Παραγγέλνουν και κάνουν το κορόιδο

Παραγγέλνουν και κάνουν το κορόιδο

«Αγοράζουν» online με αντικαταβολή, αλλά δεν παραλαμβάνουν τα προϊόντα

4' 27" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Είπα ότι δεν θα έκανα ποτέ τέτοιο βιντεάκι. Ε, δεν πάει άλλο. Και δεν θα τα πω και ήρεμα». Ετσι ξεκινάει το βίντεο που ανέβασε στο TikTok –και έχουν δει ήδη πάνω από 50.000 περαστικοί της πλατφόρμας– η ιδιοκτήτρια της Woman Sense Boutique, με είδη ένδυσης, έχοντας μπροστά της ούτε ένα ούτε δύο, αλλά επτά δέματα που επέστρεψαν στο e-shop της, αφού δεν τα παρέλαβε κανείς.

«Γιατί; Σας τα χρωστάγαμε;», λέει. «Σας βάλαμε με το ζόρι να τα παραγγείλετε; Γιατί παίζετε με τα νεύρα μας; Με ποιο δικαίωμα παίζετε με τη δουλειά μας;» συνεχίζει, απειλώντας την επόμενη φορά να «μιλήσει» με ονοματεπώνυμα.

Δεν είναι το μόνο σχετικό βίντεο στα σόσιαλ μίντια. Μια αναζήτηση στο hashtag #απαράδοτα αποκαλύπτει ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν σήμερα πολλά e-shop: τη μη παραλαβή των δεμάτων από πελάτες που έχουν επιλέξει να πληρώσουν με αντικαταβολή.

«Ναι, δυστυχώς το φαινόμενο των απαράδοτων δεμάτων είναι υπαρκτό», λέει στην «Κ» η Μυρτώ Παυλίνη, που πριν από λίγα χρόνια άνοιξε με την αδερφή της Σεμέλη το ηλεκτρονικό κοσμηματοπωλείο Balter.

«Για μια μικρή επιχείρηση όπως η δική μας αποτελεί μεγάλο πρόβλημα, αφού εκτός του ότι έχουμε ήδη χρεωθεί τα μεταφορικά για την αποστολή του δέματος, χρεωνόμαστε από την εταιρεία κούριερ και επιπλέον για την επιστροφή του». Οπως λέει, επίσης, η εταιρεία κούριερ δεν τα επιστρέφει άμεσα, με αποτέλεσμα όταν τελικά επιστρέψουν τα δέματα στη βάση τους, είτε ο κωδικός να έχει εξαντληθεί «είτε να μην τον δουλεύουμε πια».

Για τις μικρές επιχειρήσεις επίσης, με μικρό στοκ, το να δεσμεύει κάποιος ένα προϊόν για να μην το παραλάβει τελικά σημαίνει ότι το στερεί από κάποιον άλλον. «Είχαμε σκεφτεί να αφαιρέσουμε την αντικαταβολή από τους τρόπους πληρωμής, αλλά δυστυχώς δεν μπορείς να το αποφύγεις και είναι και άδικο, γιατί πολλοί εκεί έξω είτε δεν έχουν κάρτα είτε διστάζουν να πληρώσουν online, αλλά θέλουν να στηρίξουν μια μικρή ελληνική επιχείρηση. Αυτοί που δημιουργούν το πρόβλημα δεν καταλαβαίνουν πόσο κοστοβόρο είναι για εμάς. Θεωρούν ότι το προϊόν θα επιστραφεί και θα το ξαναπουλήσουμε. Δεν συνειδητοποιούν ότι είναι όλα τόσο οριακά υπολογισμένα για να βγαίνει το μάρκετινγκ, η συσκευασία, η αποστολή, που αυτή η επιστροφή που εσύ θα κάνεις χωρίς να σου κοστίζει τίποτα, εμένα μπορεί να με βάλει μέσα», καταλήγει η κ. Παυλίνη.

Πολλά τα δέματα που επιστρέφουν, δημιουργώντας οικονομικό πρόβλημα στις επιχειρήσεις, κυρίως στις μικρές, που χρεώνονται τα μεταφορικά πηγαινέλα.

«Κοινή πρακτική»

Το θέμα έχει απασχολήσει και την Ελενα Πάκου, η οποία εν μέσω καραντίνας αποφάσισε να ανοίξει το δικό της e-shop με είδη σπιτιού και διακόσμησης (mommystyle.gr).

«Είναι κοινή πρακτική», λέει. «Ακόμη και σε πολύ προσωποκεντρικές επιχειρήσεις όπως η δική μου (σ.σ. η Ελενα διατηρεί επιτυχημένο κανάλι στο YouTube, από όπου και αντλεί μεγάλο ποσοστό της πελατείας του ηλεκτρονικού καταστήματος) όπου υπάρχει μια άλλου είδους επαφή με τον πελάτη.

Είναι μια πρακτική ανάλογη του παίρνω κάτι για να το δοκιμάσω στο σπίτι, χωρίς να λαμβάνει κανείς υπόψη ότι το κέρδος ανά προϊόν μπορεί να είναι μικρότερο από το κόστος των μεταφορικών για τα δέματα που γυρίζουν πίσω». Η ίδια είχε σκεφτεί να αφαιρέσει την αντικαταβολή από τους τρόπους πληρωμής αλλά «δεν μπορείς να το αποφύγεις».

Πράγματι, αν κάτι ξάφνιασε τη Βανέσσα Μιλιανού όταν άνοιξε το e-shop Selano με αξεσουάρ για μαλλιά, ήταν ότι το 70% των παραγγελιών γινόταν με τη μέθοδο της αντικαταβολής. Ετσι η απόφαση να διακόψει τον τρόπο πληρωμής με αντικαταβολή ήταν γενναία. Τα κρούσματα μη παραλαβής δεμάτων δεν ήταν πάρα πολλά, αλλά αρκετά για να δημιουργήσουν πρόβλημα σε μια επιχείρηση όπως τη δική της.

«Σέβομαι πάρα πολύ τον κόπο μου, τον χρόνο μου, τα προϊόντα μου και τις συσκευασίες τους, ώστε να τα βάζω στην ταλαίπωρη διαδικασία του πήγαιν’ έλα άδικα, πληρώνοντας και τα μεταφορικά χωρίς λόγο», λέει η ίδια στην «Κ». «Σίγουρα δέχομαι διάφορες δικαιολογίες που ακούγονται κατά καιρούς, όπως δεν πρόλαβα, δεν είχα χρήματα πάνω μου, δεν με ειδοποίησαν, έλειπα όταν ήρθε ο κούριερ. Αρνούμαι να πιστέψω πως κάποιος παραγγέλνει και δεν παραλαμβάνει συνειδητά, γνωρίζοντας πως βλάπτει κατ’ αυτόν τον τρόπο μια επιχείρηση».

Και η ομάδα πίσω από το brand «Μπορεί και όχι» με τα t-shirt με τις γνωστές ατάκες από ελληνικές σειρές (και όχι μόνο), η Σιλένα, η Χρυσαφένια και ο Αλέξανδρος, επιλέγουν να πιστεύουν στην καλή διάθεση των ανθρώπων, διατηρώντας τη δυνατότητα πληρωμής με αντικαταβολή. «Αν ήξερε όποιος δεν παραλαμβάνει την παραγγελία του το κόστος που αυτό συνεπάγεται για την επιχείρηση, θα το σκεφτόταν δεύτερη φορά πριν το αποφασίσει» λένε στην «Κ». Η προσωπική εργασία που απαιτεί ένα ηλεκτρονικό κατάστημα είναι μεγάλη και η σχέση που αναπτύσσεται με τον πελάτη δεν είναι απρόσωπη. Τα παιδιά έχουν να θυμούνται στην εποχή του covid όταν η αγορά υπολειτουργούσε και οι εταιρείες κούριερ είχαν φτάσει σε σημείο να μπορούν να εξυπηρετούν μόνο ελάχιστες παραγγελίες στους συνηθισμένους χρόνους. «Τότε λοιπόν ξεκινήσαμε και πήραμε όλη την Αθήνα πόρτα πόρτα, με βροχή, με κρύο και συναντήσαμε εκατοντάδες ανθρώπους με μάσκες μεν, αλλά με την καλύτερη διάθεση! Μας έδιναν σοκολάτες, χριστουγεννιάτικα γλυκά, μέχρι και φαγητό σε τάπερ της γιαγιάς τους για να έχουμε μαζί μας μέχρι το τέλος των δρομολογίων της εκάστοτε μέρας».

Το φαινόμενο απασχολεί και τους μεγάλους παίκτες της αγοράς, ωστόσο σε μικρότερο ποσοστό. Οπως λέει στην «Κ» ο Γιώργος Χατζηγεωργίου, συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος του skroutz.gr, η πλατφόρμα έχει μόλις 20% ποσοστό αντικαταβολής και πολύ μικρό ποσοστό απαράδοτων. «Εμείς ξέρουμε ποιοι καταναλωτές το κάνουν αυτό, έχουν δύο ευκαιρίες να το κάνουν και μετά το χάνουν».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή