ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Αγνώστου ιδιοκτήτη η γέφυρα του Ευρίπου

agnostoy-idioktiti-i-gefyra-toy-eyripoy-2167992

Το μεγάλο καράβι μπαίνει στον πορθμό του Ευρίπου διαγώνια. Οπως ελίσσεται για να περάσει το στενό, κάτι πάει στραβά. Η πλώρη του πλοίου δεν ευθυγραμμίζεται σωστά και τελικά χτυπάει με δύναμη ακριβώς δίπλα στην είσοδο της συρταρωτής γέφυρας. Το περιστατικό συνέβη τον περασμένο Μάιο και δεν είναι το πρώτο, ούτε βέβαια το τελευταίο. Ετσι, η παλαιά κινητή γέφυρα χρειάστηκε για ακόμα μια φορά τη φροντίδα των μηχανικών, μόλις δύο χρόνια μετά το τελευταίο εκτεταμένο της «λίφτινγκ». Τις εργασίες χρηματοδότησε το υπουργείο Υποδομών, παρότι εδώ και μερικά χρόνια δεν είναι απόλυτα σαφές… σε ποιον η γέφυρα ανήκει.

Οι εργασίες πραγματοποιήθηκαν τους προηγούμενους μήνες, καθώς υπήρχε κίνδυνος κατάρρευσης του σημείου που είχε χτυπηθεί. Οπως εξηγεί ο κ. Γιώργος Πάνος, προϊστάμενος του Οργανισμού Λιμένος Χαλκίδας (που έχει την ευθύνη συντήρησης και λειτουργίας της γέφυρας), το τμήμα καθαιρέθηκε και ανακατασκευάστηκε, δημιουργώντας με την ευκαιρία έναν χώρο όπου μαθητές ή φοιτητές μπορούν να ενημερωθούν για την ιστορία της γέφυρας. Ευτυχώς ο μηχανισμός της γέφυρας δεν υπέστη ζημιά από την πρόσκρουση.

Το περιστατικό δεν είναι ασυνήθιστο, καθώς ανά κάποια χρόνια όλο και κάποιο πλοίο… αστοχεί στην προσπάθειά του να διασχίσει τον πορθμό. Ομως η γέφυρα χρειάζεται ούτως ή άλλως σταθερή συντήρηση, καθώς μετράει πλέον μισόν αιώνα λειτουργίας. Οι πιο εκτεταμένες επεμβάσεις στη γέφυρα της Χαλκίδας έγιναν το 1995-98 και το 2014. «Το 1996 ασφαλτοστρώθηκε το οδόστρωμα της γέφυρας που μέχρι τότε ήταν ξύλινο και έγιναν εκτεταμένες παρεμβάσεις», αναφέρει ο κ. Πάνος. «Το 2014 εκσυγχρονίστηκαν τα ηλεκτρολογικά και μηχανολογικά συστήματα. Ετσι πετύχαμε την πιο γρήγορη και ασφαλή λειτουργία της γέφυρας, που πλέον ανοίγει στα 6 λεπτά, αντί για 12-13 λεπτά».

Οι εργασίες, τόσο οι πρόσφατες όσο και οι παλαιότερες, χρηματοδοτήθηκαν από το υπουργείο Υποδομών. «Ωστόσο τα τελευταία 4 χρόνια… ψάχνουμε να βρούμε πού ανήκει», λέει ο κ. Πάνος. «Παλαιότερα ανήκε στο ΥΠΕΧΩΔΕ, κατόπιν μεταβιβάστηκε σε μια υπηρεσία της περιφέρειας που όμως αργότερα καταργήθηκε».

Η «συρταρωτή» γέφυρα της Χαλκίδας, που ενώνει τη Χαλκίδα με τη νήσο Εύβοια κατασκευάστηκε το 1960-1963. Οπως αναφέρει ο ομότιμος καθηγητής του ΕΜΠ Θεοδόσης Τάσιος, ο οποίος εργάστηκε στην κατασκευή της (στην εισήγηση «Οι κινητές γέφυρες του Ευρίπου», σε εκδήλωση του ΤΕΕ Εύβοιας το 2008), επρόκειτο για την τρίτη κατά σειρά γέφυρα από την απελευθέρωση του ελληνικού κράτους, αλλά την πρώτη που έγινε αποκλειστικά από Ελληνες μηχανικούς (και μάλιστα ήταν πρωτοποριακή για την εποχή της). Η πρώτη γέφυρα (1857) ήταν περιστρεφόμενη «διπλωτή» και κατασκευάστηκε από Γάλλους και Ελληνες μηχανικούς, η δεύτερη (1896), ιταλική, άνοιγε χειροκίνητα προς το πλάι.

Σήμερα την παλαιά γέφυρα της Χαλκίδας διασχίζουν κατά μέσον όρο 14.000 οχήματα και 21.000 άνθρωποι την ημέρα. Οσο για τον πορθμό του Ευρίπου, υπολογίζεται ότι τον διασχίζουν κατά μέσον όρο 2.000-2.500 πλοία τον χρόνο, που καταβάλλουν ένα μικρό αντίτιμο ανάλογα με το μήκος τους (συνήθως 25-35 ευρώ). «Τα έσοδα από τις διελεύσεις είναι πολύ λίγα σε σχέση με τα έξοδα λειτουργίας και συντήρησής της που ξεπερνούν τις 180.000 ευρώ/έτος», εξηγεί ο προϊστάμενος του Οργανισμού Λιμένος Χαλκίδας. Οι διελεύσεις γίνονται τις βραδινές ώρες: «Η γέφυρα δεν ανοίγει όποτε έχει πλοίο, αλλά ανάλογα με την κατεύθυνση των υδάτων, από τις 10.30 το βράδυ έως τις 5 τα ξημερώματα. Μόνο σε έκτακτες περιστάσεις επιτρέπεται η διέλευση πλοίων την ημέρα», εξηγεί ο κ. Πάνος. Οπως, πάντως, παρατηρεί εύστοχα ο κ. Τάσιος, ανάλογου μεγέθους ελληνικές πόλεις χτισμένες εκατέρωθεν ποταμού διαθέτουν από τρεις έως δέκα γέφυρες, μια συζήτηση που ταιριάζει και στη Χαλκίδα «όπου το στενό του Ευρίπου έχει μετατραπεί σε “ενδοαστικό ποταμό” χάρη στην εκατέρωθεν αστική ανάπτυξη».