Περίπου 2.500 τουρίστες χρειάστηκε να απομακρυνθούν από τα καταλύματά τους. Η επιχείρηση μεταφοράς τους πραγματοποιήθηκε με τη συνεισφορά ολόκληρου του νησιού

4' 32" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Η φωτιά το βράδυ δείχνει τα δόντια της», μονολογεί ο Άρης Μπολοβίνος κάτοικος και επιχειρηματίας με ενοικιαζόμενα σπίτια στο βόρειο τμήμα της Κέρκυρας. Το βλέμμα του όπως μας λέει είναι στραμμένο στο βουνό, το οποίο από χθες καίγεται, με τις φλόγες να προβάλλουν απειλητικές, ειδικά στην περίπτωση που κάποιος αέρας τις οδηγήσει προς τους οικισμούς που βρίσκονται στους πρόποδες. «Εμείς που είμαστε κοντά στη θάλασσα νιώθουμε πιο ασφαλείς. Τώρα που σας μιλάω είμαι στην παραλία και βλέπω ιδιωτικά σκάφη, βάρκες και σκάφη του λιμενικού που είναι σ’ επιφυλακή για περίπτωση εκκένωσης. Αν κατέβει κι άλλο η φωτιά, το πρώτο πρόβλημα που θα αντιμετωπίσουμε θα είναι ο καπνός». Το χωριό Κασσιώπη του κυρίου Μπολοβίνου μπορεί να βρίσκεται σε επιφυλακή, οι κάτοικοι και οι επισκέπτες του όμως είχαν την επιλογή να διανυκτερεύσουν στα σπίτια και τα καταλύματά τους. Διαφορετική ήταν η συνθήκη για 2.466 τουρίστες που χρειάστηκε να εκκενώσουν προληπτικά τους χώρους διαμονής τους.

Κέρκυρα: Επι ποδός ολόκληρο το νησί για τη μεταμεσονύχτια εκκένωση 2.500 τουριστών-1
Δεκάδες τουρίστες πέρασαν τη νύχτα στο Δημοτικό Θέατρο του νησιού. Φωτογραφία: Δήμος Κεντρικής Κέρκυρας

Η κινητοποίηση ενός άτυπου μηχανισμού

Όπως εξηγεί ο Χαράλαμπος Βούλγαρης, Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Κέρκυρας ήταν ένα δύσκολο βράδυ, τόσο για τον κόσμο του νησιού όσο και για τους επισκέπτες, ειδικά των περιοχών Καλαμάκι και Νησάκι που θεωρούνται άκρως τουριστικές. «Το βορειοανατολικό κομμάτι της Κέρκυρας φιλοξενεί κυρίως βίλες καθώς και τρία μεγάλα ξενοδοχεία. Η προληπτική εκκένωση ξεκίνησε αργά το βράδυ με τον κόσμο να μεταφέρεται αρχικά σε ένα κοντινό στάδιο στον Άγιο Μάρκο και από εκεί να προωθείται σε τρεις διαφορετικούς χώρους: στον Οργανισμό Λιμένα Κέρκυρας, στο Δημοτικό Θέατρο και στο κλειστό μπάσκετ του Ε.Α.Κ. Ταυτόχρονα φτιάξαμε μια φόρμα και ζητούσαμε από τα ξενοδοχεία να μας δηλώσουν αν έχουν διαθέσιμα δωμάτια για φιλοξενία. Αν και ήταν αργά το βράδυ, ανταποκρίθηκε ένας αρκετά μεγάλος αριθμός και έτσι πολύς κόσμος μεταφέρθηκε σε ξενοδοχεία, χωρίς φυσικά να πληρώσουν για τη διανυκτέρευσή τους». Ο ίδιος μίλησε με πολύ κόσμο και μας μεταφέρει το άγχος και την ταλαιπωρία τους, καθώς όμως και το αίσθημα πως ορθώς έγινε η εκκένωση, προκειμένου να μην κινδυνέψουν οι ίδιοι και οι οικογένειές τους.

Έχοντας δει την έκταση που πήρε η φωτιά στη Ρόδο φοβηθήκαμε και προσπαθήσαμε να πείσουμε τον κόσμο να φύγει.

«Πρόκειται κυρίως για Άγγλους, καθώς η Κέρκυρα παραδοσιακά είναι πολύ “δυνατή” στη Βρετανική αγορά» λέει ο κύριος Μπολοβίνος και συμπληρώνει πως οι Άγγλοι έχουν δημιουργήσει και μια δική τους συνοικία με βίλες στον πρώην εγκαταλελειμμένο οικισμό Ρου, μια περιοχή που επίσης βρίσκεται υπό την απειλή της πυρκαγιάς, καθώς βρίσκεται πάνω στο βουνό Παντοκράτορας. «Αρκετοί από τους ιδιοκτήτες ήταν διστακτικοί στο να εκκενώσουν τα σπίτια τους. Άλλοι διώξανε τις οικογένειές τους και έμειναν να φυλάξουν οι ίδιοι τις περιουσίες τους. Εμείς από την πλευρά μας έχοντας δει την έκταση που πήρε η φωτιά στη Ρόδο φοβηθήκαμε και προσπαθήσαμε να πείσουμε τον κόσμο να φύγει». Για την αρχική μεταφορά των τουριστών κινητοποιήθηκαν οι τουριστικοί πράκτορες, οι ιδιοκτήτες λεωφορείων καθώς και οι ιδιοκτήτες βαν.

Κέρκυρα: Επι ποδός ολόκληρο το νησί για τη μεταμεσονύχτια εκκένωση 2.500 τουριστών-2
«Ο κόσμος φυσικά και πανικοβλήθηκε. Ο τουρισμός είναι ένα ευαίσθητο και εύθραυστο κομμάτι που θέλει ιδιαίτερο χειρισμό». Φωτογραφία: Δήμος Κεντρικής Κέρκυρας

Ο Μαρίνος Μικάλεφ, πρόεδρος των Επαγγελματικών Ι.Χ. με οδηγό, ξεκίνησε να παραλαμβάνει τουρίστες από τα ξενοδοχεία στις 11 το βράδυ και συνέχισε τη μεταφορά τους μέχρι τα ξημερώματα. «Με το που ενημερωθήκαμε για το ότι υπάρχει εντολή εκκένωσης δηλώσαμε εθελοντικά την παρουσία μας. Ήμασταν 40 βαν και κάναμε συνεχόμενα δρομολόγια, από τα ξενοδοχεία στο στάδιο του Άγιου Μάρκου. Ξεκινήσαμε στις 23:00 και συνεχίσαμε μέχρι τις 02:00. Ο κόσμος ήταν ανήσυχος. Είχαν την οδηγία να έχουν μαζί τους όλες τις αποσκευές τους και μας ρωτούσαν διαδικαστικά πράγματα, για το τι θα γίνει και πού θα πάνε. Εμείς τους καθησυχάζαμε και τους λέγαμε πως η κατάσταση είναι υπό έλεγχο». Η μεταφορά τους στο κεντρικό τμήμα του νησιού πραγματοποιήθηκε με τον συντονισμό της Δημάρχου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων Μερόπης Υδραίου.

Θα κάνουμε αυτό που πρέπει για να βοηθήσουμε τον κόσμο.

Ο Αθανάσιος Κώστας είναι ιδιοκτήτης ταβέρνας και όπως λένε στην «Κ» άνθρωποι της περιοχής δούλεψε αφιλοκερδώς όλη τη νύχτα προκειμένου να προσφέρει φαγητό σε όσους μεταφέρθηκαν στο Δημοτικό Θέατρο και στο κλειστό γήπεδο του μπάσκετ. «Αργά το βράδυ ενημερώθηκα από έναν συνάδελφό μου που επίσης ανήκει στον χώρο της εστίασης, πως μεταφέρθηκαν εδώ κοντά σε εμάς άνθρωποι από το βόρειο κομμάτι του νησιού που απειλείται από τις φωτιές. Αμέσως του είπα πως “θα κάνουμε αυτό που πρέπει για να βοηθήσουμε τον κόσμο”. Ξεκινήσαμε τις παρασκευές των τροφίμων στις 02:00 μετά τα μεσάνυχτα και τελειώσαμε στις 06:00 τα ξημερώματα. Δεν είχαμε πολλά πράγματα διαθέσιμα, δώσαμε όμως ό,τι είχαμε στη διάθεσή μας. Φτιάξαμε πολλά σάντουιτς, προσφέραμε επίσης κρουασάν και νερά. Για εμάς αυτή η προσφορά ήταν αυτονόητη».

Κέρκυρα: Επι ποδός ολόκληρο το νησί για τη μεταμεσονύχτια εκκένωση 2.500 τουριστών-3
«Τώρα είμαστε στη διαδικασία που τους επιστρέφουμε πίσω, καθώς η φωτιά είναι ελεγχόμενη». Φωτογραφία: Δήμος Κεντρικής Κέρκυρας

Ο Βασίλης Καλούδης, τουριστικός πράκτορας και αντιπρόεδρος της ΓΕΠΟΕΤ τονίζει πως η βόρεια Κέρκυρα είναι περιοχή με ποιοτικό και ακριβό τουρισμό. «Ο κόσμος φυσικά και πανικοβλήθηκε. Ο τουρισμός είναι ένα ευαίσθητο και εύθραυστο κομμάτι που θέλει ιδιαίτερο χειρισμό. Εμείς από την πλευρά μας δώσαμε τα λεωφορεία που μας ζητήθηκαν και βοηθήσαμε με όποιον τρόπο μπορούσαμε. Τώρα είμαστε στη διαδικασία που τους επιστρέφουμε πίσω, καθώς η φωτιά είναι ελεγχόμενη. Δυστυχώς πρέπει να σβήσει τελείως ώστε να δούμε την έκταση της ζημιάς σε περιβαλλοντικό επίπεδο».

Ο δήμαρχος Βόρειας Κέρκυρας, Γιώργος Μαχειμάρης, όπως δήλωσε στην «Κ», θεωρεί πως η πυρκαγιά ξεκίνησε από εμπρησμό, τον οποίο χαρακτήρισε ως «πολύ καλά σχεδιασμένο», καθώς οι εστίες ήταν σε επτά σημεία ταυτόχρονα, ενώ συμπλήρωσε ότι «φοβόμαστε για αναζωπύρωση, αυτή είναι η αγωνία μας».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.