Αυξήθηκε η εκπομπή ρύπων από τα Ι.Χ.

Αυξήθηκε η εκπομπή ρύπων από τα Ι.Χ.

2' 20" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τα νέα αυτοκίνητα στην Ευρώπη, της Ελλάδας συμπεριλαμβανομένης, εκπέμπουν ολοένα και περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα. Σύμφωνα με έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα Ι.Χ. το 2019 είναι υψηλότερες από τον στόχο που είχε τεθεί στην Ε.Ε. για εκείνη τη χρονιά και πολύ υψηλότερες από τον στόχο για το 2020-2024, γεγονός που αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στην πώληση ολοένα και περισσότερων SUV και άλλων μεγάλων οχημάτων. Η πιο ρυπογόνα μορφή καυσίμου (και) στη χώρα μας παραμένει το υγραέριο (lpg). 

Η ετήσια έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος αφορά τις εκπομπές από τα νέα οχήματα που κυκλοφορούν σε όλη την Ευρωπαϊκή Ενωση. Μετά το γνωστό σκάνδαλο, από το 2017 χρησιμοποιείται και μια νέα διαδικασία μέτρησης (ονομάζεται «παγκοσμίως εναρμονισμένη διαδικασία δοκιμών για ελαφρά οχήματα, WLTP), η οποία από φέτος θα είναι και η μόνη. Σύμφωνα λοιπόν με την έκθεση, που αφορά το 2019, οι μέσες εκπομπές CO2 από νέα οχήματα στην Ε.Ε. είναι 147,3 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο (gCO2/km) σύμφωνα με το νέο σύστημα μέτρησης, ή 122,3 gCO2/km με το παλιό (νέος ευρωπαϊκός κύκλος οδήγησης, NEDC). 

Οι ρύποι αυτοί είναι λίγο χαμηλότεροι από το όριο που είχε τεθεί για το 2015-2019 (130 gCO2/km), αλλά αρκετά υψηλότεροι από το όριο για το 2020-2024 (90 gCO2/km). Σύμφωνα με την έκθεση, στην αύξηση συνέβαλαν πολλοί παράγοντες, όπως η αύξηση για ζήτηση αυτοκινήτων τύπου SUV. Συνολικά, το 2019 καταχωρίσθηκαν στην Ε.Ε. 15,4 εκατ. νέα επιβατικά οχήματα, εκ των οποίων το 3,5% ήταν ηλεκτρικά. Τα περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα καταχωρίσθηκαν το 2019 στη Γερμανία (60.277), στη Νορβηγία (60.008) και στην Ολλανδία (58.897), ενώ τα λιγότερα στην Κύπρο (μόλις 8).
Οσον αφορά την Ελλάδα (πάντα για το 2019), συνολικά καταχωρίσθηκαν 114.161 οχήματα. Από αυτά, τα 80.477 ήταν βενζινοκίνητα και τα 30.867 ντιζελοκίνητα. Οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από νέα οχήματα ήταν κατά μέσον όρο 138,6 gCO2/km, σύμφωνα με τη νέα διαδικασία μέτρησης (ή 115,6 gCO2/km, σύμφωνα με την παλαιά). Τα πιο ρυπογόνα νέα οχήματα στη χώρα μας είναι αυτά που κινούνται με υγραέριο (lpg), που εξέπεμψαν κατά μέσον όρο 123,1 gCO2/km. Ακολουθούν τα βενζινοκίνητα με 117,7 gCO2/km, τα ντιζελοκίνητα με 112 gCO2/km και τα οχήματα με φυσικό αέριο με gCO2/km. Πολύ χαμηλότερες ήταν οι εκπομπές υβριδικών οχημάτων με βενζίνη (58,6 gCO2/km) ή ντίζελ (44 gCO2/km). Τα ηλεκτρικά οχήματα στη χώρα μας το 2019 αντιπροσώπευσαν περίπου το 0,1% των πωλήσεων (188 οχήματα). 

Οσον αφορά τα ελαφρά φορτηγά (τύπου βαν), σε ευρωπαϊκό επίπεδο το 2019 συνεχίστηκε η αυξητική πορεία των εκπομπών ρύπων, με τις μέσες εκπομπές να είναι 158 gCO2/km, περίπου 7% υψηλότερες από τον ευρωπαϊκό στόχο (147 gCO2/km). Στα βαρέα φορτηγά η μέτρηση των στοιχείων είναι πιο πολύπλοκη: ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος δημοσίευσε φέτος στοιχεία όχι ανά χώρα αλλά ανά εταιρεία και τύπο αυτοκινήτου, με τις μετρήσεις των εκπομπών να υπολογίζονται όχι σε γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο αλλά σε γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο και τόνο μεταφερόμενου φορτίου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή