ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εμβολιασμός: Επιχείρηση «πειθώ» για διστακτικούς

Κίνητρα ως αντίδοτο στην επιβράδυνση του ρυθμού εμβολιασμού παρέχουν οι κυβερνήσεις – Τι υιοθετείται στην Ελλάδα

emvoliasmos-epicheirisi-peitho-gia-distaktikoys-561421420

Για τη δεύτερη εβδομάδα του Ιουλίου είχαν προγραμματισθεί 400.000 ραντεβού εμβολιασμών, δηλαδή μια πορεία φθίνουσα, καθώς πρόκειται για μείωση του αριθμού κατά περίπου 1/3 έναντι του τελευταίου μήνα. Ηδη αυτό οδηγεί, για παράδειγμα στη Θεσσαλονίκη, στο κλείσιμο της μίας εμβολιαστικής γραμμής στο Mega εμβολιαστικό κέντρο της πόλης που στεγάζεται στη ΔΕΗ. Εκεί τα ραντεβού έχουν μειωθεί από 6.000 σε 2.500 την ημέρα. Η χώρα φθάνει σταδιακά σε αυτό που οι ειδικοί στους εμβολιασμούς αποκαλούν πλατό, όταν η καμπύλη αντί να «σκαρφαλώνει» γίνεται επίπεδη. Αυτό δεν συμβαίνει μόνο στην Ελλάδα, συνέβη προηγουμένως στο Ισραήλ, συμβαίνει στις ΗΠΑ, στο Ηνωμένο Βασίλειο και σε αρκετές χώρες της Ευρώπης. «Πρέπει να πάνε τα εμβόλια στους πιο διστακτικούς και να μην περιμένουμε εμείς να έρθουν εκείνοι στα εμβολιαστικά κέντρα» δήλωσε εμφατικά ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στους υπευθύνους της καμπάνιας. Πώς όμως γίνεται αυτό; 

Ενας τρόπος είναι η παροχή κινήτρων στους πιο νέους. Αυτοί (18-24 ετών), σύμφωνα με τον κ. Μάριο Θεμιστοκλέους, είχαν εμβολιασθεί σε ποσοστό 11% και με τα ραντεβού θα εμβολιαζόταν το 20% πριν από την ανακοίνωση της κάρτας Freedom Pass. Θα ενθαρρυνθούν οι καλοκαιρινές μετακινήσεις, οι επισκέψεις σε πολιτιστικές εκδηλώσεις κ.λπ. Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης συνεννοήθηκε με την Aegean και τις ακτοπλοϊκές εταιρείες που θα δέχονται το F.P. σαν μια οποιαδήποτε πιστωτική κάρτα. Η Ελλάδα ακολούθησε έτσι τις πρακτικές άλλων χωρών.

Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου, καθώς μελέτες του Imperial / Ipsos Mori έδειχναν ότι το 17% των νέων 18-29 ετών έχει επιφυλάξεις να εμβολιασθεί έναντι 1% των πολιτών άνω των 70 ετών, δεν εφάρμοσε το ψηφιακό ή άλλο μέτρο του διαχωρισμού πελατών, θεωρώντας το δυσεφάρμοστο.

Στο Ισραήλ επιβλήθηκε στα εμπορικά κέντρα, στα καταστήματα, στα γυμναστήρια και στις μαζικές εκδηλώσεις «διπλή πρόσβαση» (χώροι εμβολιασμένων, μεικτοί χώροι) με εμβολιαστικό πιστοποιητικό ή με τεστ, για να δοθεί το σήμα ότι οι εμβολιασμένοι έχουν προτεραιότητα (σ.σ. αντίθετα στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, ακόμα και στους εσωτερικούς χώρους, η πρόσβαση γίνεται χωρίς μάσκες σε μια κοινωνία που πάνω από το 80% του ενήλικου πληθυσμού έχει εμβολιασθεί).

Στις Ηνωμένες Πολιτείες το κίνητρο της καταβολής 100 δολαρίων σε πολίτες προκειμένου να εμβολιασθούν αποδείχθηκε πιο αποτελεσματικό μεταξύ εκείνων που ψηφίζουν το Δημοκρατικό Κόμμα, ενώ μεταξύ των ψηφοφόρων του Τραμπ ισχυρότερο κίνητρο είναι ότι «δεν θα υποχρεώνονται πλέον να φορούν μάσκα». Στο Οχάιο, όταν οι αρχές της πολιτείας ανακοίνωσαν τη διεξαγωγή λοταρίας για όσους εμβολιασθούν, ο αριθμός των ραντεβού «σκαρφάλωσε» από τις 15.000 στις 26.000 την ημέρα. Η πολιτεία έχει αποφασίσει να ξοδέψει 5 εκατ. δολάρια σε ισάριθμες υποτροφίες για την πληρωμή των διδάκτρων του κολεγίου των πέντε νικητών που θα κληρωθούν από εκείνους και εκείνες που εμφανίζονται στα εμβολιαστικά κέντρα. Πάντως η ανταπόκριση δεν είναι ίδια σε όλες τις περιοχές, ενώ οι ειδικοί στην επικοινωνία περί συμπεριφοράς στον τομέα της υγείας προειδοποιούν ότι «τα πολλά λεφτά αν ξεπερασθεί κάποιο όριο στις πρόσφορες ίσως φέρουν το αντίθετο αποτέλεσμα».

H κρίσιμη ομάδα 18-24

Στη χώρα μας, δύο ημέρες μετά την ανακοίνωση, είχε εμβολιασθεί το 12,7% της ηλικιακής ομάδας 18-24 ετών και τα ραντεβού είχαν ανέβει στο 21,5%. Οι εμπνευστές του μέτρου υπολογίζουν ότι θα μπορούσαν να εμβολιασθούν επιπλέον 100.000 άνθρωποι από τους 830.000 αυτής της πληθυσμιακής κατηγορίας. «Ακόμα και έτσι όμως τα 2/3 των νέων, πιο κινητικών συμπολιτών μας θα παραμείνουν ανεμβολίαστοι…». Το ποσοστό αυτό αναμένεται να συρρικνωθεί μετά την υποχρέωση των ταξιδιωτών προς τα νησιά να έχουν πιστοποιητικό rapid test μετά τις 5 Ιουλίου, αν και ειδικοί προειδοποιούν ότι ακόμα και αν αποφασίσουν κάποιοι να εμβολιασθούν τώρα θα αποκτήσουν ανοσία σε τουλάχιστον δυόμισι μήνες.
Με τη μετάθεση των εμβολιασμών από τα εμβολιαστικά κέντρα στους τόπους όπου κινούνται και παραθερίζουν οι πολίτες, το κράτος προσδοκά αύξηση της εμβολιαστικής κάλυψης, ιδιαίτερα στις πιο απομακρυσμένες περιοχές. Ηδη η καμπάνια αυτής της εβδομάδας ανέβασε κατά 2% το ποσοστό εμβολιασμού σε μόλις μία ημέρα στην Κρήτη, καθώς ιατρικοί σύλλογοι, περιφέρεια και επιχειρήσεις έχουν από κοινού τον ίδιο στόχο με τις τοπικές καμπάνιες.

Ηδη ο σύνδεσμος των τουριστικών πρακτόρων του νησιού προκήρυξε την πρώτη λοταρία εμβολιασμένων στην Ελλάδα, στην οποία εμβολιασμένοι υπάλληλοι πρακτορείων και οδηγοί τουριστικών λεωφορείων μπορούν να διεκδικήσουν ένα χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ, αρκεί να έχουν εμβολιασθεί έως 31/8/2021. «Θα κάνουμε και άλλα» προανήγγειλε ο πρόεδρος των τουριστικών πρακτόρων Κρήτης, Μιχάλης Βλατάκης. 
Και ο γ.γ. Δημόσιας Υγείας Μάριος Θεμιστοκλέους είχε επισημάνει σε συνομιλία του με την «Κ» ότι το υπουργείο Υγείας «βλέπει με καλό μάτι» καμπάνιες σαν εκείνη γνωστής αλυσίδας ξενοδοχείων, που πρόσφερε στους εργαζόμενους δύο μεροκάματα και δύο ημέρες επιπλέον άδεια εφόσον εμβολιάζονταν. Το ότι μόνο ένας στους τέσσερις ανταποκρίθηκε στην προσφορά δείχνει απλώς τη δυσκολία της επιχείρησης «πειθώ» στις νεότερες ηλικίες και από την πλευρά των εργοδοτών, καθώς φοβούνται ότι θα «χάσουν» εργαζόμενους αν φανεί ότι τους πιέζουν.