ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ανησυχία για τα ελληνικά πτυχία

anisychia-gia-ta-ellinika-ptychia-2082286

«Οι πιστωτικές μονάδες είναι σημείο αναφοράς και αναγνώρισης των τίτλων σπουδών των πανεπιστημίων στην Ευρώπη. Εάν υιοθετήσουμε το σύστημα διδακτικών μονάδων, θα απομονωθούν τα ελληνικά πτυχία», ανέφερε χθες στην «Κ» η Αικατερίνη Γαλανάκη, προϊσταμένη Τμήματος Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκών Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και εμπειρογνώμονας για το Ευρωπαϊκό Σύστημα Μεταφοράς Πιστωτικών Μονάδων (ECTS). Η ανησυχία της κ. Γαλανάκη είναι έκδηλη ύστερα από τη χθεσινή δημοσιοποίηση από την «Κ» της πρόθεσης του υπουργείου Παιδείας να αλλάξει –με το άρθρο 11 του πολυνομοσχεδίου για τα ΑΕΙ– το σύστημα μέτρησης των πιστωτικών μονάδων που ισχύει σήμερα για την απονομή ενός πτυχίου από ελληνικό ΑΕΙ, καθιερώνοντας όχι πιστωτικές αλλά διδακτικές μονάδες. Με την αλλαγή αυτή δημιουργούνται νέα δεδομένα στην αναγνώριση των ελληνικών πτυχίων από την Ευρώπη και τους όρους κινητικότητας των Ελλήνων φοιτητών προς τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια, κυρίως μέσω του προγράμματος Erasmus.

Το υπουργείο Παιδείας, σε χθεσινή ανακοίνωσή του, ανέφερε ότι «τo πολυνομοσχέδιο ουδόλως αγγίζει ή μεταβάλλει, πόσο μάλλον καταργεί το ECTS. Απλώς ορίζει πως ο αριθμός των διδακτικών μονάδων που αντιστοιχεί σε ένα ακαδημαϊκό εξάμηνο ισοδυναμεί με τις πιστωτικές μονάδες».

Πάντως, όπως τόνισε η κ. Γαλανάκη, οι διδακτικές είναι διαφορετικές από τις πιστωτικές. Οι διδακτικές αφορούν τις ώρες διδασκαλίας ανά μάθημα στο πρόγραμμα σπουδών και οι πιστωτικές τον συνολικό φόρτο εργασίας που απαιτείται ώστε ο φοιτητής να αποκτήσει τις απαραίτητες γνώσεις για το μάθημα. Παράλληλα, εμπειρογνώμονες ευρωπαϊκών θεμάτων αναμένουν να ζητηθούν διευκρινίσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Aλλωστε, πολλά χρήζουν απάντησης. Ενδεικτικά, οι διδακτικές μονάδες πρωτοκαθιερώθηκαν ως «μονάδα μέτρησης» της βαρύτητας κάθε μαθήματος με τον νόμο 1268/82 (στο άρθρο 24). Το 2005, με τον νόμο 3374 (στο άρθρο 14), καθιερώθηκαν οι πιστωτικές μονάδες ως εναρμόνιση στη Διακήρυξη της Μπολόνια που υιοθέτησαν οι υπουργοί Παιδείας των ευρωπαϊκών κρατών το 1999, για τη δημιουργία ενιαίου χώρου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Εκτοτε, σταδιακά τα ΑΕΙ εναρμονίσθηκαν με το νέο σύστημα. Γιατί η ηγεσία του υπουργείου επαναφέρει τις διδακτικές μονάδες; Πρόκειται απλώς για ιδεοληψία; Μήπως η απόφαση αποτελεί ευνοϊκή διευθέτηση για τα ιδρύματα που επιμένουν στο παλιό σύστημα;

Τέλος, εάν η απόφαση του υπουργείου δεν αλλάζει το ισχύον καθεστώς (όπως το ίδιο ισχυρίζεται), τότε γιατί στελέχη του, όπως, ενδεικτικά, ο νέος γ. γ. Διά Βίου Μάθησης, καθηγητής στο ΕΜΠ και εκ των συγγραφέων της διάταξης, Γεράσιμος Σπαθής, δηλώνουν ότι η αλλαγή συστήματος θεωρείται κλειδί για να αμφισβητηθεί η Διακήρυξη της Μπολόνια, κατά της οποίας τάσσεται ο ΣΥΡΙΖΑ; «Η εφαρμογή των επιταγών της Συνόδου της Μπολόνια έχουν ήδη επιφέρει καταστροφικά αποτελέσματα μέσα από την πρόωρη εξειδίκευση και την αντίστοιχη συρρίκνωση των προπτυχιακών σπουδών» έλεγε στις προεκλογικές θέσεις του ο ΣΥΡΙΖΑ.