«Brain gain» Ελλήνων στο ν/σ για τα ΑΕΙ – Ερευνητές καταθέτουν στην «Κ» προτάσεις επί των άρθρων

«Brain gain» Ελλήνων στο ν/σ για τα ΑΕΙ – Ερευνητές καταθέτουν στην «Κ» προτάσεις επί των άρθρων

Ερευνητές και καθηγητές πανεπιστημίων σε Ευρώπη και ΗΠΑ καταθέτουν, μέσω της «Κ», τις βελτιωτικές προτάσεις τους σε κρίσιμα άρθρα του ν/σ, που αφορούν τη σημαντική ελληνική ερευνητική κοινότητα του εξωτερικού

2' 33" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μία εκ των σημαντικών στοχεύσεων του νομοσχεδίου του υπ. Παιδείας για τα ΑΕΙ, το οποίο βρίσκεται σε διαβούλευση, είναι η προσέλκυση Ελλήνων και ξένων επιστημόνων από το εξωτερικό για να συνεργαστούν (σε διδασκαλία ή έρευνα) με τα ιδρύματα της χώρας μας. Τα οφέλη αφορούν τη διεύρυνση των οριζόντων των ελληνικών ΑΕΙ. Στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης, ερευνητές και καθηγητές πανεπιστημίων σε Ευρώπη και ΗΠΑ καταθέτουν, μέσω της «Κ», τις βελτιωτικές προτάσεις τους σε κρίσιμα άρθρα του ν/σ, που αφορούν τη σημαντική ελληνική ερευνητική κοινότητα του εξωτερικού.

1. Το άρθρο 167 ρυθμίζει θέματα σε σχέση με Εδρες Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ερευνας (European Research Council-ERC). Συγκεκριμένα, στην παρ. 2 ορίζεται ότι δικαίωμα για την υποβολή αιτήματος για την ίδρυση έδρας ERC σε συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο ενός τμήματος έχει κάθε Ελληνας αναγνωρισμένος επιστήμονας που δραστηριοποιείται στην ημεδαπή ή αλλοδαπή και συμμετέχει ως κύριος ερευνητής σε ενεργό πρόγραμμα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ερευνας (ERC Starting & Advanced Grant Schemes). Ωστόσο παραλείπει την περίπτωση των ERC consolidator grants, που βρίσκονται ανάμεσα στα Starting και Advanced.

2. Το άρθρο 167 παρ. 3 αναφέρει ότι «οι Εδρες ERC ιδρύονται στη βαθμίδα του επίκουρου καθηγητή για τους επιστήμονες στους οποίους έχει εγκριθεί ERC Starting Grant, και στη βαθμίδα του καθηγητή για τους επιστήμονες στους οποίους έχει εγκριθεί ERC Advanced Grant από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ερευνας». Θα πρέπει να συμπληρωθεί και να προβλέπει κατά αντιστοιχία θέση αναπληρωτή για τους κατόχους ERC Consolidator grants.

Δεν υπάρχει πρόβλεψη για το τι γίνεται όταν ο συνεργαζόμενος καθηγητής φέρνει ο ίδιος τη χρηματοδότηση στον ΕΛΚΕ.

3. Στο άρθρο 167 παραβλέπονται οι European Research Area (ERA) chair grants. Αυτές είναι ισόποσες των ERC advanced (2,5 εκατ. ευρώ) και στοχεύουν στην ένταξη ερευνητών της αλλοδαπής σε άλλη χώρα και έχουν ως σαφή σκοπό την αντιστροφή του brain drain.

4. Το άρθρο 169 ρυθμίζει θέματα σε σχέση με συνεργαζόμενους καθηγητές. «Η δαπάνη απασχόλησης των συνεργαζόμενων καθηγητών βαρύνει αποκλειστικά τον προϋπολογισμό έργων/προγραμμάτων χρηματοδοτούμενων από διεθνείς, ιδιωτικούς και ίδιους πόρους που διαχειρίζεται ο Ειδικός Λογαριασμός Κονδυλίων Ερευνας», λέει. Ομως, δεν υπάρχει πρόβλεψη για το τι γίνεται όταν ο συνεργαζόμενος καθηγητής φέρνει ο ίδιος τη χρηματοδότηση στον ΕΛΚΕ. Δηλαδή είναι διαφορετικό η Σύγκλητος να πάρει απόφαση να βγάλει κονδύλιο για απασχόληση καθηγητή από τα διαθέσιμα και άλλο να φέρει κάποιος μια χρηματοδότηση ERA chain. Το ερώτημα σε αυτή την περίπτωση είναι σε ποιον αποδίδεται η χρήση των overheads (δηλαδή περίπου μισό εκατομμύριο).

5. Οι συνεργαζόμενοι καθηγητές πρέπει (άρθρο 169, παρ. 5) να αναφέρουν τα στοιχεία του ΑΕΙ και του τμήματος στα επιστημονικά συνέδρια και στις ημερίδες που συμμετέχουν, στις επιστημονικές δημοσιεύσεις και ανακοινώσεις τους, καθώς και στις βάσεις δεδομένων καταγραφής του επιστημονικού τους έργου». Ζητείται να προστεθεί «για την έρευνα όπου υπάρχει σαφής συμμετοχή του ελληνικού ΑΕΙ», καθώς θεωρείται ότι δεν μπορεί ο Ελληνας του εξωτερικού να βάζει ελληνική διεύθυνση σε δουλειά που π.χ. είναι 100% πληρωμένη από άλλα κονδύλια και το ελληνικό πανεπιστήμιο δεν έχει συμμετοχή. Την πρακτική αυτή υιοθετούν ΑΕΙ από αναπτυσσόμενες χώρες για να ανεβαίνουν στις κατατάξεις.

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή