Μετρό Θεσσαλονίκης: Μία ακόμα σύμβαση για τα αρχαία

Μετρό Θεσσαλονίκης: Μία ακόμα σύμβαση για τα αρχαία

Συνολικά, το κόστος για αρχαιολογικές εργασίες από το 2006 φτάνει τα 164 εκατ.

3' 3" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στην υπογραφή συμπληρωματικής σύμβασης ύψους 45,3 εκατ. ευρώ για τις υπολειπόμενες αρχαιολογικές εργασίες στο μετρό Θεσσαλονίκης θα προχωρήσει η «Αττικό Μετρό». Η παρουσίαση της σύμβασης στη Βουλή χθες από την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών εξελίχθηκε σε οξεία πολιτική αντιπαράθεση ανάμεσα στον υπουργό Κώστα Καραμανλή και βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, με επίκεντρο τις αποφάσεις για τον σταθμό Βενιζέλου και τις ευθύνες για τις καθυστερήσεις στο έργο.

Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου ο κ. Καραμανλής, η νέα σύμβαση αφορά τις υπολειπόμενες αρχαιολογικές ανασκαφές στον σταθμό Βενιζέλου, τις εργασίες για την ανάδειξη των αρχαιοτήτων, τις μελέτες και τις εργασίες για την κατά χώρα διατήρηση των αρχαιοτήτων στη βόρεια πρόσβαση του σταθμού Αγίας Σοφίας και την επανατοποθέτηση αρχαιοτήτων στον σταθμό Αγίας Σοφίας, όπως τμήματα του κρηναίου, μιας πλατείας και ενός ψηφιδωτού (το τελευταίο στο εσωτερικό του σταθμού). Με τη σύμβαση αυτή το κόστος των αρχαιολογικών εργασιών στο πολύπαθο έργο (που ξεκίνησε το μακρινό 2006) ανέρχεται πλέον σε 164 εκατ. ευρώ. Να σημειωθεί ότι η «Κ» ζήτησε από το ΥΠΠΟ στοιχεία για την πρόοδο των αρχαιολογικών εργασιών και την πορεία της απόσπασης των αρχαιοτήτων από τον σταθμό Βενιζέλου, το υπουργείο όμως αρνήθηκε να παράσχει πληροφόρηση.

Η παρουσίαση της σύμβασης στη Βουλή εξελίχθηκε γρήγορα σε πολιτική αντιπαράθεση, με αιχμή τις επιλογές για τον σταθμό Βενιζέλου (διατήρηση ή μη των αρχαιοτήτων στη θέση τους) και τις διαδοχικές προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας ενάντια στην απόσπαση των αρχαιοτήτων. Υπενθυμίζεται ότι η τελευταία από αυτές (αίτηση ασφαλιστικών μέτρων, δηλαδή για το «πάγωμα» των εργασιών) ασκήθηκε από τον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων, την Πανελλήνια Ενωση Συντηρητών Αρχαιοτήτων, τον Σύλλογο Υπαλλήλων του υπουργείου Πολιτισμού, την Κίνηση Πολιτών για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς στη Θεσσαλονίκη και 20 πολίτες. Η αίτηση αφορά τη διαδικασία έγκρισης της απόσπασης των αρχαιοτήτων από το ΥΠΠΟ και εκδικάστηκε την Τρίτη, με την απόφαση να αναμένεται μέσα στις επόμενες ημέρες.

Η νέα συμπληρωματική σύμβαση ανέρχεται στα 45,3 εκατ. ευρώ.

Μιλώντας για το έργο, ο κ. Καραμανλής υποστήριξε ότι «είχε τελματωθεί με πρόσχημα τα σπουδαία ευρήματα στη Βενιζέλου». Στράφηκε δε κατά των προσφευγόντων στο ΣτΕ: «Οι προσφυγές το μόνο που κάνουν είναι να καθυστερούν το έργο. Ποιον συμφέρουν; Τους εργολάβους και τους αναδόχους, γιατί όταν ένα έργο κολλάει με υπαιτιότητα του Δημοσίου, ο εργολήπτης πηγαίνει σε διαιτησία και αποζημιώνεται πλουσιοπάροχα. Ακόμα και σήμερα διάφοροι άνθρωποι και διάφορα συμφέροντα προσβάλλουν (σ.σ. δικαστικά) κάθε διοικητική πράξη. Η απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στον σταθμό «Αγία Σοφία» έγινε μέσα σε ένα τρίμηνο (σ.σ. επί ημερών της προηγούμενης διοίκησης) χωρίς ανάλογες αντιδράσεις». Αντίστοιχα ο υφυπουργός Δημοσίων Εργων Γιώργος Καραγιάννης ανέφερε ότι «κάποιοι στη Θεσσαλονίκη έχουν επιλέξει να υποκινούν ανθρώπους».

Από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ, οι βουλευτές Χρήστος Γιαννούλης και Σωκράτης Φάμελλος κατηγόρησαν το υπουργείο για ιδεοληψίες στην περίπτωση της Βενιζέλου, ενώ ανέφεραν ότι μόνο την τελευταία διετία η «Αττικό Μετρό» έδωσε 19,5 εκατ. ευρώ στον ανάδοχο ως αποζημιώσεις για την καθυστέρηση. «Υπάρχει κίνδυνος περαιτέρω καθυστέρησης, ποιος ξέρει τι θα βρεθεί κάτω από τις αρχαιότητες στη Βενιζέλου», ανέφερε ο κ. Φάμελλος. Στη συζήτηση τοποθετήθηκαν και αρκετοί βουλευτές, όπως ο Στράτος Σιμόπουλος της Νέας Δημοκρατίας, που υπενθύμισε τον τρόπο που η Αττικό Μετρό υπό την ηγεσία του Γιάννη Μυλόπουλου είχε «εργαλειοποιήσει» πολιτικά το έργο. «Επιχειρηματολογείτε υπέρ μιας μελέτης-φαντάσματος, ενώ από το 2015 έως το 2019 δεν είχατε κάνει κανένα έργο στη Βενιζέλου. Η προηγούμενη διοίκηση χρησιμοποίησε το έργο για προσωπικούς λόγους, στόλιζε γερανούς, έφερε βαγόνια χωρίς εξοπλισμό στη ΔΕΘ και εγκλώβισε τον τότε πρωθυπουργό να εγκαινιάσει… μουσαμάδες», ανέφερε.

Ελάχιστα πάντως ειπώθηκαν για την πρόοδο του έργου. Η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών επέμεινε στον στόχο ολοκλήρωσής του στα τέλη του 2023, ο κ. Καραγιάννης ανέφερε ότι το έργο βρίσκεται σήμερα στο 92%, ενώ έχει δρομολογηθεί ο διαγωνισμός για τον φορέα που θα λειτουργήσει το έργο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή