ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Γενικόλογο το νέο ν/σ για το λύκειο

genikologo-to-neo-n-s-gia-to-lykeio-2171552

Με κομμένα τα «αγκάθια» που προκάλεσαν εσωκομματικές, και όχι μόνον, αντιδράσεις, ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου θέτει επισήμως στο τραπέζι του διαλόγου τα σχέδια του για τη νέα δομή του λυκείου.

Το σχέδιο που θα κατατεθεί αύριο στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής κρίνεται γενικόλογο, καθώς αφορά μόνον το λύκειο και όχι το κρίσιμο θέμα του συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Ωστόσο, τα περιθώρια για αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής είναι πολύ περιορισμένα. Ασφαλείς πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι –με βασικό μέλημα να μην επιβαρυνθούν τα παιδιά και ο προϋπολογισμός των οικογενειών για φροντιστήρια– ο αριθμός των μαθημάτων στα οποία θα εξετάζονται οι υποψήφιοι δεν θα αλλάξει: θα είναι 4, όπως και τώρα, με τη δυνατότητα ενός επιπλέον που θα διευρύνει τις επιλογές σχολών που θα έχουν οι υποψήφιοι.

Ειδικότερα, την περασμένη εβδομάδα η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ανέβαλε για αύριο την προγραμματισμένη κατάθεση της πρότασης του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) για τη νέα δομή του λυκείου. Ο λόγος ήταν οι εσωκομματικές αντιδράσεις από τα αρμόδια όργανα του ΣΥΡΙΖΑ, την ΟΛΜΕ, ενώσεις εκπαιδευτικών αλλά και την Εκκλησία. Οι αντιδράσεις συμπυκνώνονται στην ενίσχυση του ρόλου των εκπαιδευτικού (που μπορεί να οδηγήσει σε έκρηξη των φροντιστηρίων και σε μη αντικειμενική βαθμολόγηση) και στον χαρακτήρα και τις ώρες μαθημάτων στο νέο λύκειο. Ενδεικτικά, οι καθηγητές Πληροφορικής έκαναν λόγο για υποβάθμιση της Πληροφορικής, ενώ εκκλησιαστικοί παράγοντες διαμαρτυρήθηκαν διότι στη Β΄ και τη Γ΄ Λυκείου τα Θρησκευτικά δεν θα είναι υποχρεωτικό μάθημα. Μάλιστα, χθες, ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Αργολίδας διαμαρτυρήθηκε για τη σχεδιαζόμενη κατάργηση της διδασκαλίας της «Αντιγόνης» στη Β΄ Λυκείου, εάν τα Αρχαία μετατραπούν σε μάθημα επιλογής. Ο σύνδεσμος υπενθυμίζει και την κατάργηση της διδασκαλίας του «Επιταφίου» στη Γ΄ Λυκείου.

Ενόψει της αυριανής συζήτησης, το υπουργείο επιβεβαίωσε μια τελευταία εκδοχή της πρότασης του ΙΕΠ προς τη Βουλή, στην οποία έχουν αμβλυνθεί τα «αιχμηρά» σημεία. Ενδεικτικά:

• Το ΙΕΠ δεν προτείνει νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ετσι, αποφεύγει να πάρει θέση στο κρίσιμο ζήτημα πόσο θα μετράει ο βαθμός του απολυτηρίου στην εισαγωγή και άρα ποια θα είναι η βαρύτητα της βαθμολόγησης από τον καθηγητή της τάξης.

• Το ΙΕΠ δεν προτείνει ποια μαθήματα θα παραμείνουν υποχρεωτικά και ποια θα μετατραπούν σε επιλογής.

Ετσι, το πόρισμα επαναλαμβάνει τις κατά καιρούς εξαγγελίες του Κώστα Γαβρόγλου και μιλάει για:

• Κοινό κορμό μαθημάτων στην Α΄ τάξη των γενικών και των επαγγελματικών λυκείων και σταδιακή οργάνωση των Β΄ και Γ΄ τάξεων, ώστε να εξασφαλίζουν την ισοτίμηση επιστημονικής, τεχνολογικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης.

• Σημαντική μείωση του αριθμού των μαθημάτων στις δύο τελευταίες τάξεις του λυκείου (σήμερα διδάσκονται 18 μαθήματα στη Β΄ Λυκείου και 15 στη Γ΄, γεγονός που οδηγεί σε κατακερματισμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας). Eνδεικτικά για τη Γ΄ τάξη προτείνονται εξάωρα μαθήματα και εκπόνηση ερευνητικών εργασιών.

• Αύξηση της διδασκαλίας των επιμέρους μαθημάτων, ώστε να είναι δυνατές η εμβάθυνση και η στήριξη των μαθητών.

Οπως ανέφερε χθες στην «Κ» ο πρόεδρος του ΙΕΠ Γεράσιμος Κουζέλης, το ινστιτούτο έχει καταστρώσει εναλλακτικά σενάρια για το αναλυτικό πρόγραμμα της Β΄ και της Γ΄ Λυκείου, τα οποία θα παρουσιάσει κατά τη συζήτηση στη Βουλή.