Ο Δημήτρης Μιχαλάκης παρουσιάζει την ιστορία της φωτογραφίας – ντοκουμέντου

Ο Δημήτρης Μιχαλάκης παρουσιάζει την ιστορία της φωτογραφίας – ντοκουμέντου

«Για μένα, στη φωτογραφία υπάρχει πάντα το “why”. Γιατί το κάνεις αυτό, γιατί σε αφορά η φωτογράφηση αυτού του θέματος και όχι κάποιου άλλου;»

3' 12" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Είναι συνήθως παρών σε μέρη όπου συμβαίνουν σημαντικά γεγονότα, όπως για παράδειγμα στην Ουκρανία που βρέθηκε τον περασμένο Μάρτιο για να καταγράψει με τον φακό του σκηνές από την εμπόλεμη ζώνη. Η φωτογραφική δουλειά του Δημήτρη Μιχαλάκη έχει ως κίνητρο την έρευνα και όχι την απλή αποτύπωση της επικαιρότητας.  

Στην πολύχρονη καριέρα του ως φωτογράφος έχει συνεργαστεί με διάφορα ελληνικά μέσα ενημέρωσης, όπως τα περιοδικά «Κ» και «Ε», καθώς και με πολλά ξένα από τους New York Times, τη Washington Post και το Spiegel, μέχρι το Rolling Stone, το Vice κ.α. με τα έργα του έχουν κοσμήσει αρκετές φορές εξώφυλλά τους και να έχουν παρουσιαστεί σε πολλές χώρες του κόσμου.

Αυτές τις μέρες, ο Μιχαλάκης διοργανώνει από τις 17 μέχρι τις 26 Ιουνίου 2022 στην Αθήνα το σεμινάριο – εργαστήριο «Social Recording» θέλοντας να μεταφέρει τις γνώσεις και την εμπειρία του σε αυτούς που ενδιαφέρονται για το αντικείμενο. «Είναι ένα σεμινάριο για την “ντοκουμενταρίστικη” φωτογραφία», λέει ο φωτογράφος στο kathimerini.gr  

Το σεμινάριο πραγματοποιείται κάθε χρόνο, εκτός από τα δύο προηγούμενα που είχε σταματήσει λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού. Συνήθως, όπως αναφέρει ο ίδιος, συμμετέχουν 10 – 12 άτομα.

Ο Δημήτρης Μιχαλάκης παρουσιάζει την ιστορία της φωτογραφίας – ντοκουμέντου-1
Μολδαβία. Φωτ. Δημήτρης Μιχαλάκης

Η θεματική και ο στόχος

Ποιο είναι όμως το θέμα και ποιος ο στόχος του σεμιναρίου; «Αφορά την ιστορία της φωτογραφίας – ντοκουμέντου. Γίνεται μια ιστορική αναδρομή και αναθέτω πάντα ένα μικρό ή μεγαλύτερο πρότζεκτ στους συμμετέχοντες. Για μένα, στη φωτογραφία υπάρχει πάντα το “why”. Γιατί το κάνεις αυτό, γιατί σε αφορά η φωτογράφηση αυτού του θέματος και όχι κάποιου άλλου;», αναφέρει ο Μιχαλάκης.

Κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου, οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να συζητήσουν με τους καλεσμένους: τον δημοσιογράφο και πολεμικό ανταποκριτή Πάνο Χαρίτο, τον φωτογράφο – φωτορεπόρτερ Νίκο Πηλό, την ντοκιμαντερίστρια Εύα Στεφανή και τον φωτορεπόρτερ – κινηματογραφιστή Γιώργο Μουτάφη. Οι τέσσερις καλεσμένοι θα παρουσιάσουν δείγματα της δουλειάς τους και θα συζητήσουν για αυτή.

Το «Social Recording» έχει στόχο να δώσει σε αυτούς που συμμετέχουν τη δυνατότητα να αναπτύσσουν τεχνικές επιλογής, έρευνας και προσέγγισης που απαιτεί ένα φωτογραφικό πρότζεκτ. Στοχεύει επίσης στην ανάπτυξη ικανοτήτων για την προώθηση του φωτογραφικού υλικού (π.χ. δημοσίευση, βιβλίο, έκθεση), μέσα από εργαλεία ερμηνείας, κατανόησης και διαλογής του αποτελέσματος.

Ταυτόχρονα, στο εργαστήριο διερευνάται η αξιοποίηση διαφόρων εκφραστικών εργαλείων του φωτογραφικού μέσου (τρίποδο, τεχνητό φως, σταθεροί-ζουμ φακοί), με βάση το αισθητικό αποτέλεσμα και το πώς αυτό επηρεάζει την εικόνα ή και την αφήγηση του επιλεγμένου θέματος.

Ο Δημήτρης Μιχαλάκης παρουσιάζει την ιστορία της φωτογραφίας – ντοκουμέντου-2
Αίγυπτος. Φωτ. Δημήτρης Μιχαλάκης

Η συναισθηματική εμπλοκή

Φυσικά, στις αποστολές στις οποίες έχει πάει και τα γεγονότα που έχει καταγράψει με την κάμερα όπως αυτά στη Βοσνία, στην Αίγυπτο, στη Συρία, στο Κόσοβο, στη Μολδαβία, στη Ρωσία, υπάρχει πάντα και η συναισθηματική εμπλοκή στις εξελίξεις. Όπως εξηγεί: «Αυτή έχει ακριβώς να κάνει με το γιατί. Για παράδειγμα: με ενδιαφέρει πολύ η περιοχή όπου έχω μεγαλώσει, επομένως εμπλέκομαι συναισθηματικά. Αυτό βέβαια έχει κάποιο όριο. Όταν πάω να φωτογραφήσω την περιοχή που έχω μεγαλώσει ή μια περιοχή που έχω μάθει και εκεί παλιά ήταν εργάτης ο πατέρας μου, αυτό αποτελεί θετική συναισθηματική πλευρά στην ιστορία του ντοκιμαντέρ. Όμως, υπάρχει και μια αρνητική πλευρά που έχει να κάνει με τις συνέπειες εμπόλεμων καταστάσεων, και πολλές φορές “κολλάς” συναισθηματικά αν δεν υπάρχει κάποιο άλλο υπόβαθρο. Έχω συναντήσει φωτογράφους στη Λέσβο ή στη Συρία που ενώ γνώριζαν τι πήγαιναν να δουν, από τη μια “καιγόντουσαν” με αυτά που έβλεπαν και από την άλλη κολλούσαν σε αυτά. Και μάλιστα χωρίς λόγο εκτός από το οικονομικό».

Ο Δημήτρης Μιχαλάκης παρουσιάζει την ιστορία της φωτογραφίας – ντοκουμέντου-3
Βοσνία. Φωτ. Δημήτρης Μιχαλάκης

Οι εργασίες

Το εργαστήριο περιλαμβάνει 4 εξάωρες συναντήσεις και μια τρίωρη την πρώτη ημέρα. Στο τέλος του εργαστηρίου θα πραγματοποιηθεί ανοιχτή παρουσίαση των φωτογραφικών εργασιών υπό την μορφή προβολής (slideshow), παρουσία διακεκριμένων καλεσμένων, με στόχο τη συζήτηση.

Ο Δημήτρης Μιχαλάκης παρουσιάζει την ιστορία της φωτογραφίας – ντοκουμέντου-4
Ρωσία. Φωτ. Δημήτρης Μιχαλάκης

Info
Παρασκευή 17 Ιουνίου – 17:00-20:00
Σάββατο 18 & Κυριακή 19 Ιουνίου – 12:00 – 18:00
Σάββατο 25 Ιουνίου – 12:00 – 18:00
Κυριακή 26 Ιουνίου – 16:00 – 22:00
Γρανικού και Πλαταιών, Στούντιο Γρανικού, Μεταξουργείο

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή