«Παράδοση όπλων» ζητεί το υπ. Παιδείας από τα ιδιωτικά

«Παράδοση όπλων» ζητεί το υπ. Παιδείας από τα ιδιωτικά

3' 27" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τη μετατροπή των ιδιωτικών σχολείων ουσιαστικά σε δημόσια εμφανίζεται να προωθεί ο υπ. Παιδείας Νίκος Φίλης, βαδίζοντας στο μονοπάτι που είχε χαράξει τον Μάρτιο του 2015 ο τότε αναπληρωτής υπουργός, ο Τάσος Κουράκης. Η διάταξη για τη ρύθμιση του χώρου της ιδιωτικής εκπαίδευσης (ιδιωτικά σχολεία και φροντιστήρια) που παρουσιάστηκε από την νυν ηγεσία του υπ. Παιδείας, είναι η ίδια με εκείνη προ έτους, αρμοδιότητος Τάσου Κουράκη. Ωστόσο το 2015 δεν ψηφίστηκε από τη Βουλή εξαιτίας των αντιδράσεων της (τότε) τρόικας, καθώς επιβάλλονται κανόνες Δημοσίου.

Πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι οι σημερινοί εκπρόσωποι των δανειστών δεν προκρίνουν την ψήφιση διατάξεων που δεν σχετίζονται με επείγοντα θέματα, και σε αυτά δεν περιλαμβάνουν την ιδιωτική εκπαίδευση. Παράλληλα, τονίζουν ότι είναι σε εξέλιξη εθνικός διάλογος για την παιδεία, και η συνεργασία του υπουργείου με τον ΟΟΣΑ, και άρα όλα τα ζητήματα μπορούν να τεθούν εκεί. Από την άλλη, η επιλογή του υπουργείου να επαναφέρει προς ψήφιση διάταξη που το 2015 είχε «μπλοκαριστεί», επιβεβαιώνει όσους κάνουν λόγο για προσχηματικό εθνικό διάλογο.

Ειδικότερα, οι ιδιοκτήτες σχολείων μιλούν για στραγγαλισμό της ιδιωτικής εκπαίδευσης, καθώς επιχειρείται να αφαιρεθούν από τα ιδιωτικά σχολεία τα συγκριτικά πλεονεκτήματά τους στην παροχή εκπαιδευτικών υπηρεσιών σε σχέση με τα δημόσια. Ενδεικτικά, απαγορεύονται τα δωρεάν απογευματινά προγράμματα ξένων γλωσσών ή ενισχυτικής, ενώ τίθενται εν αμφιβόλω και οι όποιες άλλες δραστηριότητες (π.χ. αθλητικές).

Ταυτόχρονα, κρίσιμα ζητήματα που αφορούν την πολιτική προσωπικού ανατίθενται στις διοικητικές υπηρεσίες του υπ. Παιδείας και στην ομοσπονδία των ιδιωτικών εκπαιδευτικών (ΟΙΕΛΕ), θεσπίζοντας ουσιαστικά καθεστώς μονιμότητας για τους εκπαιδευτικούς, χωρίς καμία αξιολόγηση. Από την πλευρά της, η ΟΙΕΛΕ εκτιμά ότι τα σχέδια του υπουργείου κινούνται σε θετική κατεύθυνση. Συγκεκριμένα, οι ρυθμίσεις περιλαμβάνονται σε ένα άρθρο (με 10 παραγράφους και 8 υποπαραγράφους) που σχεδιάζεται να περιληφθεί στο νομοσχέδιο για την Ερευνα. Μεταξύ άλλων, ορίζεται:

1. Στα ιδιωτικά σχολεία απαγορεύεται η χορήγηση άδειας φροντιστηρίου και άδειας κέντρου ξένων γλωσσών.

2. Τα φροντιστήρια καταθέτουν στις οικείες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης του υπ. Παιδείας το αναλυτικό εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων, τον αριθμό των τμημάτων και των μαθητών, τις ώρες διδασκαλίας κάθε μαθήματος και τον διδάσκοντα.

3. Οι ημέρες διακοπών των φροντιστηρίων καθορίζονται όπως στα δημόσια σχολεία (π.χ. έξι ημέρες το Πάσχα και 10 ημέρες τα Χριστούγεννα, Κυριακές, 17η Νοεμβρίου κ.ά.).

4. Το εβδομαδιαίο ωράριο πλήρους διδασκαλίας των εκπαιδευτικών στα φροντιστήρια καθορίζεται στις 21 ώρες.

5. Μέσα στη διετία, ο ιδιοκτήτης μπορεί να καταγγείλει τη σύμβαση εκπαιδευτικού, με καταβολή αποζημίωσης δύο μηνών. Μετά τη διετία, η σύμβαση ανανεώνεται αυτοδικαίως για τέσσερα ακόμη έτη. Μετά την πάροδο τετραετίας, η σύμβαση μετατρέπεται αυτοδικαίως σε αορίστου χρόνου, οπότε είναι δυνατόν να καταγγελθεί μόνο για διαταραχή του εκπαιδευτικού κλίματος, η αιτιολόγηση της οποίας θα κριθεί από τριμελή επιτροπή, στην οποία συμμετέχουν ένας σύμβουλος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής του υπ. Παιδείας, ένας εκπρόσωπος της ΟIΕΛΕ και ένας εκπρόσωπος των σχολαρχών. Μετά, ο ιδιοκτήτης του σχολείου μπορεί να καταγγείλει χωρίς αιτιολογία τη σύμβαση μόνο για το 33% των εκπαιδευτικών, οι οποίοι συμπληρώνουν εξαετή υπηρεσία. Στις περιπτώσεις απολύσεων, Υπηρεσιακό Συμβούλιο του υπ. Παιδείας ελέγχει τη νομιμότητα της καταγγελίας της σύμβασης εργασίας και την ενδεχόμενη καταχρηστική άσκηση του δικαιώματος.

«Στο θέμα της ιδιωτικής εκπαίδευσης, συγκρούεται η πεποίθηση ότι ο κρατικός έλεγχος διασφαλίζει τα πάντα: τα κοινωνικά αγαθά, τα εργασιακά δικαιώματα, την ποιότητα των υπηρεσιών, την πρόοδο της κοινωνίας, με την πεποίθηση ότι αξίζει να δίνεις ελευθερία στον πολίτη, στον επιχειρηματία, στον εργαζόμενο, να καινοτομήσει, να ρισκάρει, να πέσει και να σηκωθεί. Οι υποστηρικτές του κρατικού ελέγχου φρίττουν με την ιδέα ότι ένα ιδιωτικό σχολείο μπορεί να αξιολογήσει και να επιλέξει εκπαιδευτικούς, να επενδύσει σε καινοτόμα προγράμματα: επιθυμούν το μακρύ χέρι του κράτους να ελέγχει τα πάντα. Ωστόσο, αν τα ιδιωτικά έχουν ελευθερία, θα προσπαθούν να καινοτομούν και να αριστεύουν και αυτή τους η προσπάθεια θα βοηθήσει τους μαθητές και την εκπαίδευση – κρατική και μη κρατική», δήλωσε στην «Κ» ο εκπρόσωπος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών, Μπάμπης Κυραϊλίδης.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ Μιχάλης Κουρουτός δηλώνει ότι «η ρύθμιση αποκαθιστά τη συνταγματική νομιμότητα στον χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Νοσηρά φαινόμενα, όπως αυτό της μαύρης και αδήλωτης εργασίας, ή της έκδοσης πλαστών τίτλων σπουδών θα περιοριστούν δραστικά». Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει, ελευθερώνεται η επιλογή δραστηριοτήτων, καταπολεμάται η γραφειοκρατία, αίρεται ο περιορισμός των ωρών για τις δραστηριότητες, αποτρέπεται η μετατροπή των ιδιωτικών σχολείων σε φροντιστήρια.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή