ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Συγκοινωνίες: Η προσπάθεια ανάταξης των ΟΣΥ και των ΣΤΑΣΥ

Βαθιά ζημιογόνες επιχειρήσεις παρά τη γενναία κρατική επιδότηση.

Συγκοινωνίες: Η προσπάθεια ανάταξης των ΟΣΥ και των ΣΤΑΣΥ

Οι 100% θυγατρικές του ΟΑΣΑ, Οδικές Συγκοινωνίες Α.Ε. (ΟΣΥ) και Σταθερές Συγκοινωνίες Α.Ε. (ΣΤΑΣΥ), είναι υπεύθυνες για την οργάνωση και εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου με μέσα οδικής, καθώς και υπόγειας και επίγειας σταθερής τροχιάς αντιστοίχως. Ο ΟΑΣΑ, ως μητρική εταιρεία, ασκεί στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του την προώθηση των πωλήσεων του ομίλου, τον προγραμματισμό, την εποπτεία του ελέγχου κομίστρου και την κατανομή των εσόδων από πωλήσεις στις εταιρείες του ομίλου. Τόσο οι Οδικές Συγκοινωνίες Α.Ε. (ΟΣΥ) όσο και οι Σταθερές Συγκοινωνίες Α.Ε. (ΣΤΑΣΥ) είναι βαθιά ζημιογόνες ακόμα και μετά τις κρατικές επιδοτήσεις, αλλά και τη βελτίωση των βασικών τους δεικτών κατά την τελευταία διετία. Σύμφωνα με το υπερταμείο, ο ΟΑΣΑ πραγματοποίησε κατά το προηγούμενο έτος (2020) 306,71 εκατ. επιβιβάσεις και 126,26 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα. Στα τέλη του έτους απασχολούσε 7.109 εργαζομένους.

Οπως αναφέρει στην ετήσια οικονομική της έκθεση η ΕΕΣΥΠ, «η ανανέωση του στόλου των αστικών συγκοινωνιών με λεωφορεία φιλικά προς το περιβάλλον αποτελεί στρατηγική επιλογή για τις δημόσιες συγκοινωνίες της Αθήνας, καθώς ο νέος στόλος θα ενισχύσει σημαντικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμά τους, ενώ παράλληλα θα οδηγήσει σε μείωση λειτουργικών δαπανών και βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών». Στην παρούσα φάση η κυβέρνηση έχει ξεκινήσει διαγωνιστικές διαδικασίες για την προμήθεια 770 λεωφορείων χαμηλών και μηδενικών ρύπων ενώ έπεται διαγωνισμός για άλλα 530 λεωφορεία.

Τον Οκτώβριο του 2020, στοχεύοντας στην πύκνωση των δρομολογίων σε όλο το δίκτυο λόγω της πανδημίας της COVID-19, 60 περιφερειακές λεωφορειακές γραμμές των ΟΣΥ ανατέθηκαν μέσω σύμβασης εκτέλεσης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ Ν. Αττικής, αποδεσμεύοντας πόρους (οχήματα και οδηγούς των ΟΣΥ) για την πύκνωση των δρομολογίων στις κεντρικές γραμμές του δικτύου με τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση. Επίσης, όσον αφορά τον στόλο οχημάτων των ΟΣΥ, ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός για την προμήθεια 293 σύγχρονων λεωφορείων, ηλικίας μέχρι 10 ετών, με leasing, και μέχρι προ μερικών εβδομάδων είχε ενταχθεί επιχειρησιακά στον στόλο των ΟΣΥ το 20% αυτών των οχημάτων.

Βαθιά ζημιογόνες επιχειρήσεις παρά τη γενναία κρατική επιδότηση.

Ο κύκλος εργασιών των ΟΣΥ, που λειτουργεί τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ της πρωτεύουσας, κατά τη χρήση του 2020 διαμορφώθηκε στα 69,4 εκατομμύρια, μειωμένος από τα 89,5 εκατομμύρια του 2019, κυρίως εξαιτίας της πανδημίας. Ωστόσο το κόστος των πωλήσεων αυτών διαμορφώθηκε πέρυσι στα 208,4 εκατομμύρια (από 219,8 εκατ. το 2019), που σημαίνει πως η επιχείρηση σε λειτουργικό επίπεδο, και προ κρατικής βοήθειας, εμφανίζει ζημίες 139 εκατομμυρίων. Αυτές είναι δηλαδή οι ζημίες προ επιδοτήσεων, γιατί από τις επιχορηγήσεις του κράτους προσθέτει 130,5 εκατομμύρια στον ισολογισμό της διαμορφώνοντας το τελικό αποτέλεσμα και πάλι σε ζημίες, πλην όμως μικρότερες, ύψους 11,5 εκατομμυρίων. Το σύνολο των υποχρεώσεών της ανέρχεται στα 155,4 εκατομμύρια, εκ των οποίων τα 64 εκατομμύρια είναι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις.

Η εταιρεία ΣΤΑΣΥ Α.Ε. (Σταθερές Συγκοινωνίες) ελέγχει τον Ηλεκτρικό Σιδηρόδρομο Αθηνών – Πειραιώς (ΗΣΑΠ) και την Αττικό Μετρό Εταιρεία Λειτουργίας (ΑΜΕΛ), όπως και την ΤΡΑΜ Α.Ε. Στις ΣΤΑΣΥ πέρυσι ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε στα 73,1 εκατομμύρια από 96,1 εκατομμύρια το 2019, ενώ το κόστος των πωλήσεων αυτών διαμορφώθηκε στα 126,7 εκατομμύρια, παράγοντας μεικτές ζημίες 53,6 εκατομμυρίων. Και αυτή η εταιρεία επιχορηγήθηκε με 77,98 εκατομμύρια, διαμορφώνοντας το λειτουργικό της αποτελέσματα σε ζημίες 22,9 εκατομμυρίων. Το σύνολο των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεών της ανέρχεται στα 161,9 εκατομμύρια.

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr