Αζύγιστα φορτηγά, επικίνδυνοι πλόες

Αζύγιστα φορτηγά, επικίνδυνοι πλόες

3' 15" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Αμέσως μετά την εκδήλωση της πυρκαγιάς και την τραγωδία στο «Norman Atlantic» η ηγεσία του ΥΕΝ ζήτησε να πληροφορηθεί πόσες δικογραφίες εναντίον λαθρομεταναστών είχαν δρομολογηθεί στην Πάτρα αλλά και πόσα φορτηγά είχαν ζυγιστεί ενόψει του συγκεκριμένου δρομολογίου του μοιραίου πλοίου. Στην πρώτη περίπτωση, ο αριθμός λαθρομεταναστών ήταν δέκα, ενώ στη δεύτερη περίπτωση ήταν διψήφιος, κάτι… ασυνήθιστο για το λιμάνι της Πάτρας.

Το πρόβλημα με τα φορτηγά που δεν ζυγίζονται δεν είναι μόνον ελληνικό, είναι και ιταλικό. Στις 15 Σεπτεμβρίου 2013 το Λιμενικό ενημερώθηκε ότι έξι φορτηγά  σε δρομολόγια από την Ιταλία με τα πλοία «Ολύμπικ Σπίριτ» και «Κρουζ Ολύμπια» ήταν «ύποπτα» ως προς το φορτίο τους και υπέρβαρα. Ενώ επρόκειτο να ελεγχθούν στην Ηγουμενίτσα όπου και θα ξεφορτώνονταν, κάποιος ειδοποίησε εγκαίρως τους μεταφορείς και εκείνοι άλλαξαν το λιμάνι εκφόρτωσης στην Πάτρα. Τελικά τα φορτηγά εγκαταλείφθηκαν στα γκαράζ των πλοίων χωρίς κανείς να τα παραλάβει! Κάποιοι από το λιμενικό φαίνεται ότι «έπαιζαν» με την «άλλη ομάδα». Τα φορτηγά είχε δηλωθεί ότι μετέφεραν κρέας, ήταν ψυγεία.

Οταν ημέρες μετά την άφιξη των πλοίων στην Πάτρα εμφανίσθηκαν κάποιοι οδηγοί για να παραλάβουν τα αυτοκίνητα, λιμενικοί ανακάλυψαν γάντζους και ποσότητες κρέατος πεταμένους στα σκουπίδια, προφανώς για να μειωθεί το βάρος τους…

Δεν ήταν η πρώτη φορά που συνέβαινε κάτι τέτοιο και δεν είχε γίνει αντιληπτό μόνο σε δρομολόγια «από την Ιταλία προς την Ελλάδα». Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», στη διάθεση της Υπηρεσίας Εσωτερικών Υποθέσεων του Λιμενικού Σώματος υπάρχει πόρισμα ΕΔΕ (Ενορκη Διοικητική Εξέταση) 1.000 σελίδων που υπεβλήθη πριν από δέκα μήνες και στο οποίο αποδεικνύεται ότι από τη μεταφορά των δραστηριοτήτων του λιμανιού της Πάτρας στις νέες του εγκαταστάσεις (θέρος 2011), συγκεκριμένες μεταφορικές εταιρείες «απολάμβαναν» το προνόμιο να περνούν… αζύγιστα τα φορτηγά τους.

Ετσι σε μία δειγματοληπτική εξέταση των αζύγιστων φορτηγών για το διάστημα Φεβρουάριος-Μάρτιος 2013 βρέθηκε ότι ήσαν αζύγιστα σε ποσοστό 50% επί του συνόλου, τα φορτηγά που ανήκαν σε συγκεκριμένο μεταφορέα, την εταιρεία Π. (με έδρα την Πάτρα), που εμπλέκεται και σε σωρεία περιπτώσεων αζύγιστων φορτηγών από την Ιταλία προς την Ελλάδα, όπου η ζύγιση είναι προαιρετική.

Σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε η «Κ», την ίδια ώρα που στην Πάτρα ο έλεγχος για το βάρος των φορτηγών ήταν από τυχαίος ώς ελάχιστος (περίοδος 2012-2013), στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας ζυγιζόταν πολύ μεγαλύτερος αριθμός φορτηγών στο σύνολο. Επίσης στην Ηγουμενίτσα εισπράττονται αμέσως τα πρόστιμα από υπέρβαρα φορτηγά εξωτερικού, κάτι που στην Πάτρα δεν γινόταν, με αποτέλεσμα να αναζητούνται μεταφορείς στο Μπακού και στη Σόφια (σ.σ.: που ήταν κυρίως Ελληνες).

Μία αντιπαραβολή των στοιχείων που τηρούνται στον Οργανισμό Λιμένος Πάτρας (ΟΛΠΑ) με εκείνα που τηρούνται στο Λιμεναρχείο έδειχναν μεγάλες αποκλίσεις στο βάρος που δήλωναν οι μεταφορείς στο λιμάνι σε σχέση με εκείνο που βεβαίωνε το Λιμενικό. Ο πρώην λιμενάρχης Σ.Φ. που ανέλαβε την εποπτεία στο νέο λιμάνι της Πάτρας, επισήμανε βεβαίως στην κατάθεσή του, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» ότι «τα στοιχεία του λιμανιού δεν είναι και τα πραγματικά».Το ερώτημα που παραμένει είναι αν τα αληθινά στοιχεία ήταν αυτά του Λιμενικού.

Ο ίδιος αξιωματικός όπως άλλωστε και υφιστάμενοί του ανέφεραν ότι πολλές φορές η ζύγιση των φορτηγών λίγο πριν από τον απόπλου (3-4 ώρες) είχε ως αποτέλεσμα να αυξάνεται η πιθανότητα να κρυφτούν λαθρομετανάστες στα φορτηγά. Ετσι αποφασίσθηκε τα φορτηγά να σταθμεύουν στον χώρο του λιμανιού 6-7 ώρες πριν από τον απόπλου. Ωστόσο, αυτή η χρονική παράταση στη διάρκεια παραμονής στον χώρο του λιμανιού δημιουργούσε χρονικά περιθώρια για «μαγειρέματα»  (άλλες πινακίδες σε άλλα ζυγολόγια αντί άλλων φορτηγών, φορτηγά αζύγιστα κ.λπ.).

Τα λιμενικά όργανα αποδίδουν, πάντως, μικρή σημασία στο βάρος των φορτηγών, αφού σύμφωνα με όσα είπαν στην «Κ», υπό τον όρο να μην αναφερθούν τα ονόματά τους, «στο βύθισμα του πλοίου φαίνεται αν είναι υπέρβαρο ή όχι. Το υπέρβαρο έχει μόνο σημασία για τον δρόμο, για την τροχαία …». Οταν όμως τους θέσαμε το ζήτημα αν υπέρβαρα φορτηγά μπορούν να παίξουν ρόλο με βάση τις δεδομένες συνθήκες φόρτωσης (έλλειψη σωστής στερέωσης του φορτίου) στην ευστάθεια του πλοίου, η απάντηση ήταν λακωνική, αφήνοντας περιθώρια ερμηνειών: «Αστο αυτό»…

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή