ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εμβολιασμός: «Χειρουργική» επιχείρηση πειθούς σε εργαζομένους

emvoliasmos-cheiroyrgiki-epicheirisi-peithoys-se-ergazomenoys-561313915

Μέλη της επιτροπής επιδημιολόγων, όπως ο Χαράλαμπος Γώγος και η Αναστασία Κοττανίδου, μίλησαν (με τηλεδιάσκεψη) σε εργαζομένους σε τράπεζες και ασφαλιστικές εταιρείες προκειμένου να τους πείσουν γιατί πρέπει να εμβολιασθούν. Και ο νέος πρόεδρος του ΕΟΔΥ Θεοκλής Ζαούτης μίλησε στους εργαζομένους μεγάλης εταιρείας προϊόντων καπνού για τα πλεονεκτήματα του εμβολιασμού, στην αρχή μιας καμπάνιας που άρχισε να ξετυλίγεται μέσα στην άνοιξη.

Την εν λόγω πρωτοβουλία είχαν οι διοικήσεις των επιχειρήσεων. Αλλά αυτό δεν αρκούσε. Χρειάζεται «τριπλή προσπάθεια», λέει ο κ. Γώγος. «Να απευθυνθείς σε όλους μαζί, όροφο όροφο, αλλά και σε καθέναν προσωπικά, ανάλογα με τις φοβίες και τα επιχειρήματά του», επισημαίνει ο ίδιος, που έχει εργαστεί στο ΕΣΥ και τώρα εργάζεται στον μεγαλύτερο ιδιωτικό όμιλο νοσοκομείων της χώρας. «Είναι δουλειά χειρουργική», λέει στην «Κ» στέλεχος μεγάλης πολυεθνικής εταιρείας στην Αττική. «Να “χρεώσει” ο διευθυντής προσωπικού σε εργαζομένους που έχουν εμβολιασθεί φίλους τους που δεν έχουν εμβολιασθεί. Χρειάζεται χρόνος και συζήτηση πρόσωπο με πρόσωπο, όχι σε μεγάλες ομάδες που συχνά δημιουργεί τα αντίθετα αποτελέσματα σε εργαζομένους που αρνούνται ή φοβούνται ακόμα να εμβολιασθούν».

Σε αυτή την εταιρεία, που βρίσκεται στη δυτική Αττική, έχει εμβολιασθεί το 90% των εργαζομένων. Στον ιδιωτικό τομέα τα πράγματα δεν είναι διαφορετικά από ό,τι στο Δημόσιο στα ποσοστά των εμβολιασμένων – κάθε επιχείρηση βρίσκεται στα επίπεδα του εμβολιασμού της περιοχής από την οποία προέρχονται οι εργαζόμενοί της.

Η διοίκηση μιας επιχείρησης στην κεντρική Ελλάδα είναι ικανοποιημένη επειδή το 65% των εργαζομένων έχουν εμβολιασθεί. Κάποιοι από τους επιχειρηματίες των περιοχών με χαμηλά ποσοστά εμβολιασμού είπαν στην «Κ» ότι το θέμα είναι προσωπικό και θα τους ήταν δύσκολο να επιμείνουν σε αυτό,  καθώς διατρέχουν τον κίνδυνο να χάσουν εργαζομένους που τους χρειάζονται.

Αρκετές επιχειρήσεις είχαν καθιερώσει το δεύτερο rapid test πριν το καθιερώσει η κυβέρνηση, σε μια προσπάθεια να οδηγήσουν τους εργαζομένους στο εμβολιαστικό κέντρο. Κάποιες άλλες, όπως μια μεγάλη πολυεθνική στη δυτική Αττική, κάνει rapid test σε όλους τους εμβολιασμένους εργαζομένους, ενώ οι ανεμβολίαστοι πρέπει να φέρνουν τα αποτελέσματα μόνοι τους, αφού φυσικά πληρώσουν το τεστ από την τσέπη τους. «Αυτό μας έδωσε 2-3 μονάδες εμβολιασμένων παραπάνω», λέει στέλεχος διεύθυνσης προσωπικού που μίλησε στην «Κ» υπό τον όρο της ανωνυμίας, καθώς το θέμα αφορά ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα των συνεργατών της εταιρείας (σε όλες τις εταιρείες γνωρίζουν τους εργαζομένους που δεν έχουν εμβολιασθεί).

Κορυφαίοι επιστήμονες εξήγησαν σε υπαλλήλους εταιρειών την αναγκαιότητα του εμβολιασμού και απάντησαν στις φοβίες όσων ακόμη διστάζουν.

Επιχειρήσεις που κατά τη διάρκεια του πρώτου και του δεύτερου κύματος της πανδημίας είχαν «χτυπηθεί» από καταιγισμό κρουσμάτων, όταν δεν υπήρχε η δυνατότητα του εμβολιασμού, όπως επεξεργασίας ροδακίνου στην Πέλλα και την Ημαθία, παρουσίασαν φέτος καλύτερες επιδόσεις από την άποψη της τήρησης των μέτρων, αλλά ο αριθμός των εμβολιασμένων παρέμεινε χαμηλός, στα επίπεδα του ποσοστού του κάθε νομού. Και σε αυτές ωστόσο οι εργοδότες προτίμησαν να μη συγκρουστούν με εργαζομένους που τους χρειάζονται. «Θα προτιμούσαμε να μας είχε λύσει τα χέρια η νομοθεσία, καθιστώντας τον εμβολιασμό υποχρεωτικό» είπε διευθυντής παραγωγής μιας τέτοιας επιχείρησης στην Πέλλα.

Τα ξενοδοχεία

Σε πολλά πεντάστερα ξενοδοχεία οι επιχειρηματίες μπήκαν νωρίς στη μάχη του εμβολιασμού. Αλλού δόθηκαν επιπλέον μέρες άδειας, αλλού επιπλέον μέρες άδειας και ημερομίσθια, όπως σε ελληνική πολυεθνική αλυσίδα ξενοδοχείων.  Δόθηκε προτεραιότητα στον εμβολιασμό όσων εργάζονταν στην «πρώτη γραμμή», δηλαδή σε εκείνους που είχαν επαφή με τον πελάτη. Εκεί τα ποσοστά κυμάνθηκαν από 70% έως 85%, ανάλογα με το ξενοδοχείο.

Ενας σημαντικός επιχειρηματίας του κλάδου με παρουσία και στο εξωτερικό είπε στην «Κ» ότι αλλοδαποί εργαζόμενοί του παρουσίαζαν σε χώρες της δυτικής Ευρώπης υψηλότερα ποσοστά εμβολιασμού στις ίδιες ηλικίες. Οταν οι εργαζόμενοι προέρχονταν από αγροτικές περιοχές της κεντρικής και βόρειας Ελλάδας, με ιδιαίτερη επιρροή «αρνητών» ιερέων, τα ποσοστά ήταν χαμηλότερα.

Η περίπτωση της Κρήτης

Υπάρχει και μία περιοχή της χώρας που ξεκίνησε με κακούς οιωνούς, αλλά κατάφερε να «γυρίσει τη ροή της εμβολιαστικής καμπάνιας», η Κρήτη. Στις 4 Δεκεμβρίου ο πρόεδρος των τουριστικών πρακτόρων Μιχάλης Βλατάκης θα δώσει βραβείο 3.000 ευρώ σε έναν τυχερό ανάμεσα σε εργαζομένους σε τουριστικά λεωφορεία και πρακτορεία που εμβολιάστηκαν. «Τον Οκτώβριο είχαμε περισσότερο κόσμο απ’ ό,τι τον Οκτώβριο του 2019» είπε στην «Κ» ο κ. Βλατάκης. Χάρη στην καμπάνια, της οποίας υπήρξε εμπνευστής, εμβολιάσθηκαν και 200 αλλοδαποί συνοδοί γκρουπ με προσωρινό ΑΜΚΑ. Ο κ. Βλατάκης, που έφθασε να συγκεντρώνει εργαζομένους από ξενοδοχεία για να εμβολιασθούν, μεταφέροντάς τους με πούλμαν, λέει ότι έγινε μια τεράστια προσπάθεια από όλους τους τοπικούς παράγοντες της τουριστικής βιομηχανίας  και την 7η ΥΠΕ, όταν διαπιστώθηκε η υστέρηση του νησιού στα τέλη Μαΐου – αρχές Ιουνίου. Ενα μοντέλο που είχε συζητηθεί ήταν οι μαζικοί εμβολιασμοί πολλών εργαζομένων σε έναν χώρο εργασίας (έπρεπε να συγκεντρωθούν τουλάχιστον 50 άτομα). Η ιδέα αυτή δεν «περπάτησε» καθώς ο αριθμός αυτός δεν συγκεντρώθηκε πουθενά…