ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Πλούσια εικαστική σοδειά στην Κυψέλη

Πρόκειται για έργα οκτώ καλλιτεχνών με νοητική αναπηρία, στο πλαίσιο του Aτελιέ Εικαστικών Τεχνών, που λειτουργεί από τον Σεπτέμβριο του 2020 στο ΕΕΑ «Μαργαρίτα»

Πλούσια εικαστική σοδειά στην Κυψέλη

«Μου αρέσει να εκφράζομαι μέσω του κολάζ, ενώ παλιότερα έχω δουλέψει τη χαρακτική σε πηλό και γύψο». Είναι πρωί Τετάρτης και στην κατάμεστη Δημοτική Αγορά της Κυψέλης η 26χρονη καλλιτέχνις Ελισάβετ Στεργίδη δίνει την πρώτη της συνέντευξη με αφορμή τη συμμετοχή της στη συλλογική έκθεση «Πρώτη Σοδειά». «Εχω δώσει τρία έργα μου: τις “Διάσημες ζωές”, “Τα χρυσαφένια πηγάδια” και τις “Φιλίες καρδιάς”», λέει στην «Κ», διευκρινίζοντας ότι εμπνεύστηκε το τελευταίο από τις φίλες της στο Εργαστήρι Ειδικής Αγωγής «Μαργαρίτα». Η «Πρώτη Σοδειά» αποτελείται από τα έργα οκτώ σπουδαστών του Aτελιέ Εικαστικών Τεχνών, που λειτουργεί από τον Σεπτέμβριο του 2020 στο ΕΕΑ «Μαργαρίτα».

Πλούσια εικαστική σοδειά στην Κυψέλη-1

Ο επισκέπτης της έκθεσης, που θα διαρκέσει έως τις 18 Δεκεμβρίου, ξεχωρίζει διά γυμνού οφθαλμού το προσωπικό στυλ κάθε καλλιτέχνη, που ακολουθεί ασυνείδητα διαφορετικό «ρεύμα», άλλος τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό και άλλος τον ρεαλισμό. Αλλά και διαφορετική τεχνική: υπάρχουν κολάζ, αλλά και ζωγραφιές με λάδι ή ακρυλικά σε καμβά, λαδομπογιά ή κάρβουνο σε χαρτόνι.

Πλούσια εικαστική σοδειά στην Κυψέλη-2

«Το σημείο, όμως, επαφής τους είναι ότι όλες οι δημιουργίες αντιπροσωπεύουν την τέχνη του ακατέργαστου», επισημαίνει στην «Κ» η εικαστική θεραπεύτρια Χρυσούλα Πλακιώτη, που ενορχηστρώνει το πολλά υποσχόμενο πρότζεκτ, που αφορά τη συμπερίληψη καλλιτεχνών με νοητική αναπηρία, των οποίων η δυνατότητα να παράγουν τέχνη έχει κατοχυρωθεί διεθνώς. «Στο τμήμα μας συμμετέχουν άνθρωποι με ταλέντο, που θέλουν να παρακολουθήσουν τη σχετική εκπαίδευση», σημειώνει η ίδια. «Ο ρόλος μου πλέον είναι εποπτικός, καθώς με το που εισέρχονται στην αίθουσα ο καθένας γνωρίζει τι θέλει να κάνει, με ποιο υλικό θα καταπιαστεί», περιγράφει με καμάρι, «εξαρχής τους ενθάρρυνα να ανακαλύψουν την προσωπική τους καλλιτεχνική ταυτότητα». Πλάι της, ο 47χρονος Γιάννης Χατζηρόδος, εξηγεί πώς παράλληλα με τη ζωγραφική με τέμπερα, εξειδικεύθηκε στο να δημιουργεί τελάρα. Αντίθετα, ο Μιχάλης Φραγκουλόπουλος προτιμά το χαρτόνι, χρησιμοποιεί λαδομπογιά και κάρβουνο, για να τελειοποιήσει τα πορτρέτα του, τα οποία κοσμούν από χθες τη 13Μ2 Gallery, που διατηρεί το ΕΕΑ «Μαργαρίτα» εντός της Αγοράς.

Πλούσια εικαστική σοδειά στην Κυψέλη-3

«Νιώθω όμορφα όταν ζωγραφίζω», δηλώνει η 21χρονη Μαίρη Δανελάτου, επιβεβαιώνοντας τη θετική επίδραση της τέχνης στον ψυχισμό του καλλιτέχνη. Η ίδια, προς το παρόν, φιλοτεχνεί αποκλειστικά σύννεφα και καρδιές – με διαφορετικούς τρόπους. Η Στέλλα Βαρβία, της οποίας έργο έχει φιλοξενήσει στο παρελθόν και η «Κ», λέει ότι παραχώρησε –με βαριά καρδιά– τα δύο αγαπημένα της έργα στην γκαλερί.

Πλούσια εικαστική σοδειά στην Κυψέλη-4

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αγοράσουν αντίγραφα των παραπάνω έργων, υψηλής ποιότητας, καθώς προς το παρόν τα πρωτότυπα δεν είναι προς πώληση. «Δεν έχουμε ακόμα βρει τη λογιστική μορφή, μέσω της οποίας θα μπορούσαν οι καλλιτέχνες να αμειφθούν», διευκρινίζει ο κ. Βάσιας Τσοκόπουλος, πρόεδρος του «Μαργαρίτα» και ιθύνων νους της πρωτοβουλίας. Πάντως, οι φιλότεχνοι Κυψελιώτες αδημονούν για την έκθεση, «καθώς δεν έχουν πρότερη επαφή με έργα της art brut». Και όχι άδικα, καθώς όπως σχολιάζει στον κατάλογο η δρ Ιστορίας της Τέχνης, Φαίη Τζανετουλάκου, «αποτελούν ξεχείλισμα της ψυχής στον καμβά, χωρίς καμία προσπάθεια ωραιοποίησης ή σύμπλευσης με τα εικαστικά δρώμενα της εποχής».

Πλούσια εικαστική σοδειά στην Κυψέλη-5

Πλούσια εικαστική σοδειά στην Κυψέλη-6

Πλούσια εικαστική σοδειά στην Κυψέλη-7