Ο ιός των ταυτοτήτων και οι ξενιστές

Ο ιός των ταυτοτήτων και οι ξενιστές

Οπως και στους αντιεμβολιαστές, τα κοινωνικά δίκτυα παίζουν τον πρώτο ρόλο. Μόνο που τώρα κινούνται και τα κόμματα

4' 53" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οι πόρτες των λευκών κελιών είναι ανοιχτές. Από τις χαραμάδες πέφτει φως στο δάπεδο. Σε κάθε κελί, ο ίδιος αριθμός αναγράφεται με κόκκινα γράμματα: 666. Επικολλημένη πάνω σε αυτό το φόντο είναι μια φωτογραφία που γράφει «Κάρτα του πολίτη». Πάνω της αναγράφονται προσωπικά στοιχεία και ένα χρυσό τσιπ. Αυτή ήταν μία από τις πρώτες φωτογραφίες που ανάρτησε στο Facebook μια σελίδα που, τουλάχιστον τώρα, λέγεται «Οχι στη νέα ηλεκτρονική ταυτότητα». Τη συγκεκριμένη φωτογραφία την ανέβασε τον Μάιο του 2012, ως αντίδραση στην «Κάρτα του Πολίτη» που ήθελε τότε να εφαρμόσει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, αλλά θα μπορούσε να έχει αναρτηθεί και 11 χρόνια αργότερα. Τώρα, σε κάποιους κύκλους μοιάζει πιο επίκαιρη από ποτέ.

Τις τελευταίες μέρες, πολίτες σχημάτισαν ουρές έξω από αστυνομικά τμήματα στον Βόλο, στην Πάτρα, στο Ηράκλειο και σε άλλες περιοχές της χώρας, σπεύδοντας να ανανεώσουν τις ταυτότητές τους. Δεν είναι πως τις έχασαν όλοι μαζικά. Τον συνωστισμό έχει προκαλέσει η ανακοίνωση πως από τον Σεπτέμβριο θα αρχίσουν να εκδίδονται οι καινούργιες, ψηφιακές ταυτότητες. Σύμφωνα με πηγή του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, οι καινούργιες ταυτότητες θα έχουν τις ίδιες προδιαγραφές ασφαλείας με τα διαβατήρια. «Οπως το διαβατήριο, που έχει barcode και σκανάρεται, δεν υπάρχει τσιπάκι», δηλώνει πηγή του υπουργείου. Θα έχει βιομετρικά χαρακτηριστικά στη φωτογραφία για να μην μπορεί να αντιγράφεται και στο εξωτερικό δεν θα μπορούμε, από κάποια στιγμή του χρόνου και μετά, να ταξιδεύουμε με τις παλιές ταυτότητες. «Δεν έχει ακόμη αποφασιστεί αν θα είναι καθολική η αλλαγή ή αν θα υπάρχουν παράλληλα οι παλιές και οι νέες ταυτότητες, ούτε αν μέσα στη χώρα θα μπορούμε να εξυπηρετηθούμε με τις παλιές ταυτότητες. Θα βγουν διευκρινιστικές αποφάσεις εν καιρώ», τονίζει η πηγή του υπουργείου.

Παρ’ όλα αυτά, η συνωμοσιολογία οργιάζει. Η προαναφερθείσα διαδικτυακή σελίδα «Οχι στη νέα ηλεκτρονική ταυτότητα», αφού για χρόνια έγραφε για τον κορωνοϊό και τα εμβόλια, εδώ και κάποιες εβδομάδες κάνει αναρτήσεις σχεδόν αποκλειστικά για το θέμα των καινούργιων ταυτοτήτων. Κάποιες φορές επικαλείται ιερείς και αγίους, λέγοντας ότι κάποτε δήλωσαν πως όποιος πάρει ταυτότητα δεν θα έχει θέση δίπλα στον Χριστό. Αλλοτε, προωθεί τα δύο συλλαλητήρια που θα λάβουν χώρα τον Σεπτέμβριο σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα, με σκοπό να τονίσουν το «όχι» στην ηλεκτρονική ταυτότητα. «Αν δεν αντιδράσεις τώρα», γράφει η σελίδα, «δεν θα αντιδράσεις και στο χάραγμα». «Οχι στη σκλαβιά της ταυτότητας» είναι ο τίτλος του event που έχει δημιουργηθεί στο Facebook για το συλλαλητήριο της Αθήνας. «Λέμε όχι στο σφράγισμα της Νέας Τάξης Πραγμάτων», γράφουν, με φόντο μια φωτογραφία του πατέρα Παϊσίου.

Οπως έγινε και με μερίδα αντιεμβολιαστών, έτσι και τώρα, οι συγκεκριμένες σελίδες επικαλούνται τη χριστιανική πίστη. Οπως το εμβόλιο θα σήμανε την έλευση του Αντίχριστου, έτσι τώρα αρωγός στο διαβολικό έργο θα είναι οι ταυτότητες. «Αντισταθείτε στο χάραγμα του Αντίχριστου, όχι στις ηλ. ταυτότητες – ηλ. διαβατήρια – εμβόλια – ΑΦΜ – ΑΜΚΑ – κάρτες», γράφει στη σελίδα «Ομολογία Πίστεως» –η οποία έχει 31.000 ακολούθους– ένας άνθρωπος που αυτοαποκαλείται μοναχός Φώτιος. Κάνοντας καθημερινές αναρτήσεις, ο ίδιος –φορώντας μαύρα ράσα και κρατώντας έναν ξύλινο σταυρό που εκτείνεται στο μισό του σώμα– προωθεί τα συλλαλητήρια κατά των ηλεκτρονικών ταυτοτήτων. «Νίκη ή Θάνατος», γράφει σε μια φωτογραφία που έχει περισσότερα από 1.200 likes.

Ηδη απευθύνονται καλέσματα για συλλαλητήρια από ιστοσελίδες με προϊστορία «αντίστασης» στην πανδημία.

Γνωστοί «κύκλοι»

Φυσικά, όλα αυτά δεν είναι καινούργια. «Είναι οι ίδιοι που ήταν και στα εμβόλια, οι ίδιοι οι οποίοι επί ΠΑΣΟΚ αντέδρασαν στην απάλειψη του θρησκεύματος από τις ταυτότητες – δεν νομίζω ότι υπάρχει ένα κέντρο που κινεί αυτά τα πράγματα, πρόκειται για ένα χώρο που έχει φτιάξει το αφήγημά του και βρίσκεται κάθε φορά μια νέα ψηφίδα που παίρνουν και βάζουν στο ήδη υπάρχον ψηφιδωτό», λέει στην «Κ» ο καθηγητής Νεότερης Ελληνικής και Ευρωπαϊκής Ιστορίας στο ΑΠΘ Δημήτρης Λιβάνιος.

«Σαν ζήτημα είναι σχετικά παλιό σε κάποιους κύκλους, κυρίως μελών της Εκκλησίας του παλαιού ημερολογίου», δηλώνει στην «Κ» ο Πέτρος Παναγιωτόπουλος, αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Θεολογίας του ΑΠΘ. Αλλά αυτή η άρνηση δεν αφορά μόνο τις ταυτότητες. «Αν αρχίσουμε να πηγαίνουμε πιο πίσω, θα δούμε τα ζητήματα των εμβολίων, της άρνησης του κορωνοϊού και της χρήσης μάσκας, της άρνησης διαλόγων με την Καθολική και Προτεσταντικές Εκκλησίες, τις αντιδράσεις για την επίσκεψη του Πάπα», τονίζει. Τώρα που ζούμε σε μια εποχή αβεβαιότητας, σε μια χώρα που έχει βιώσει αλλεπάλληλες κρίσεις αυτός ο λόγος βρίσκει εύφορο έδαφος, λέει ο κ. Παναγιωτόπουλος. «Το ίδιο το Ευαγγέλιο που μιλάει για αγάπη, ανεκτικότητα, υπομονή, το αφήνουν κατά μέρος – η ανησυχία, η υποδαύλιση πιο σκοτεινών αισθημάτων, είναι κάτι πιο εύκολο», σημειώνει.

Ο μητροπολίτης Νέας Κρήνης και Καλαμαριάς Ιουστίνος λέει στην «Κ» πως η Εκκλησία «δεν καλεί ποτέ τον λαό σε εξέγερση – είναι γελοιότητες που κάνουν κακό». Είναι όμως «γελοιότητες» μεμονωμένων ατόμων που δικτυώνονται στα social media ή είναι πολιτικά υποκινούμενες; Το θέμα των ηλεκτρονικών ταυτοτήτων έθεσε τον Ιούλιο ο πρόεδρος της Νίκης, Δημήτρης Νατσιός, ενώ και βουλευτές των Σπαρτιατών και της Ελληνικής Λύσης έχουν πάρει θέση εντός Κοινοβουλίου κατά των νέων ταυτοτήτων.

«Νομίζω ότι η Νίκη εκφράζει σε πολύ μεγάλο βαθμό αυτόν τον κόσμο και τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες του, αλλά θεωρώ ότι προϋπήρχαν οι συγκεκριμένες τοποθετήσεις και στάσεις, δεν είναι η Νίκη που υποκινεί κάτι τέτοιο, αλλά έρχεται σαν απάντηση σε αυτή τη μερίδα των συμπολιτών μας», λέει ο κ. Παναγιωτόπουλος. «Η λαϊκή θρησκευτικότητα σε κάποιο βαθμό υποκινείται από θρησκευτικούς κύκλους, από μοναστήρια, είναι χώρος που αρδεύεται από παρεκκλησιαστικές οργανώσεις, αλλά δεν λειτουργεί με ενιαίο τρόπο», λέει ο κ. Λιβάνιος. «Με τη Νίκη βλέπουμε ένα χώρο που πατάει στη λαϊκή θρησκευτικότητα και σε τοπικά κυκλώματα μοναστηριών να έχει μπει στη Βουλή, αλλά δεν είναι μόνο η Νίκη», σημειώνει.

Ο μητροπολίτης Ν. Κρήνης και Καλαμαριάς Ιουστίνος τονίζει πως είναι παθογένεια του εκκλησιαστικού σώματος να ακούει «τον Α και τον Β – εγώ διαφωνώ κάθετα με αυτές τις τακτικές, ακούμε την Εκκλησία, κανέναν μοναχό Φώτιο». «Να μιλάμε συνεχώς περί Αντίχριστου, περί χαράγματος, είναι σαν να ασχολούμαστε συνεχώς με ακαθαρσίες», λέει στην «Κ», «και όχι με λουλούδια».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή