Ο Γιάννης Ψαρρός, ο Δημήτρης Αλεξίου και ο Νίκος Γαρυφάλλου είναι συνταξιούχοι, αλλά ιδιαίτερα ενεργοί στα δημόσια πράγματα της περιοχής τους, της Λίμνης. Ο πρώτος είναι πρόεδρος στον Πολιτιστικό Σύλλογο Μάκιστος, οι άλλοι δύο μέλη στην Κίνηση Ενεργών Πολιτών Μαντουδίου – Αγίας Αννας. «Οπως σε όλη την επαρχία, η κατάσταση ήταν δύσκολη. Οι νέοι έφευγαν, δουλειές δεν υπήρχαν.
Μετά ήρθε η πυρκαγιά και έφερε την καταστροφή. Επαγγελματίες “χάθηκαν” σε μια νύχτα. Ο κόσμος είναι θυμωμένος, απογοητευμένος. Κυριαρχεί η αίσθηση ότι δεν μας υπολόγισαν», ξεκινά την κουβέντα μας ο κ. Γαρυφάλλου.
«Ολοι γνωρίζουν κάποιον που έφυγε», συμπληρώνει ο κ. Ψαρρός. «Οσοι δούλευαν στον τουρισμό θα αναζητήσουν φέτος δουλειά αλλού. Οσοι είναι νέοι αναρωτιούνται τι πρέπει να κάνουν. Αν το πρόγραμμα ανασυγκρότησης “κάνει νερά”, η φυγή αυτή θα συνεχιστεί». «Τώρα τα μαγαζιά κινούνται μόνο με εμάς τους συνταξιούχους και λίγους δημόσιους υπαλλήλους. Ηταν πολλοί όσοι έκαναν ελεύθερα επαγγέλματα και συμπλήρωναν το εισόδημά τους με ελιές ή άλλες καλλιέργειες. Οι άνθρωποι αυτοί δεν αποζημιώθηκαν για όσα έχασαν επειδή δεν ήταν κατ’ επάγγελμα αγρότες και πλέον δυσκολεύονται να αντεπεξέλθουν», λέει ο κ. Αλεξίου.
«Οσοι δούλευαν στον τουρισμό θα αναζητήσουν φέτος δουλειά αλλού. Αν το πρόγραμμα ανασυγκρότησης “κάνει νερά”, η φυγή αυτή θα συνεχιστεί», λένε στην «Κ» κάτοικοι της περιοχής.
Οι άνθρωποι που εγκλωβίστηκαν με την καταστροφή δεν είναι λίγοι. Ενας από αυτούς είναι ο Γιώργος Μπλουκίδης, ιδιοκτήτης του αγροτουριστικού ξενώνα Βατερή. Το μισό συγκρότημα κάηκε, η μονάδα δεν μπορεί να λειτουργήσει, όμως η αποζημίωση της ασφάλισής του κατέληξε στην τράπεζα για την αποπληρωμή του δανείου. Επειδή όμως είχε ιδιωτική ασφάλιση, δεν δικαιούται κρατική αποζημίωση ή ενίσχυση. «Είμαι ο μόνος με αυτό το πρόβλημα και κανείς δεν μου δίνει σημασία», λέει τρίβοντας νευρικά τα χέρια του. «Η μισή Λίμνη παίρνει εξώδικα αυτές τις ημέρες, διαταγές πληρωμής από τις τράπεζες. Πώς θα ανασυγκροτηθεί αυτή η περιοχή υπό αυτές τις συνθήκες;»
Η οργή και η απογοήτευση των πολιτών συχνά παίρνει σχήμα. Το περασμένο Σάββατο, την ώρα που στην Αγία Αννα πραγματοποιούνταν οι παρουσιάσεις των μελετών του σχεδίου ανασυγκρότησης, στη Λίμνη διεξαγόταν εκδήλωση για την κυοφορούμενη χωροταξική οργάνωση της περιοχής από τη Συνέλευση Αγώνα Βόρειας Εύβοιας. Στην αφίσα της, η Εύβοια παρουσιάζεται χωρισμένη σε κομμάτια όπως ένα σχεδιάγραμμα μοσχαριού σε κρεοπωλείο. Σε ένα κομμάτι της κοινωνίας, η πεποίθηση ότι η αναδιοργάνωση της περιοχής κρύβει την «παράδοσή» της σε μεγάλα συμφέροντα είναι κυρίαρχη.
Ενα άλλο τμήμα της κοινωνίας είναι λιγότερο καχύποπτο, ζητάει όμως απτά μέτρα. Η Κορίνα Τσιρίγου και η Αθηνά Κουτάντου, μέλη του Σωματείου Επαγγελματιών Αγίας Αννας κάνουν ό,τι μπορούν για να συσπειρώσουν την κοινωνία, συμμετέχοντας παράλληλα στη διαβούλευση για το σχέδιο ανασυγκρότησης. «Το σλόγκαν έπρεπε να είναι “Επιστρέφουμε στον τόπο μας”. Η ανασυγκρότηση πρέπει να δημιουργήσει τις συνθήκες για να γυρίσουν οι νέοι, ειδάλλως όλα αυτά τα ωραία που σχεδιάζονται θα κρατήσουν πολύ λίγο», λένε.
Με την άποψη αυτή συμφωνεί και ο Γιώργος Μαρούδης, από τον Εμπορικό Σύλλογο Ροβιών. «Πρέπει να γίνουν κάποια απλά πράγματα άμεσα. Να κοπούν τα καμένα δέντρα, να πρασινίσουμε λίγο τα χωριά, να γίνουν τα αντιπλημμυρικά». «Το ζήτημα είναι να μην κλείσουν άλλα σχολεία», λέει η Ολυμπία Φοστήρα, διευθύντρια του Γυμνασίου – Λυκείου Αγίας Αννας. «Να πειστούν τα παιδιά μας ότι υπάρχει μέλλον εδώ, γιατί αυτή τη στιγμή δεν μπορούν να το δουν».
Νέος οδικός άξονας από Ψαχνά έως Ιστιαία
Οποιοσδήποτε έχει επισκεφθεί τη Βόρεια Εύβοια μπορεί εύκολα να καταλάβει γιατί η κατασκευή ενός νέου, ασφαλέστερου και ταχύτερου δρόμου είναι το όνειρο της περιοχής. Οι μελετητές που ανέλαβαν το έργο στο πλαίσιο του προγράμματος ανασυγκρότησης προτείνουν την κατασκευή ενός οδικού άξονα περίπου 70 χιλιομέτρων, από το τέλος της παράκαμψης Ψαχνών έως την Ιστιαία. Από αυτά, τα πρώτα 35 χιλιόμετρα έχουν ήδη «υιοθετηθεί» από το υπουργείο Υποδομών, ενώ για τα υπόλοιπα 35 χλμ. οι πιθανότητες υλοποίησης είναι περιορισμένες, εκτός κι αν υπάρξει πολιτική απόφαση.
Την πρόταση διαμόρφωσε ομάδα υπό τον μελετητή Κωνσταντίνο Ζέκκο. «Η κακή οδική σύνδεση είναι ένα τεράστιο πρόβλημα, που έχει κρατήσει σε υστέρηση την ανάπτυξη της Βόρειας Εύβοιας», ανέφερε. «Επί 40 χρόνια γίνονται μελέτες, αλλάζουν, εκπονούνται νέες». Οπως εξήγησε, μέχρι σήμερα είχαν εξεταστεί τρεις παραλλαγές, καμία από τις οποίες δεν υλοποιήθηκε. Η ακριβότερη από αυτές είχε εκτιμηθεί στα 770 εκατ. ευρώ. «Κληθήκαμε να εξετάσουμε από την αρχή το ζήτημα, έχοντας από την πρώτη στιγμή ένα σοβαρό πρόβλημα: πώς θα βρεθεί μια οικονομικά λογική λύση, ώστε το έργο τελικά να κατασκευαστεί», είπε.
Οι μελετητές κατέληξαν σε μια όδευση από το κέντρο του νησιού, «η οποία εξυπηρετεί εξίσου και τους δύο δήμους, ώστε να μη χωριστούν σε… οπαδούς», σημείωσε ο κ. Ζέκκος, με κλάδους προς τους οικισμούς τόσο του Αιγαίου όσο και του Ευβοϊκού. Σύμφωνα με αυτή, το έργο χωρίζεται σε δύο ίσα τμήματα: από το τέλος της παράκαμψης Ψαχνών (έργο που έχει ήδη δρομολογηθεί από το υπουργείο Υποδομών) έως τη Στροφιλιά και από τη Στροφιλιά έως την έξοδο της Ιστιαίας, ως εξής:
– Το πρώτο τμήμα του έργου ξεκινά από το 4ο χλμ. και ακολουθεί νέα χάραξη έως το 23ο χλμ. Συνεχίζει από το 24ο έως το 32ο χλμ. με νέο δρόμο δίπλα στην υφιστάμενη χάραξη και κατόπιν σε νέα χάραξη από το 32ο έως το 39ο χλμ. Το τμήμα αυτό, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 195 εκατ. ευρώ, έχει ήδη δεσμευτεί ότι θα κατασκευάσει το υπουργείο Υποδομών.
– Το δεύτερο τμήμα του έργου ξεκινά από τη Στροφιλιά. Ακολουθεί τον υφιστάμενο δρόμο για 3 χλμ. με αναβάθμιση του υφιστάμενου δρόμου. Ακολουθούν 25 χιλιόμετρα σε νέα χάραξη (42ο-67ο χλμ.), ενώ τα τελευταία 7 χλμ. (67ο-74ο χλμ.), μέχρι την έξοδο της Ιστιαίας προς Αιδηψό, ακολουθεί τον υφιστάμενο δρόμο με αναβάθμισή του. Το υπόλοιπο τμήμα του δρόμου, μέχρι τα Λουτρά Αιδηψού, παραμένει ως έχει με κάποιες παρεμβάσεις. Το έργο έχει εκτιμώμενο προϋπολογισμό 170 εκατ. ευρώ και το ζητούμενο είναι αν και από ποιον θα αναληφθεί. Το πιθανότερο είναι να παραπεμφθεί για το μέλλον, καθώς οι πιθανότητες να ενταχθεί στο νέο ΕΣΠΑ δείχνουν μάλλον λιγοστές.