Φόρμουλα 1: Στον μετανεωτερικό κόσμο του Ανθρώπου Χωρίς Ιδιότητες

Φόρμουλα 1: Στον μετανεωτερικό κόσμο του Ανθρώπου Χωρίς Ιδιότητες

Ο ενδέκατος αγώνας της χρονιάς, ο χιλιοστός εξηκοστός έβδομος (1.067) σε απόλυτη αρίθμηση, διεξήχθη την Κυριακή 03-07- 2022 στο Spielberg της Αυστρίας

8' 14" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο ενδέκατος αγώνας της χρονιάς, ο χιλιοστός εξηκοστός έβδομος (1.067) σε απόλυτη αρίθμηση, διεξήχθη την Κυριακή 03-07- 2022 στο Spielberg της Αυστρίας.

“Χθες η αλλοίωση των ελαστικών μας στον αγώνα Sprint – όταν πιέσαμε λίγο πιο δυνατά στην αρχή και υποχωρήσαμε λίγο στο τέλος – ήταν, σύμφωνα με την ανάλυσή μας, ίδια με εκείνη της Ferrari”, δήλωσε ο Christian Horner. “Το μόνο πράγμα που άλλαξε κατά τη διάρκεια της νύχτας ήταν η βροχή, η θερμοκρασία και το φορτίο καυσίμου. Οπότε, πρέπει να καταλάβουμε γιατί σε αυτό το πρώτο stint η αλλοίωση ήταν σημαντικά χειρότερη από αυτή του Charles [Leclerc] και του Carlos [Sainz]. Μόλις βρεθήκαμε σε αυτή τη θέση, μετατρέψαμε την τακτική μας, αμέσως, σε δύο pit-stop. Είχαν όμως τέτοιο ρυθμό που μπορούσαν να καλύψουν την καθυστέρηση των δύο στάσεων”. 

Η παραπάνω δήλωση του επικεφαλής (team principal) της Red Bull περικλείει τον προβληματισμό για την ήττα του Φερστάπεν στον κυριακάτικο, εντός έδρας, αγώνα της αυστριακής ομάδας. Φυσικά, η λέξη ήττα για τη δεύτερη θέση στον τερματισμό και την διατήρηση της πρώτης θέσης στο πίνακα των οδηγών και των κατασκευαστών φαίνεται  δυσεξήγητη και μάλλον υπερβολική. Ο Ολλανδός οδηγός και η ομάδα της Red Bull διατηρούν μία άνετη απόσταση από τον δεύτερο Λεκλέρ και την ομάδα της Ferrari. Επίσης η αναγκαστική και επεισοδιακή έξοδος του Κάρλος Σάινθ με μηχανικό πρόβλημα, όμοιο με εκείνο που παρουσιάστηκε στον αγώνα του Μπακού, και μάλιστα με ελαφρώς δραματικό τρόπο (έπιασε φωτιά) καθώς και το αγχώδες φινάλε του Σαρλ Λεκλέρ (δεν λειτουργούσε σωστά το πεντάλ ταχύτητος) δεν συνηγορούν σε ιδιαίτερες προσδοκίες στην ανατροπή της καταστάσεως, εκ μέρους της Ferrari,  στους πίνακες της βαθμολογίας. Η αξιοπιστία της ομάδας εξακολουθεί να είναι χαμηλή.

Όμως η διπλή προσπέραση του Λεκλέρ επί του Φερστάπεν εντός του αγώνα, καθώς και η συνεπής και καθαρή τακτική της ομάδας καθόλη τη διάρκεια της συναντήσεως δείχνει, με λίγη καλή πίστη, την αυγή μιας καλύτερης, πιο ανοιχτής προοπτικής για τη συνέχεια του πρωταθλήματος. Τα ελαστικά της Pirelli είναι για όλους τα ίδια. Επομένως η αποτελεσματικότητά τους εξαρτάται από τον τρόπο της χρήσης και το αεροδυναμικό στήσιμο του αυτοκινήτου. Στον κυριακάτικο αγώνα, λοιπόν, η Ferrari πήρε άριστα σε αυτόν τον τομέα. Οι ρυθμίσεις της αεροδυναμικής του μονοθεσίου φαίνεται πως λειτούργησαν τόσο καλά ώστε να δώσουν στους δύο οδηγούς ένα πλεονέκτημα μισού δευτερολέπτου σε σχέση με το μονοθέσιο του Φερστάπεν. Ο ομόσταυλός του, Σέρτζιο Πέρεζ, είχε εγκαταλείψει πολύ νωρίς μετά από επαφή με τον Ράσελ και τελικώς ανεπανόρθωτη βλάβη του αμαξώματος.

Η Red Bull, στον καθαρά σχεδιαστικό τομέα, δέχτηκε ένα δυνατό πλήγμα και μάλιστα χωρίς να έχει καταλάβει ακόμα τον λόγο. Το πιο δυσάρεστο συμπέρασμα για τον Χόρνερ είναι ότι… δεν έχει βγάλει κάποιο συμπέρασμα. Η δεύτερη θέση στον αγώνα είναι πλασματική σε σχέση με τη σφοδρότητα του χτυπήματος. Ίσως είναι η πρώτη φορά φέτος που η ομάδα εμφανίζεται υποδεέστερη. Όχι μόνο δεν είχαν απαντήσεις στην ανωτερότητα του αντιπάλου αλλά δεν κατάλαβαν τί συνέβη. Δεν πρόκειται για μία άτυχη στιγμή, για μία απροσεξία ή έναν εξωγενή απρόβλεπτο παράγοντα που οδήγησε στη δεύτερη θέση. Οι άλλοι ήταν καλύτεροι χωρίς καμιά αμφισβήτηση. Ήταν καλύτεροι χωρίς να είναι γνωστός ο λόγος, τουλάχιστον μέχρι αυτή την στιγμή, αν και είμαι πεπεισμένος ότι όταν δεν γνωρίζει κάποιος τον λόγο που είναι χειρότερος είναι ακριβώς γιατί είναι χειρότερος.

Παρά τα, από καταβολής, προβλήματα της ιταλικής ομάδας, που όπως είναι φυσικά λογικό, ενσαρκώνονται στο πρόσωπο του επικεφαλής της, φάνηκε ότι είναι ακόμα ανοιχτός ο ορίζοντας του σχεδιαστικού τομέα. Ο ψυχολογικός και ανθρωπολογικός παράγοντας δεν βοηθάει καθόλου. Ο Μπινότο αγνοεί θεμελιώδη στοιχεία της ανθρώπινης ψυχολογίας όπως διαμορφώθηκε εντός των αιώνων και καταγράφηκε πρώτα στους μύθους και μετά στην επιστημονική ερμηνεία τους. Τα αδέλφια θέλουν πατέρα που θα τους υποδείξει το ρόλο τους εντός της μητρικής φροντίδας της ομάδας. Το σχήμα μπορεί να φαίνεται παρωχημένο στον μετανεωτερικό  κόσμο του Ανθρώπου Χωρίς Ιδιότητες*: “….Στεκόταν σ’ ένα παράθυρο, κοίταζε μέσα από το τρυφερό πράσινο φίλτρο της ατμόσφαιρας του κήπου τον καστανόχρωμο δρόμο και μετρούσε με το ρολόι εδώ και δέκα λεπτά τα αυτοκίνητα, τις άμαξες, τα τραμ και τα ξεθωριασμένα από την απόσταση πρόσωπα των πεζών που γέμιζαν τον αμφίβληστρο του βλέμματος, με περιδινούμενη βιασύνη υπολόγιζε τις ταχύτητες, τις γωνίες, τις ζωντανές δυνάμεις περαστικών μαζών που τραβάνε αστραπιαία το μάτι, το συλλαμβάνουν, το αφήνουν, που για ένα χρονικό διάστημα, για το οποίο δεν υπάρχει μονάδα μετρήσεως, εξαναγκάζουν την προσοχή να προβάλει αντίσταση, να αποσπαστεί, να πηδήξει στο επόμενο και να ριχτεί ξοπίσω του κοντολογίς, αφού λογάριασε για λίγο νοερά, έχωσε γελώντας το ρολόι στην τσέπη με τη διαπίστωση πως έκανε ανοησίες. – Αν μπορούσε κανείς να μετρήσει τα άλματα της προσοχής, το έργο των μυών του ματιού, τις αιωρήσεις της ψυχής και όλες τις δυνάμεις που πρέπει να καταβάλει ένας άνθρωπος για να μείνει όρθιος μες στη ροή ενός δρόμου –έτσι είχε σκεφτεί, γι’ αυτό αποπειράθηκε να υπολογίσει το αδύνατο παίζοντας-, θα προέκυπτε μάλλον ένα μέγεθος που μπροστά του θα ήταν μηδαμινή η δύναμη που χρειάζεται ο Ατλας για να σηκώσει τη γη και επίσης θα μπορούσε να υπολογίσει τι τεράστιο έργο παράγει ένας άνθρωπος που δεν κάνει τίποτε. Διότι ο Άνθρωπος Χωρίς Ιδιότητες ήταν αυτό τον καιρό τέτοιος άνθρωπος….”: Ενας άνθρωπος που πιστεύει στις δυνατότητες και όχι στον σκοπό τους και την άρρηκτα συνδεδεμένη με αυτόν καταγωγή αυτού του σκοπού. Ίσως, λοιπόν, οι δυνατότητες των σχεδιαστών της Ferrari να δώσουν τα φτερά που λείπουν έως τώρα στην θρυλική ομάδα.

Φόρμουλα 1: Στον μετανεωτερικό κόσμο του Ανθρώπου Χωρίς Ιδιότητες-1
Φόρμουλα 1: Στον μετανεωτερικό κόσμο του Ανθρώπου Χωρίς Ιδιότητες-2

Το χρονικό του αγώνα

Στην στροφή ένα ο Ράσελ στριμώχνεται με τον Πέρεζ και η αναπόφευκτη επαφή φέρνει τελικώς και τους δύο στα pit – τον Βρετανό μετά από 12 γύρους, τον Μεξικανό αμέσως. Όλοι οι άλλοι διατηρούν, πάνω κάτω, τις θέσεις τους.

05/71: O Σουμάχερ προσπερνά τον Χάμιλτον, ζωντανεύοντας τις μνήμες του σαββατιάτικου αγώνα sprint, όπου για αρκετούς γύρους ο Βρετανός δεν μπορούσε να προσπεράσει το μονοθέσιο της Haas. O, είκοσι τριών γύρων ή 100 χιλιομέτρων, αγώνας sprint που τείνει να καθιερωθεί ως κατατακτήριος αγώνας των θέσεων εκκινήσεως του κανονικού αγώνα, τουλάχιστον για τρεις από τις είκοσι δύο συναντήσεις της χρονιάς, διεξήχθη το Σάββατο και έβγαλε νικητή τον Φερστάπεν, χωρίς να δεχτεί πίεση. Αυτό έκανε ακόμα πιό εντυπωσιακή την τελική κατάληξη στην αναμέτρηση της Κυριακής. 

10/71: Ο Λεκλέρ ξεκινάει την επίθεση ενάντια στον Φερστάπεν.

12/71: Ο Ράσελ μπαίνει για αλλαγή ρύγχους και ελαστικών. Ο Λεκλέρ προσπερνά τον Φερστάπεν στην Schlossgold (στροφή 4), χωρίς μάχη.

13/71: Ο Φερστάπεν μπαίνει στα pit. Βγαίνει με σκληρή γόμα.

15/71: Ο Χάμιλτον προσπερνά τον Μάγκνουσεν για την όγδοη θέση.

19/71: Ο Φερστάπεν προσπερνά τον Χάμιλτον. Έχει απόσταση είκοσι δευτερολέπτων από τον πρωτοπόρο Λεκλέρ. Φυσικά διανύει το γύρο κατά μισό δευτερόλεπτο πιό γρήγορα από τις Ferrari. Η αρχική αποτυχία της μεσαίας γόμας και η αλλαγή της δεν φαίνεται να δίνει σοβαρό πλεονέκτημα στην Red Bull. Οι Ferrari κινούνται με καλό ρυθμό στα μεσαία ελαστικά τους.

22/71: Η ανακοίνωση του μηχανικού του Σάινθ για την επιλογή του σχεδίου E γίνεται αντικείμενο σαρκασμού από τους  σχολιαστές της TV F1. “Πότε πρόλαβαν να φτάσουν στο plan E. Που πήγαν τα προηγούμενα;”. Όχι άδικα. Ο συντονισμός της ιταλικής ομάδας είναι ελαφρώς πρωτόγονος, τουλάχιστον για τις προυποθέσεις του επιπέδου της Formula 1.

25/71: Δύο Maclaren, ο Ζου και ο Αλόνσο, κινούνται σε χορευτικό σχηματισμό εντός των ορίων της πίστας.

27/71: Ο Λεκλέρ βάζει “σκληρή” γόμα και βγαίνει τρίτος στην πίστα.

28/71: Ο Σάινθ μπαίνει στα pit και βγαίνει τέταρτος. Η τακτική της Ferrari είναι σαφής. Ακολουθεί με ευκολία την Red Bull. O Φερστάπεν χάνει συνεχώς χρόνο.

29/71: Ο Χάμιλτον αλλάζει σε “σκληρή” γόμα και βγαίνει έκτος στην πίστα, πίσω από τον Στρολλ της Aston Martin.

32/71: Εντός τριών γύρων ο Λεκλέρ “καταπίνει” τον Φερστάπεν.

37/71: Ο Φερστάπεν σε νέο pit. Βγαίνει με σκληρή γόμα.

41/71: Ο Ράσελ μπαίνει για αλλαγή σε “λευκό” σιρίτι. Ο Φερστάπεν δέχεται εντολή να ακολουθεί τον ρυθμό του τέταρτου Χάμιλτον. Αντιδρά και ο μηχανικός του εξηγεί ότι δεν μπορεί να τερματίσει χωρίς να διατηρήσει τα ελαστικά του. Δεν υπακούει.

50/71: Ο Λεκλέρ βγαίνει από τα pit με μικρή διαφορά από τον Φερστάπεν.

51/71: Ο Σάινθ βγαίνει από τα pit.

51/71: Ακολουθεί ο Χάμιλτον στις αλλαγές ελαστικών, που είναι οι τελευταίες. 

53/71: Ο Λεκλέρ παίζει με τον Φερστάπεν όπως η γάτα με το ποντίκι. Η κυριαρχία της Ferrari είναι εντυπωσιακή. Ο αγώνας χαρακτηρίζεται από ασπρόμαυρες σημαίες για όλους τους οδηγούς αφού παραβιάζουν συνεχώς τα όρια της πίστας.

55/71: Ο Ράσελ προσπερνά τον Αλόνσο για την 6η θέση. Η αξιοπιστία της Mercedes είναι άξια λόγου.

57/71: Ο Σάινθ πλησιάζει τον Φερστάπεν. Η Red Bull φαίνεται παραδομένη.

58/71: Οι παιδικές ασθένειες της Ferrari επιστρέφουν. Ο κινητήρας του Σάινθ πιάνει φωτιά. Ο Ισπανός πηδάει έξω από το αυτοκίνητο. Ο αγώνας οδηγείται από VSC (virtual safety car). Οι δύο πρωτοπόροι μπαίνουν στα pit. Ο αγώνας ξεκινάει σχεδόν από την αρχή. Η διαφορά είναι στα τρία δευτερόλεπτα, όταν αρχίζει ξανά ο αγώνας. Τότε ο Λεκλέρ έρχεται αντιμέτωπος με εφιάλτη. Το πεντάλ ταχύτητος, το γκάζι, κολλάει και πρέπει να το επαναφέρει με το πόδι του. Απόρροια του προβλήματος είναι επίσης η δυσκολία να “κατεβάζει” ταχύτητες. “Είμαι φοβισμένος” λέει με αγωνία στον ασύρματο. Όταν αντικρύζει την καρό σημαία νομίζω ότι όλοι δακρύζουν από την ένταση.

Ο Φερστάπεν προηγείται στην κατάταξη των οδηγών με 38 βαθμούς διαφορά από τον Λεκλέρ, ο οποίος, φυσικά, είναι δεύτερος στην κατάταξη μετά την εγκατάλειψη του Πέρεζ που υπολείπεται 21 βαθμών. Η Red Bull προηγείται της Ferrari στην κατάταξη κατασκευαστών του πρωταθλήματος με 56 βαθμούς. Η Mercedes είναι τρίτη, με 66 βαθμούς διαφορά από τον δεύτερο. Η Red Bull ξεπέρασε ένα δύσκολο αγώνα με τις λιγότερες δυνατές απώλειες.

Ο επόμενος αγώνας θα γίνει σε δύο εβδομάδες στην πίστα Paul Ricard στο Le Castellet της νότιας Γαλλίας. Μία πίστα με γρήγορες στροφές όλων των ειδών. Δεν είναι τυχαίο ότι είναι η αγαπημένη πίστα δοκιμών. Η πρωτοκαθεδρία της Red Bull δεν φαίνεται να απειλείται, παρόλο που η ανησυχία των ανθρώπων της αυστριακής ομάδας μεγαλώνει. 

*Από το βιβλίο του Ρόμπερτ Μούζιλ, “Ο άνθρωπος χωρίς ιδιότητες”, εκδόσεις ΟΔΥΣΣΕΑΣ, 1987, μετάφραση Τούλα Σιετή.

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή