ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Μαθήματα φορολογικής συνείδησης στα θρανία

mathimata-forologikis-syneidisis-sta-thrania-2165601

Τα πάντα ξεκινούν από την οικογένεια και το σχολείο, παραδέχονται όλοι. Ετσι, η κυβέρνηση αποφάσισε να επιτελέσει τον παιδευτικό ρόλο της στο σκέλος της φορολογικής συνείδησης και της διαφθοράς, δύο από τις μεγάλες πληγές του ελληνικού Δημοσίου. Ο Τρύφων Αλεξιάδης έκανε την αρχή πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς και η Κατερίνα Παπανάτσιου και ο Κώστας Γαβρόγλου παίρνουν το νήμα ώστε τα Ελληνόπουλα να διδαχθούν –ορθά, αυτήν τη φορά– Αγωγή του Πολίτη. Ωστόσο, η κυβέρνηση τη «βρίσκει» εξ αριστερών της, καθώς εκπαιδευτικοί αποδομούν σκωπτικά την προσπάθεια του κυβερνητικού επιτελείου.

Ειδικότερα, το υπουργείο Οικονομικών αποφάσισε να συμβάλει στη δημιουργία προγραμμάτων στα σχολεία που θα έχουν στόχο οι μαθητές να αποκτήσουν φορολογική συνείδηση. Κατόπιν τούτου, η προηγούμενη ηγεσία του (προ ανασχηματισμού) έδωσε εντολή στη Διεύθυνση Φορολογικής Συμμόρφωσης της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων να στείλει σχετικό ερωτηματολόγιο στα σχολεία, και σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» τις επόμενες ημέρες θα δημοσιοποιηθούν τα αποτελέσματα. Οι δάσκαλοι και οι καθηγητές ρωτήθηκαν πώς θεωρούν ότι είναι καλύτερο οι μαθητές να εξοικειωθούν με τα ζητήματα φορολογικής συνείδησης: με ένα βιβλίο, με ένα animation, με προβολές ταινιών; Στελέχη του υπουργείου Οικονομικών δήλωσαν χθες στην «Κ» απόλυτα ικανοποιημένα από τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών οι οποίοι, απαντώντας στο σχετικό ερωτηματολόγιο, υπερκάλυψαν τον απαραίτητο αριθμό για να κριθεί το δείγμα αξιόπιστο. Βεβαίως, το θέμα δεν είναι μόνο ποσοτικό αλλά κυρίως ποιοτικό. Και αυτό διότι δεν αποκλείεται να βρεθούν ουκ ολίγα άκυρα ερωτηματολόγια και κάποια άλλα που απλώς θα έχουν απαντηθεί διεκπεραιωτικά. Μάλιστα, χθες έφθασε στα αρμόδια γραφεία του υπ. Οικονομικών και η αντίδραση του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής «Κώστας Σωτηρίου», η ηγεσία του οποίου τοποθετείται στην εξωκοινοβουλευτική αριστερά.

«Μιλάνε για φορολογική συνείδηση στη χώρα μας; Ιδιαίτερα τώρα; Ακούγεται και είναι παράδοξο. Να δημιουργήσουμε φορολογική συνείδηση στα παιδιά που ζουν σε ένα κράτος που η φορολογία είναι συνώνυμη της πιο ανελέητης και καταφανούς κλεψιάς και εξαπάτησης! Στα παιδιά που βλέπουν τους γονείς να χάνουν τις δουλειές τους, τις μικροεπιχειρήσεις των γονιών τους να καταστρέφονται γιατί δεν μπορούν να ανταποκριθούν στα απίστευτα, άδικα και εξοντωτικά χαράτσια. Είναι πρωτάκουστο! Αυτό που δεν τόλμησαν τόσο απροκάλυπτα να κάνουν οι προηγούμενες μνημονιακές κυβερνήσεις το επιχειρεί και σ’ αυτή την περίπτωση η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ–ΑΝΕΛ. Να προπαγανδίζουν δηλαδή οι εκπαιδευτικοί μια άλλη εκδοχή της συνευθύνης του “μαζί τα φάγαμε”» λέει ο Σύλλογος. Η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος και η ΟΛΜΕ δεν έχουν τοποθετηθεί σχετικά με την πρωτοβουλία των υπουργείων Οικονομικών και Παιδείας, μάλλον αφήνοντάς τη στη βούληση δασκάλων και καθηγητών.

Πάντως, χθες, ο Κώστας Γαβρόγλου μετέχοντας σε εκδήλωση κατά της διαφθοράς δήλωσε ότι «σκοπεύουμε να προχωρήσουμε σε σύμφωνο συνεργασίας με τη Γ.Γ. Καταπολέμησης της Διαφθοράς ώστε από τις πολύ νεαρές ηλικίες οι μαθητές, του Δημοτικού ακόμη, να εκπαιδεύονται στην ακεραιότητα, στην ηθική απαξίωση της διαφθοράς και κυρίως στην πρόταξη του καλού και της ευημερίας του συνόλου έναντι του ατομικού οφέλους. Να εκπαιδευτούν οι αυριανοί πολίτες στο να οραματίζονται την ευτυχία και την ευημερία τους όχι ανεξάρτητα ή εις βάρος της ευημερίας των συμπολιτών τους, αλλά ως αναπόσπαστο κομμάτι της συλλογικής ευημερίας». Ο δε γενικός γραμματέας του υπουργείου Γιάννης Παντής επισήμανε ότι «οι υπηρεσίες έχουν ήδη αναλάβει να συγκεντρώσουν όσα στοιχεία ζητήθηκαν από τον ΟΟΣΑ και τη Γ.Γ. Καταπολέμησης της Διαφθοράς για την οργάνωση των σχετικών μαθημάτων». Πληροφορίες αναφέρουν ότι το πρόγραμμα θα χρηματοδοτηθεί από τον ΟΟΣΑ. Να σημειωθεί πως ο κ. Γαβρόγλου, ολοκληρώνοντας την ομιλία του, χαρακτήρισε πρωτοβουλίες όπως η χθεσινή «μικρά αλλά σημαντικά βήματα προς την οικοδόμηση μιας διαφορετικής, πιο δίκαιης και πιο ανθρώπινης κοινωνίας». Λέξεις- κλισέ, άρα απαξιωμένες. Το ερώτημα είναι εάν η χρήση τους υποδηλώνει αμηχανία λόγω του απραγματοποίητου του στόχου ή απλώς έλλειψη έμπνευσης.