«Τα ελληνικά ΑΕΙ δεν έχουν κανόνες»

«Τα ελληνικά ΑΕΙ δεν έχουν κανόνες»

4' 16" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Πρέπει να έχουμε στην Ελλάδα ένα διεθνοποιημένο αλλά και ιεραρχημένο σύστημα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Στο εξωτερικό όλα λειτουργούν με κανόνες. Εκεί βρίσκεται το ευρύτερο -όχι μόνο στα ΑΕΙ- πρόβλημά μας: στην έλλειψη κανόνων» ανέφερε η Μαριέττα Γιαννάκου. «Η κρίση που βιώνει σήμερα η χώρα δεν είναι άσχετη με την κρίση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Στα ελληνικά πανεπιστήμια υπάρχουν πολλές στρεβλώσεις και ένας βαθιά ριζωμένος δογματισμός» πρόσθεσε η Αννα Διαμαντοπούλου. Οι δύο πρώην υπουργοί Παιδείας -καλοί γνώστες των εξελίξεων στο τοπίο της διεθνούς τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αλλά και των ευρωπαϊκών επιταγών, καθώς διετέλεσαν επίτροποι της Ελλάδας στην Ε.Ε.,- βρέθηκαν στο ίδιο τραπέζι ημερίδας για τα ελληνικά ΑΕΙ και ζήτησαν να προχωρήσουν άμεσα οι μεταρρυθμίσεις.

«Και οι δύο υπουργοί κατάλαβαν ποιο ήταν το μέγιστο» τόνισε ο ομότιμος καθηγητής του Παν. Αθηνών και συντονιστής της ημερίδας Θάνος Βερέμης. Οι τρεις τους ήταν ξεκάθαροι προς τους παραλήπτες των μηνυμάτων τους: τις ηγεσίες των ΑΕΙ και του υπουργείου Παιδείας. Αλλωστε, λόγω της αβελτηρίας ΑΕΙ και υπ. Παιδείας στην εφαρμογή του νόμου 4009/2011 κινδυνεύουν να οδηγηθούν σε απόλυση 700 διοικητικοί υπάλληλοι του Παν. Αθηνών και του ΕΜΠ.

Ειδικότερα, ο γενικός γραμματέας του υπ. Παιδείας Αθανάσιος Κυριαζής, σε συνάντηση που είχε την Κυριακή με τις ηγεσίες των Συμβουλίων των ΑΕΙ, ανέφερε ότι η τρόικα ζητεί οι νέες θέσεις διοικητικού προσωπικού στα ιδρύματα να ορίζονται μέσω του Οργανισμού κάθε ΑΕΙ, η σύνταξη του οποίου απαιτεί αξιολόγηση των αναγκών του Ιδρύματος σε θέσεις επιστημονικού και διοικητικού προσωπικού, και όχι μέσω ενός απλού οργανογράμματος όπως ήταν ο αρχικός σχεδιασμός του υπ. Παιδείας. Μάλιστα, για το θέμα αυτό είχε ψηφισθεί τροπολογία (σε νόμο του υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης) που έδωσε το δικαίωμα σε κάθε ΑΕΙ να αξιολογήσει τις ανάγκες του σε προσωπικό και να ορίσει νέες θέσεις με απλή απόφαση τριμελούς οργάνου.

Στη δίνη βρίσκονται το Παν. Αθηνών και το ΕΜΠ, τα οποία «προσέφεραν» στη διαθεσιμότητα περίπου 700 διοικητικούς υπαλλήλους (400 και 300 αντιστοίχως), με το οκτάμηνο της διαθεσιμότητας να ολοκληρώνεται στις 15 Ιουνίου. Ετσι, καθώς τα δύο μεγαλύτερα ΑΕΙ της Αθήνας δεν έχουν ακόμη Οργανισμό, και επειδή ως φαίνεται δεν πρόκειται να τον καταρτίσουν έως τις 15 Ιουνίου, κινδυνεύουν οι 700 να απολυθούν. Μάλιστα, διοικητικοί υπάλληλοι του Παν. Αθηνών, που μίλησαν χθες στην «Κ», συνέδεσαν την εξέλιξη αυτή με τυχόν πρόθεση του υπουργού Παιδείας να υπογράψει απολύσεις εάν δεν το κάνει ο πρύτανης. Οι υπάλληλοι είναι ανάστατοι καθώς έως και χθες (παρότι είχε υπάρξει σχετική δέσμευση προς την ομοσπονδία διοικητικών υπαλλήλων) δεν είχε εκδοθεί από το υπ. Παιδείας η διαπιστωτική πράξη για την κατάταξη των υπαλλήλων με βάση την αξιολόγηση των προσόντων τους που έγινε από το ΑΣΕΠ.

Παράλληλα, ο κ. Κυριαζής ξεκαθάρισε ότι η πρόσφατη γνωμοδότηση του Γ΄ Τμήματος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους επί επίμαχων ζητημάτων (π.χ. το Τμήμα γνωμοδότησε ότι οι νυν πρυτάνεις δεν μπορούν να θέσουν εκ νέου υποψηφιότητα για το αξίωμα) έγινε δεκτή από τον υπουργό και άρα δεν εξετάζεται το αίτημα της Συνόδου Πρυτάνεων τα σχετικά ερωτήματα να προωθηθούν προς επίλυση στην Ολομέλεια του ΝΣΚ.

«Πόλεμος» για την αξιολόγηση

Κορυφώνεται η σύγκρουση των ομοσπονδιών των εκπαιδευτικών με το υπουργείο Παιδείας με διακύβευμα την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, η οποία πρόκειται να αρχίσει την επόμενη σχολική χρονιά. Η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος (ΔΟΕ) θα ζητήσει από τους διευθυντές των δημοτικών σχολείων να παραιτηθούν ώστε να μην προχωρήσει η διαδικασία της αξιολόγησης, ενώ η ΟΛΜΕ έστειλε εξώδικο στο υπουργείο Παιδείας ζητώντας του να ανακαλέσει όλες τις εγκυκλίους που έχει έως σήμερα εκδώσει για την αξιολόγηση. Στο ίδιο πλαίσιο, η ΔΟΕ κήρυξε για την προσεχή Παρασκευή νέα 24ωρη απεργία ζητώντας από τα μέλη της να μπλοκάρουν τα σεμινάρια επιμόρφωσης των σχολικών συμβούλων, τα οποία θα γίνουν την ίδια ημέρα, το Σάββατο και την Κυριακή.

Ειδικότερα, στο στόχαστρο των ομοσπονδιών μπήκε η εγκύκλιος του υπ. Παιδείας που ζητεί από τους διευθυντές των σχολείων να συστήσουν τις ομάδες εργασίας των εκπαιδευτικών που θα προχωρήσουν τη διαδικασία της αυτοαξιολόγησης των σχολείων. Ομως, ο σχετικός νόμος ορίζει ως αρμόδιο για τη σύσταση των ομάδων εργασίας τον σύλλογο διδασκόντων κάθε σχολείου και όχι τον διευθυντή του. «Το υπουργείο ζητάει από τους διευθυντές να… βγάλουν το φίδι από την τρύπα», ανέφερε χθες στην «Κ» ο πρόεδρος της ΔΟΕ, Μπάμπης Κόκκινος, τονίζοντας ότι σχεδόν το σύνολο των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (58.650 υπογραφές πανελλαδικά, ποσοστό 93,5% επί του συνόλου των 63.000 εκπαιδευτικών) έχει υπογράψει το κείμενο της ομοσπονδίας κατά της αξιολόγησης. «Με βάση τις εξελίξεις και την πορεία του αγώνα, εάν το διοικητικό συμβούλιο της ΔΟΕ κρίνει απαραίτητο, θα ζητήσει από τους διευθυντές των σχολείων να θέσουν στη διάθεσή του την πρόθεση παραίτησής τους, αποστέλλοντας σχετικό κείμενο απευθείας στην ομοσπονδία, προκειμένου να αξιοποιηθεί συνδικαλιστικά (και όχι υπηρεσιακά) στον αγώνα κατά της εφαρμογής της αξιολόγησης – χειραγώγησης», ανέφερε το Δ.Σ. της ΔΟΕ. Παράλληλα, η ΟΛΜΕ ζητεί με εξώδικο προς τον υπουργό Παιδείας Κωνσταντίνο Αρβανιτόπουλο «την άμεση ανάκληση απάντων των έως σήμερα εκδοθεισών εγκυκλίων όπως και τη μη έκδοση και εκτέλεση (εφεξής) κάθε πράξης συναφούς προς τη διαδικασία της αυτοαξιολόγησης».

Από την πλευρά του πάντως, το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι στο τρίτο σεμινάριο επιμόρφωσης των στελεχών εκπαίδευσης για θέματα αξιολόγησης -έγινε το τριήμερο 28-30/3- η συμμετοχή ήταν καθολική. Συμμετείχαν 198 προϊστάμενοι επιστημονικής και παιδαγωγικής καθοδήγησης και σχολικοί σύμβουλοι δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ απουσίασαν για υπηρεσιακούς και προσωπικούς λόγους έξι σχολικοί σύμβουλοι.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή