Ακέφαλος ο Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων, έξι μήνες μετά τη συγκρότησή του

Ακέφαλος ο Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων, έξι μήνες μετά τη συγκρότησή του

2' 34" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ακέφαλος έμεινε ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ, ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών, καθώς την παραίτησή του υπέβαλε από τη θέση του προέδρου ο Αθανάσιος Μπίνης στις 19 Μαρτίου. Η παραίτησή του ήρθε μόλις ένα εξάμηνο μετά τη συγκρότηση της διοίκησης του οργανισμού, διαδικασία που πραγματοποιήθηκε 6 μήνες μετά το δυστύχημα στα Τέμπη.

Ωστόσο, μέχρι προσφάτως ο οργανισμός δεν διέθετε διερευνητές, ενώ, μόλις πριν από λίγες ημέρες και ένα χρόνο μετά την τραγωδία στα Τέμπη συγκροτήθηκε η επιτροπή του οργανισμού με τρεις διερευνητές που θα επιφορτιστούν με τη διερεύνηση του δυστυχήματος. Εν τω μεταξύ, οι δύο εμπειρογνώμονες που θα συνδράμουν στη διερεύνησή του προέρχονται από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων, ενώ ο τρίτος διερευνητής είναι πολιτικός μηχανικός, ο οποίος μετατάχθηκε στον οργανισμό από τη ΡΑΣ (Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων), με απόφαση του αρμόδιου υπουργού στις 14 Μαρτίου. Μέχρι στιγμής, ο οργανισμός δεν έχει επιδείξει κάποια δραστηριότητα στη διερεύνηση των σιδηροδρομικών ατυχημάτων.

Πάντως, πηγές του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ξεκαθάρισαν χθες αργά το βράδυ πως η παραίτησή του σχετίζεται με προσωπικούς του λόγους, αποσυνδέοντας την παραίτηση του κ. Μπίνη με το ζήτημα της διερεύνησης της τραγωδίας των Τεμπών. «Για όσους βιάζονται να το συνδέσουν με την τραγωδία των Τεμπών, διευκρινίζεται ότι επικεφαλής αυτής της διερεύνησης είναι, εκ του νόμου, ο αναπληρωτής πρόεδρος του φορέα, με ειδίκευση στα σιδηροδρομικά ζητήματα». Ειδικότερα, σύμφωνα σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ. 1 του ν. 5014/2023 περί σύστασης του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, στις περιπτώσεις διερεύνησης σιδηροδρομικών ατυχημάτων και συμβάντων, τις αρμοδιότητες του προέδρου ασκεί ο αναπληρωτής πρόεδρος.

Παράλληλα, προσθέτουν ότι το επόμενο χρονικό διάστημα θα τοποθετηθεί νέος πρόεδρος στον φορέα, ο οποίος, εκ του ίδιου νόμου, «προβλέπεται ότι θα πρέπει να έχει εμπειρία στα αεροπορικά ζητήματα», σε αντίθεση με τον αναπληρωτή πρόεδρο, ο οποίος πρέπει να έχει «επιστημονική γνώση και εμπειρία στον σιδηροδρομικό τομέα». Παραπέμποντας στην υφιστάμενη νομοθεσία, τονίζουν πως ο πρόεδρος εκπροσωπεί τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ έναντι κάθε άλλης Αρχής ή έναντι τρίτων, δικαστικώς και εξωδίκως, για θέματα που άπτονται της αρμοδιότητας του αεροπορικού τομέα, ενώ ο αναπληρωτής πρόεδρος εκπροσωπεί τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ για θέματα που άπτονται της αρμοδιότητας του σιδηροδρομικού τομέα.

Το υπουργείο Μεταφορών υπενθυμίζει πως ήδη αρμόδιο όργανο του οργανισμού (απαρτίζεται από τρεις διερευνητές) ασχολείται με το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών, διεξάγοντας έρευνα –ανεξάρτητη από τη δικαστική– η οποία αποσκοπεί στην ανάδειξη των συστημικών προβλημάτων ασφάλειας του σιδηροδρόμου. Σύμφωνα με το υπουργείο, προς αυτή την κατεύθυνση έχει γίνει σειρά ενεργειών για τη συλλογή των αναγκαίων στοιχείων από τη Δικαιοσύνη και το σύνολο των εμπλεκόμενων σιδηροδρομικών φορέων, μεταξύ των οποίων και η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (PAΣ). Επίσης, αναπτύχθηκε συνεργασία με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων (ERA), έπειτα από σχετικό αίτημα στις 30 Σεπτεμβρίου 2023, με σκοπό τη συνδρομή ειδικών εμπειρογνωμόνων στη διερεύνηση του δυστυχήματος.

Η θεσμοθέτηση του νέου οργανισμού πραγματοποιήθηκε από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών, ωστόσο αυτός μέχρι και τη συγκρότηση της διοίκησης βρισκόταν ακόμη στα… χαρτιά. Τον Φεβρουάριο του 2024, σύμφωνα με απόφαση που αναρτήθηκε στη Διαύγεια, μετατάχθηκε εργαζόμενος της ΣΤΑΣΥ στον οργανισμό, ο οποίος, όπως αναφέρουν πηγές, δεν φαίνεται να διαθέτει την απαιτούμενη εμπειρία για τη διερεύνηση σιδηροδρομικών δυστυχημάτων. Βάσει της απόφασης, πρόκειται για τεχνικό δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με ειδικότητα ηλεκτρολόγου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή