ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Περιπλάνηση στο CERN μέσα από την τάξη

periplanisi-sto-cern-mesa-apo-tin-taxi-2085056

«Τι αποδεικνύει το πείραμα αυτό λοιπόν; Οτι δεν υπάρχει Θεός; Αφού Εκείνος έφτιαξε το σύμπαν», αναρωτιέται φωναχτά ο μαθητής της Α΄ Λυκείου της Μεγάλης του Γένους Σχολής, Μιχάλης, απευθυνόμενος στον καθηγητή του, Γιάννη Γιγουρτσή. «Προσπάθησα να του διασκεδάσω τους φόβους εξηγώντας του ότι η πρόοδος της επιστήμης δεν αμφισβητεί την ύπαρξη του Θεού, αντίθετα μάλλον την επιβεβαιώνει».

Το παραπάνω στιγμιότυπο έλαβε χώρα πριν από λίγες μέρες στη Μεγάλη του Γένους Σχολή στην Κωνσταντινούπολη, όπου συγκεντρώθηκαν οι μαθητές των τριών μειονοτικών σχολείων της Πόλης (Ζάππειο, Ζωγράφειο, Μεγάλη του Γένους Σχολή) για να συμμετάσχουν στην πρώτη εικονική επίσκεψη στο οργανισμό CERN της Ελβετίας.

«Είχε προηγηθεί ενημερωτικό σεμινάριο τόσο για τους εκπαιδευτικούς όσο και για τους μαθητές, όπως άλλωστε συνηθίζουμε πριν από κάθε διαδικτυακή “περιπλάνηση”», σημειώνει στην «Κ» ο κ. Σοφοκλής Σωτηρίου, υπεύθυνος του τμήματος Ερευνας και Ανάπτυξης της Ελληνογερμανικής Aγωγής, που έχει αναλάβει τον συντονιστικό ρόλο των e-masterclasses. «Από το 2010 ξεκινήσαμε έναν κύκλο masterclasses, όπου οι μαθητές μετέβαιναν στα τοπικά, συνεργαζόμενα με το CERN πανεπιστήμια και για μία ημέρα καταπιάνονταν με θεμελιώδη κεφάλαια της Φυσικής». Με τον καιρό, όμως, καθιερώθηκαν και τα emasterclasses σε σχολεία που βρίσκονταν σε απομακρυσμένες περιοχές ή πόλεις, όπου τα ΑΕΙ δεν έχουν συνάψει κάποια συνεργασία με το CERN.

Εν προκειμένω, οι 45 μαθητές γυμνασίου και λυκείου, που γνώρισαν τα άδυτα του μεγαλύτερου κέντρου σωματιδιακής φυσικής στον κόσμο, απόλαυσαν πρώτα στη γείτονα χώρα το εν λόγω προνόμιο, αφού υπεγράφη η ένταξη της Τουρκίας στον οργανισμό ως συνεργαζόμενη χώρα-μέλος.

«Για μιάμιση ώρα ξεναγηθήκαμε σε δύο από τα τέσσερα πειράματα του Μεγάλου Αδρονικού Επιταχυντή, που καταγράφουν και επεξεργάζονται στοιχεία του εν εξελίξει μεγάλου πειράματος», σημειώνει ο κ. Γιγουρτσής. Τα παιδιά αλλά και οι καθηγητές τους έθεσαν πλήθος ερωτήσεων στους Ελληνες ερευνητές στη Γενεύη. Και επειδή… τρώγοντας έρχεται η όρεξη, μικροί και μεγάλοι άρχισαν να κάνουν όνειρα για μια διά ζώσης επίσκεψη. Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίο ότι κατά τον ίδιο τρόπο τα ταξίδια μαθητών από την Ελλάδα στη Γενεύη έχουν αυξηθεί κατά 60% τα τελευταία τρία χρόνια. «Ο ζήλος των εφήβων φαίνεται από τον τρόπο που αποταμιεύουν το χαρτζιλίκι τους για να καλύψουν τα έξοδα συμμετοχής», σχολιάζει ο κ. Σωτηρίου.

Προτού γίνει η σύνδεση με το ερευνητικό κέντρο στη Γενεύη έγινε μια εισαγωγή στους μαθητές στις γενικές αρχές της Φυσικής και στους καθηγητές τους δόθηκαν οι απαραίτητες πρακτικές οδηγίες, προκειμένου να μπορέσουν μελλοντικά να επαναλάβουν την ξενάγηση χωρίς παρουσία εκπροσώπων του CERN.

«Είναι πολύ εύκολο», αναφέρει στην «Κ» ο κ. Σωτηρίου, «στην αντίστοιχη πλατφόρμα το εκάστοτε σχολείο δηλώνει την ημερομηνία που θέλει να περιηγηθεί και “κατεβάζει” την εφαρμογή, ώστε οι μαθητές να μπορέσουν εν συνεχεία να κάνουν την εργαστηριακή άσκηση».

Σύμφωνα με τον ίδιο, ιδανική ηλικία είναι η Β΄ Λυκείου, «καθώς το θέμα της άσκησης σχετίζεται με το σωματίδιο Higgs». Μπορεί, όμως, να προσαρμοστούν οι απαιτήσεις της άσκησης και στις γνώσεις μαθητών μικρότερων τάξεων. Για παράδειγμα, είναι δυνατόν να τους ζητηθεί κάτι που γνωρίζουν, «όπως ο υπολογισμός της έντασης των μαγνητικών πεδίων».