Νταϊάνα, μια ιστορία (και) μόδας

Νταϊάνα, μια ιστορία (και) μόδας

4' 7" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Δεν χρειάζεται να είναι κάποιος οπαδός της μοναρχίας για να θυμάται το πιο φωτογραφημένο πρόσωπο της βρετανικής βασιλικής οικογένειας. Κατά τη διάρκεια της παραμονής της κάτω από τους εκτυφλωτικούς προβολείς –βγαίνοντας από το γυμναστήριο ή φτάνοντας σ’ ένα επίσημο δείπνο– η πριγκίπισσα Νταϊάνα χρησιμοποίησε την εικόνα της, την οποία έχτιζε προσεκτικά, για να διαμορφώσει μια προσωπικότητα που εξακολουθεί να γοητεύει αλλά και να προκαλεί μια αίσθηση μελαγχολίας.

Στο ταξίδι της Νταϊάνα από «αγγλικό τριαντάφυλλο» της καλής κοινωνίας σε «επαναστάτρια» της βρετανικής αυλής, η μόδα αποδείχθηκε πολύτιμος συνεργάτης. Τη σχέση της με το ρούχο παρουσιάζει μια νέα έκθεση, «Diana: Her Fashion Story», που άνοιξε στις Piggott Galleries, στο παλάτι του Κένσινγκτον στο Λονδίνο. Οι πρώτες «οργανωμένες» ουρές επισκεπτών ξεκίνησαν στις 24 Φεβρουαρίου κι αναμένεται να διαρκέσουν μέχρι και του χρόνου.

Από τα ρομαντικά σύνολα της εποχής των αρραβώνων της με τον Κάρολο –μια απαλή ροζ μπλούζα του ζεύγους Ελίζαμπεθ και Ντέιβιντ Εμάνουελ που φόρεσε σε επίσημο πορτρέτο, φωτογραφημένη από τον λόρδο Σνόουντον το 1981 και η οποία πουλήθηκε σε εκατομμύρια «αντίτυπα», δίνοντας ένα πρώτο δείγμα της δύναμης που θα αποκτούσε η ίδια– μέχρι την αυτοπεποίθηση που αντικατοπτρίζεται στις βραδινές εμφανίσεις λίγα χρόνια αργότερα, η έκθεση «μεταφράζει» την πορεία της Νταϊάνα Σπένσερ που γεννήθηκε το 1961.

«Αυτό που προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση είναι πόσο λίγο είναι τελικά το υλικό που υπάρχει με την πριγκίπισσα να μιλάει. Ολοι έχουμε μια αίσθηση του πώς νομίζουμε ότι ήταν και αυτό κατά πολύ βγαίνει μέσα από τις φωτογραφίες. Ενα μεγάλο μέρος αυτής της ιδέας επικοινωνείται μέσα από τα ρούχα που φορούσε», αναφέρει στο Vanity Fair η Ελερι Λιν, η οποία επιμελήθηκε την έκθεση.

Και ατυχείς στιγμές

Στο παλάτι του Κένσινγκτον, ένα καρό ταγιέρ-φούστα του Μπιλ Πάσλι από το γαμήλιο ταξίδι στο Μπαλμόραρ της Σκωτίας, παραπέμπει σε χαρούμενες ημέρες. Υπάρχουν και κάποιες ατυχείς, ενδυματολογικά στιγμές, όπως ένα μπλε καρό πρωινό φόρεμα που σχεδίασαν για ένα ταξίδι στη Βενετία οι Εμάνουελ – δημιουργοί και του νυφικού της στον γάμο της με τον Κάρολο στον καθεδρικό ναό του Αγίου Παύλου τον Ιούλιο του 1981, με «κοινό» που υπολογίζεται στα 750 εκατομμύρια.

Προτεραιότητα στην ενδυματολογική ατζέντα της Νταϊάνα είχε η προώθηση Βρετανών σχεδιαστών, ειδικά σε περιπτώσεις επίσημων αποστολών σε άλλες χώρες, όπου η βασική της γκαρνταρόμπα περιείχε τουλάχιστον 40 σύνολα κάθε φορά. Στα επίσημα αυτά ταξίδια, η Νταϊάνα ασκούσε τη λεγόμενη «διπλωματία της μόδας», όπως στην επίσκεψή της το 1989 στο Χονγκ Κονγκ –γνωστό κι ως το «Μαργαριτάρι της Ανατολής»– όπου  εντυπωσίασε με ένα επιβλητικό άσπρο βραδινό φόρεμα-μπολερό σύνολο της αγαπημένης της σχεδιάστριας Κάθριν Γουόκερ, κεντημένο με 20.000 πέρλες. Κάποιοι θα θυμούνται ακόμα το βαρύ βελούδινο σκούρο μπλε βραδινό φόρεμα του Victor Edelstein με το οποίο στροβιλίστηκε στην πίστα με συνοδό τον Τζον Τραβόλτα, έπειτα από δείπνο στον Λευκό Οίκο το 1985.

Ιδιαίτερη βαρύτητα έδινε και στις φιλανθρωπικές της εμφανίσεις, προτιμώντας έντονα σε χρώμα σύνολα που πίστευε ότι δημιουργούσαν μια αίσθηση ζεστασιάς. Απέφευγε να φοράει γάντια για να μπορεί να κρατάει κάποιον από το χέρι, ενώ για τις επισκέψεις της σε μονάδες που φιλοξενούσαν ασθενείς με προβλήματα όρασης, π.χ. διάλεγε ξεχωριστά υφάσματα όπως το βελούδο. 

Η έκθεση είναι ένα από τα σημαντικά γεγονότα που θυμίζουν την Νταϊάνα τη χρονιά που συμπληρώνονται 20 χρόνια από τον θάνατό της σε αυτοκινητικό δυστύχημα στο Pont de l’Alma στο Παρίσι, στις 31 Αυγούστου του 1997. Η παρουσίασή της γίνεται στο «σπίτι» της, καθώς η ίδια έμενε στο παλάτι του Κένσινγκτον και στο οποίο διαμένουν σήμερα πολλά μέλη της βασιλικής οικογένειας, μεταξύ των οποίων ο γιος της Ουίλιαμ και η σύζυγος του Κέιτ, έπειτα από πρόσφατη ανακαίνιση της τάξεως των 12 εκατ. λιρών.  Στο μεταξύ, η έκθεση εμπλουτίζεται με λαμπερές φωτογραφίσεις της Νταϊάνα από τον σταρ-φωτογράφο Μάριο Τεστίνο για το Vanity Fair. «Οπως η Οντρεϊ Χέπμπορν και η Τζάκι Κένεντι, είναι ένα fashion icon του οποίου το στυλ μιμήθηκαν και αγάπησαν πολλοί», λέει για την Νταϊάνα η Lynn.

Πέρα από τις λαμπερές στιγμές, όμως, η Νταϊάνα έδινε τις δικές της προσωπικές μάχες. Μία από αυτές ήταν η πάλη της με τη βουλιμία, ενώ μια πιο δημόσια σύγκρουση έφερε τη διάσταση με τον Κάρολο το 1992 και το διαζύγιο το 1996.

Η έκθεση ολοκληρώνεται με κάποια από τα φορέματα που η ίδια έβαλε προς πώληση τον Ιούνιο του 1997, ανάμεσά τους και σέξι δημιουργίες του αγαπημένου της φίλου Τζιάνι Βερσάτσε, ο οποίος δολοφονήθηκε έξω από την έπαυλή του στο Μαϊάμι λίγες εβδομάδες πριν από τον θάνατό της. Η δημοπρασία του οίκου Christie’s στη Νέα Υόρκη απέφερε 3,4 εκατ. δολάρια για τον αγώνα κατά του έιτζ και του καρκίνου – και μια σημαντική νότα ελευθερίας για εκείνη.  Την άνοιξη, στους κήπους του παλατιού του Κένσινγκτον θα φυτευθούν τουλίπες και νάρκισσοι, ενώ λευκά τριαντάφυλλα, μεταξύ άλλων, θα στολίζουν τον χώρο το καλοκαίρι. Ενας φόρος τιμής σε εκείνη, που όπως ανέφερε η ίδια στην περιβόητη συνέντευξη της στον Μάρτιν Μπασίρ στο BBC το 1995, επιθυμούσε να γίνει «βασίλισσα στις καρδιές των ανθρώπων». 

​​«Diana: Her Fashion Story», Piggott Galleries, παλάτι του Κένσινγκτον, Λονδίνο. Η έκθεση έκανε εγκαίνια στις 24 Φεβρουαρίου και θα διαρκέσει και όλο το 2018.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή