ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Αναδιάταξη διοδίων και μεταβολές κόστους στα Τέμπη

anadiataxi-diodion-kai-metavoles-kostoys-sta-tempi-2173642

Μεταβολές στον χάρτη των διοδίων θα φέρει η λειτουργία των τριών σηράγγων στα Τέμπη και τον Πλαταμώνα στα τέλη Μαρτίου. Στη νότια είσοδο της κοιλάδας, στη σημερινή διαδρομή, θα επαναλειτουργήσει ο σταθμός διοδίων για όσους δεν επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν τις σήραγγες, ο οποίος θα χρεώνει 35% φθηνότερα. Ταυτόχρονα ο σταθμός διοδίων Πυργετού, που βρίσκεται στο βόρειο άκρο της διαδρομής, θα καταργηθεί. Πάντως, η διέλευση των βαρέων φορτηγών και των μεγάλων οχημάτων θα γίνεται υποχρεωτικά από τις σήραγγες.

Λιγότερο από δύο μήνες απέμειναν για τη λειτουργία των τριών σηράγγων στα Τέμπη, με τις οποίες «συντομεύει» κατά 20 λεπτά η διαδρομή Αθηνών – Θεσσαλονίκης και οι εργασίες βρίσκονται πλέον στα «τελειώματα». Στις δύο δίδυμες σήραγγες των Τεμπών, μήκους 2 και 6 χλμ. και στη δίδυμη σήραγγα του Πλαταμώνα, μήκους 3 χλμ., η πρόοδος ξεπερνά πλέον το 98%. Οπως εξηγεί ο Δημοσθένης Παπακριβόπουλος, τεχνικός διευθυντής του έργου της κατασκευαστικής κοινοπραξίας, τις ημέρες αυτές συνεχίζεται η τοποθέτηση των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων και ξεκινά η διαδικασία δοκιμών και ελέγχων.

Χρειάστηκε να διανυθεί μια μακρά διαδρομή, όχι μόνο χρονικά, αλλά και από πλευράς τεχνικών προκλήσεων για να φθάσουμε σε αυτό το σημείο. Χαρακτηριστικό είναι ότι για την τελική επένδυση των σηράγγων χρησιμοποιήθηκαν πάνω από 400.000 κυβικά μέτρα σκυροδέματος, όσο δηλαδή απαιτείται για την κατασκευή 2.500 κατοικιών!

Στη δε σήραγγα του Πλαταμώνα τα εδάφη ήταν τόσο σαθρά που το 2011 υπήρξε μια εσωτερική κατάρρευση, σε σημείο στο οποίο δεν είχε ακόμα τοποθετηθεί η μόνιμη επένδυση. Λόγω των ασταθών εδαφών η συγκεκριμένη σήραγγα είναι η μόνη που είναι πλήρως «οπλισμένη», δηλαδή η επένδυσή της είναι ενισχυμένη εσωτερικά με ράβδους σιδήρου ώστε να είναι απολύτως ασφαλής.

Κάμερες

Το ενδιαφέρον όλων βέβαια, μηχανικών αλλά και… οδηγών, στρέφεται στη μεσαία σήραγγα, η οποία είναι η μεγαλύτερη όχι μόνο της Ελλάδας αλλά και των Βαλκανίων. Το επίπεδο του εδάφους (οι πλαγιές του Κισσάβου) βρίσκεται από 30 έως και 300 μέτρα υψηλότερα από τη σήραγγα και έτσι εκτός από το «οριζόντιο» σύστημα αερισμού διαθέτει και «καπνοστάσια», δηλαδή εγκάρσιους αεραγωγούς. Αυτό που είναι εντυπωσιακό είναι ότι η Τροχαία δεν έχει έως τώρα ενδιαφερθεί για την τοποθέτηση καμερών ταχύτητας σε καμία από τις τρεις σήραγγες. Οπως εξηγεί ο Δημήτρης Μανδαλώζης, διευθυντής λειτουργίας του έργου στην Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, οι κάμερες που έχουν τοποθετηθεί στις σήραγγες μπορούν μόνο να εντοπίσουν ένα ακινητοποιημένο όχημα για να ειδοποιήσουν το κέντρο ελέγχου.

Εν πάση περιπτώσει, η λειτουργία των τριών σηράγγων θα φέρει και αλλαγές στα διόδια. Με την αναδιάταξη των σταθμών, η διαδρομή από τις σήραγγες θα κοστίζει 0,30 ευρώ περισσότερο, αύξηση που θα μοιραστεί στους σταθμούς Λεπτοκαρυάς και Μακρυχωρίου.

Η παλαιά εθνική οδός στα Τέμπη και τον Πλαταμώνα θα παραμείνει σε λειτουργία ως εναλλακτική οδός στις σήραγγες και μάλιστα θα συντηρείται από την Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (σε μήκος 32 χλμ.). Θα έχει όμως και έναν σταθμό διοδίων (με παράλληλη κατάργηση του σταθμού Πυργετού), ο οποίος θα βρίσκεται στην παλαιά θέση, στη νότια είσοδο των Τεμπών.

Να σημειωθεί ότι η κυκλοφορία οχημάτων άνω των τριών αξόνων στην παλαιά εθνική οδό θα απαγορευτεί. Στον σταθμό διοδίων Τεμπών οι κάτοικοι του ομώνυμου δήμου θα έχουν 3 χρόνια δωρεάν διέλευση (μετά θα επανεξεταστεί).