ΗΠΑ: Το αντιδιαιτητικό κίνημα κερδίζει οπαδούς

ΗΠΑ: Το αντιδιαιτητικό κίνημα κερδίζει οπαδούς

Ανησυχία προκαλεί η εξάπλωση «αντιδιαιτητικού» μηνύματος χάρη σε συμμαχία μεταξύ ορισμένων influencers διαιτολόγων με παρουσία σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης και της βιομηχανίας επεξεργασμένων τροφίμων στις ΗΠΑ

2' 44" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ. Ανησυχία στις υγειονομικές υπηρεσίες προκαλεί η ταχεία εξάπλωση του «αντιδιαιτητικού» μηνύματος χάρη σε συμμαχία μεταξύ ορισμένων influencers διαιτολόγων, με παρουσία σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, και της βιομηχανίας επεξεργασμένων τροφίμων στις ΗΠΑ, σύμφωνα με τη Washington Post. Τα ποσοστά παχυσαρκίας έχουν διπλασιαστεί τα τελευταία 40 χρόνια στις ΗΠΑ, με σχεδόν μισό εκατομμύριο Αμερικανούς να πεθαίνουν κάθε χρόνο εξαιτίας του υπερβολικού σωματικού τους βάρους, όπως έδειξε μελέτη του 2022 στην ιατρική επιθεώρηση The Lancet.

Η αντιδιαιτητική προσέγγιση μεταθέτει την ευθύνη της υγειονομικής αυτής κρίσης μακριά από τη βιομηχανία τροφίμων, η οποία συνεχίζει να παράγει επεξεργασμένες τροφές γεμάτες προσθετικά και ζάχαρη.

Η Εϊμι Κόουν, επικεφαλής του τομέα διατροφής της εταιρείας General Mills, κατήγγειλε πρόσφατα σε συνέδριο τα μέσα ενημέρωσης για την «ενοχοποίηση των επεξεργασμένων τροφών» και τη μετάδοση αισθήματος ντροπής στους καταναλωτές για τις επιλογές τους. «Εσείς μπορείτε να σπάσετε τον φαύλο κύκλο της ντροπής», είπε η Κόουν μιλώντας στους διαιτολόγους.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, η διαιτολόγος Κάθριν Λάρσον, επικεφαλής επιστημονικών υπηρεσιών του γίγαντα Nestle, έγραψε στην πλατφόρμα Χ: «Ο κόσμος πρέπει να νιώσει ότι η φωνή του ακούγεται και να σπάσει έτσι τον φαύλο κύκλο ντροπής σε ό,τι αφορά την απώλεια βάρους και τη διατροφή».

Τουλάχιστον δέκα διαιτολόγοι προώθησαν τα προϊόντα της General Mills σε TikTok και Instagram τον τελευταίο χρόνο, χρησιμοποιώντας τον κωδικό #ΣπάστεΤηΝτροπή.

Προώθηση προϊόντων

Σε βίντεο στο TikTok, η αυτοαποκαλούμενη «αντιδιαιτοτόλος – διαιτολόγος» Κάρα Χάμπστριτ προώθησε τα δημητριακά της εταιρείας, παρότι η περιεκτικότητά τους σε ζάχαρη είναι μεγάλη. «Πάντα θα υποστηρίζω τα θρεπτικά γεύματα, όπως τα δημητριακά. Ολοι αξίζουν να απολαμβάνουν το φαγητό χωρίς επικρίσεις, ιδίως τα παιδιά», έγραψε η Χάμπστριτ.

Ο Δημοκρατικός γερουσιαστής Ρίτσαρντ Μπλούμενταλ, εισηγητής νομοσχεδίου για τη σαφέστερη σήμανση των τροφίμων, υπογραμμίζει για την υιοθέτηση του αντιδιαιτητικού μηνύματος από τη βιομηχανία τροφίμων: «Οι επιθετικές αυτές τακτικές μάρκετινγκ στοχεύουν στις αδυναμίες των ανθρώπων που μπορεί να πάσχουν από διαβήτη ή παχυσαρκία, ασθένειες της υπερβολικής ζάχαρης και του λίπους. Δεν είναι δυνατόν να βλάπτουν ανθρώπους λέγοντάς τους ότι θα έπρεπε να είναι υπερήφανοι για την κακή διατροφή τους».

Η General Mills έχει χρηματοδοτήσει τουλάχιστον επτά επιστημονικές μελέτες από το 2019 μέχρι σήμερα, οι οποίες υποστηρίζουν ότι τα δημητριακά είναι ωφέλιμα στην ανθρώπινη υγεία. Μία από αυτές υποστήριζε ότι όσα παιδιά καταναλώνουν δημητριακά, ακόμη και με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη, είχαν υγιέστερο σωματικό βάρος από όσα έτρωγαν άλλο πρωινό.

Η εταιρεία δαπάνησε περισσότερα από 2 εκατ. δολάρια το 2022 και το 2023 πιέζοντας την ομοσπονδιακή υπηρεσία τροφίμων και φαρμάκων να αναστείλει τα σχέδια για λεπτομερέστερες ετικέτες στις συσκευασίες τροφίμων. Πέρυσι, η General Mills και ο έτερος γίγαντας των δημητριακών, η Kellogg, απείλησαν με αγωγές την ομοσπονδιακή κυβέρνηση υποστηρίζοντας ότι ο περιορισμός της δυνατότητάς τους να χαρακτηρίζουν «υγιεινά» τα προϊόντα τους σε διαφημίσεις και συσκευασίες, παραβίαζε την ελευθερία έκφρασής τους. «Αρέσκονται να βάζουν τη λέξη “υγιεινό” με μεγάλα γράμματα. Οταν, όμως, τους ζητάμε να γράψουν τη σύσταση των προϊόντων τους στη συσκευασία, αντιστέκονται με σθένος», επισημαίνει ο Μπλούμενταλ.

Ειδικοί προειδοποιούν ότι οι επιδραστικοί influencers έχουν την ικανότητα να προκαλέσουν μεγάλη ζημιά, εξαιτίας της παραπληροφόρησης που διασπείρουν, όπως ισχυρισμούς ότι το υπερβολικό βάρος δεν αποτελεί κίνδυνο για την υγεία. Παρά την πληθώρα μελετών που διαψεύδουν την άποψη αυτή, οι αντιδιαιτολόγοι έχουν βρει ευήκοα ώτα μεταξύ της νέας γενιάς, που αντιδρά στις διατροφικές φοβίες και στην περιορισμένη διατροφή των γονέων τους.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή