ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Δακτύλιος: Μετ’ εμποδίων οι μετακινήσεις – Ασφυκτική η κατάσταση στο περιφερειακό οδικό δίκτυο

Οι συγκοινωνιολόγοι επισημαίνουν την ανάγκη συντονισμού των δρομολογίων των ΜΜΜ με αυτά της δημοτικής συγκοινωνίας. Τα λεωφορεία καθυστερούν να φτάσουν στον προορισμό τους

daktylios-met-empodion-oi-metakiniseis-asfyktiki-i-katastasi-sto-perifereiako-odiko-diktyo-561559126

Συνεχίζεται για δεύτερη μέρα η ταλαιπωρία στους δρόμους που περικλείουν τον δακτύλιο, επιβεβαιώνοντας τον προβληματισμό των ειδικών που έκαναν λόγο για την ανάγκη λήψης συνοδών μέτρων που θα διασφαλίσουν την αποτελεσματικότητα του μέτρου. Μπορεί το κέντρο της Αθήνας να έχει βελτιωθεί ελαφρώς, ωστόσο η κατάσταση στο περιφερειακό οδικό δίκτυο είναι ασφυκτική. Η αύξηση, μάλιστα, των λεωφορείων των ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) έχει οδηγήσει σε ένα παράδοξο: υπάρχουν λεωφορεία τα οποία κινούνται με ελάχιστους επιβάτες. Και αυτό γιατί το τόσο έντονο κυκλοφοριακό γύρω από τον δακτύλιο κρατάει σχεδόν ακινητοποιημένα και τα λεωφορεία, τα οποία αδυνατούν να φτάσουν εγκαίρως στον προορισμό τους. Ακόμα και τα οχήματα που καταλήγουν στο κέντρο της πόλης, καθυστερούν σημαντικά λόγω κυκλοφοριακού φόρτου που συναντούν στην προσπάθειά τους να προσεγγίσουν τα όρια του δακτυλίου. Ετσι, μπορεί να έχει ενισχυθεί ο στόλος των λεωφορείων, αλλά εάν δεν υπάρχουν ελεύθεροι δρόμοι για να κινηθούν, δεν έχει κανένα αποτέλεσμα η αύξηση των διαθέσιμων οχημάτων.

Οι συγκοινωνιολόγοι επισημαίνουν την ανάγκη συντονισμού των δρομολογίων των ΜΜΜ με αυτά της δημοτικής συγκοινωνίας.

«Τα μέσα μαζικής μεταφοράς δεν μπορούν να λειτουργούν αυτοτελώς, αντίθετα πρέπει να είναι απολύτως εναρμονισμένα με το συγκοινωνιακό σύστημα της πόλης. Σε αυτό το πλαίσιο αφενός θα πρέπει να διευκολύνεται η λειτουργία τους (απρόσκοπτη κίνηση στις λεωφορειολωρίδες, οδοί αποκλειστικής κίνησης κ.ά.), αφετέρου θα πρέπει να παρέχονται συνεχώς κίνητρα στους πολίτες να τα επιλέγουν συγκριτικά με το Ι.Χ.», εξηγεί στην «Κ» ο κ. Παναγιώτης Παπαντωνίου, πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων. Η ανάγκη για λήψη μέτρων προσέλκυσης επιβατών είναι ακόμα πιο επιτακτική με δεδομένη την υγειονομική συγκυρία, η οποία αποτελεί σημαντικό αντικίνητρο επιβίβασης στα ΜΜΜ.

Οι συγκοινωνιολόγοι, μάλιστα, εξηγούν ότι θα πρέπει να υπάρχει απόλυτος συντονισμός μεταξύ της Τροχαίας και της Δημοτικής Αστυνομίας για το ζήτημα της αστυνόμευσης του δακτυλίου, αλλά και των λεωφορειολωρίδων. Παράλληλα, επισημαίνουν την ανάγκη διαλειτουργικότητας των δρομολογίων των ΜΜΜ με αυτά της δημοτικής συγκοινωνίας, ώστε να επιτυγχάνεται η μεγαλύτερη συγκοινωνιακή κάλυψη. Μεταξύ των προτάσεων των συγκοινωνιολόγων περιλαμβάνεται και η εξασφάλιση προτεραιότητας στα ΜΜΜ σε σηματοδοτούμενους κόμβους με τη χρήση έξυπνων συστημάτων. Στο παρελθόν είχε εφαρμοστεί αυτή η πρακτική στο τραμ με το «πράσινο κύμα», το οποίο πρακτικά πρασίνιζε τα φανάρια (του τραμ) με την άφιξη του κάθε συρμού.

Μεταξύ των σκέψεων των στελεχών του υπουργείου Υποδομών είναι η προσπάθεια «ανακατανομής» της επιβατικής κίνησης σε ώρες εκτός αιχμής, με την παροχή κινήτρων (π.χ. φθηνότερες μαζικές κάρτες) σε ώρες λίγο πριν ή μετά την ώρα αιχμής, όπου παρατηρείται σήμερα συνωστισμός. Δεν αποκλείεται να δοθούν άμεσα κίνητρα (εκπτώσεις ή ακόμα και δωρεάν εισιτήρια) σε εμβολιασμένους επιβάτες για διάστημα 2-3 μηνών για παράδειγμα, ενώ εξετάζονται και αντίστοιχες παροχές σε μεγάλες επιχειρήσεις που θα μπορούν να προσφέρουν στους εργαζομένους τους μαζικά εισιτήρια των ΜΜΜ με χαμηλότερο κόστος. Μεταξύ των σκέψεων που επεξεργάζεται το υπουργείο Υποδομών είναι η δημιουργία δρόμων για οχήματα με πολλούς επιβάτες (high occupancy vehiclelanes) που θα επιτρέπει πρακτικά τη χρήση λεωφορειολωρίδων για παράδειγμα από οχήματα με πάνω από τρεις επιβάτες.