατάσταση ομαλοποιήθηκε, ενώ η κ. Κεραμέως αντεπιτέθηκε παρουσιάζοντας το εύρος της συμμετοχής των μαθητών. «Την Τετάρτη λειτούργησαν την ίδια στιγμή περίπου 40.000 ψηφιακές τάξεις που αντιστοιχούν σε σχεδόν 700.000 συμμετέχοντες. Σε αντίθεση με την εγκατάλειψη των προηγούμενων χρόνων, το τελευταίο 8μηνο έχουν γίνει αλματώδη βήματα. Ο ΣΥΡΙΖΑ επικαλείται σήμερα το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ) με περισσή υποκρισία, ενώ το υποχρηματοδοτούσε συστηματικά και το είχε καταδικάσει στην παρακμή. Oταν ξεκίνησε η πανδημία, η υπηρεσία τηλεδιασκέψεων του ΠΣΔ μπορούσε να εξυπηρετήσει μέχρι 500 ταυτόχρονους χρήστες», ανέφερε. Μάλιστα, ανακοίνωσε ότι, μέσω δωρεών και ΕΣΠΑ, έχει εξασφαλίσει 91.163 νέες φορητές συσκευές για τα σχολεία.

Ωστόσο, τα προβλήματα στην τηλεκπαίδευση –και οι τυχόν διαφορετικοί ρυθμοί της ανά σχολείο– θα επηρεάσουν την εξεταστέα ύλη των Πανελλαδικών του 2021, η οποία πρέπει να είναι κοινή για όλους τους μαθητές. Τυχόν ψαλίδισμά της, όπως συνέβη στις φετινές Πανελλαδικές, θα αποφασιστεί τον Απρίλιο. Για τον ίδιο λόγο, δεν είναι σαφές εάν θα εφαρμοστεί η Τράπεζα Θεμάτων για τους μαθητές της Α΄ Λυκείου. Το ΙΕΠ έχει κάνει την προεργασία για τη δημιουργία 20.000 θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας, ωστόσο αναμένεται το υπουργικό «πράσινο φως» για τη σύστασή της.