Φόρμουλα 1: Θεοί και άνθρωποι

Φόρμουλα 1: Θεοί και άνθρωποι

Άπαντες -πλην των Bρετανών- χαρακτήρισαν την εμφάνιση του Μαξ Φερστάπεν, στον βελγικό αγώνα, ως προερχόμενη από άλλον πλανήτη

6' 44" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο δέκατος τέταρτος αγώνας της χρονιάς, ο χιλιοστός εβδομηκοστός (1.070) σε απόλυτη αρίθμηση, διεξήχθη την Κυριακή 28-08-2022 στην βελγική πίστα Spa-Francorchamps.

Άπαντες -πλην των Bρετανών- χαρακτήρισαν την εμφάνιση (performance) του Μαξ Φερστάπεν, στον βελγικό αγώνα, ως προερχόμενη από άλλον πλανήτη. Βασικά, τα λόγια ανήκουν στους ανθρώπους της Ferrari και στον Πέρεζ. Αμφότεροι εκκινούν από μία ιδιοτελή σκέψη: «Εάν ο Ολλανδός και το αυτοκίνητο του είναι εκτός συναγωνισμού δικαιολογούνται οι αποτυχίες μας». Ο Λεκλέρ, για άλλη μία φορά, αποφεύγει να έρθει σε σύγκρουση με τον Μπινόττο για τις κωμικές, πιά, ενέργειές του, ο Σάινθ καλύπτει τη μετριότητά του και ο Πέρεζ απαλύνει τις εντυπώσεις μιας δεύτερης θέσης σε απόσταση 18 δευτερολέπτων από την πρώτη θέση με το ίδιο υπεραυτοκίνητο. Εκτός και εάν δεν είναι το ίδιο μονοθέσιο. Εκτός των δύο πρώτων του πρωταθλήματος, η γερμανική ομάδα δουλεύει συστηματικά για να επανέλθει σε μία ανταγωνιστική θέση με τη Red Bull και οι υπόλοιπες ομάδες αναλώνονται στις μεταγραφές και τα κουτσομπολιά που τους αντιστοιχούν καθώς και στις διευθετήσεις των  εσωτερικών και διοικητικών μηχανισμών τους. Η διαφορά από τους τρείς πρωτοπόρους είναι τόσο μεγάλη που μοναδική ελπίδα διακρίσεως είναι η βροχή και οι εγκαταλείψεις. Όλα είναι ευεξηγήσιμα και αναλυτικώς προσδιορισμένα. Άνθρωποι και ομάδες ενεργώντας με συνειδητό ή ασυνείδητο τρόπο και σύμφωνα με τις ανάγκες τους γίνονται μέρη ενός τυπικού μηχανισμού κινήσεως, με μοναδικό στόχο τη διατήρηση της ύπαρξης τους. Κοινότοπες αιτιολογίες και πληκτικές αυτοαναφορικές εξηγήσεις οριοθετούν τον δρόμο προς μία θνησιγενή «κλειστότητα».

Φόρμουλα 1: Θεοί και άνθρωποι-1
Φόρμουλα 1: Θεοί και άνθρωποι-2

Αν υπήρχε Θεός – οδηγός θα ήταν πληκτικός

Η σωστή αναλογία αεροδυναμικής στηρίξεως και δύναμης κινητήρος είναι ο λόγος ενός επιτυχημένου αγωνιστικού αυτοκινήτου. Η σαφής στρατηγική επιδίωξη και η αποτελεσματική τακτική επιτεύξεως της είναι το ζητούμενο σε κάθε αγώνα. Ο οδηγός που θα μπορέσει να υλοποιήσει, δηλαδή να συνθέσει τα παραπάνω ουσιώδη στοιχεία σε ένα σώμα όντας σε συνεργασία με τον μηχανικούς αγώνα, θα είναι ο άνθρωπος που θα φέρει τις νίκες για την ομάδα. Αυτή είναι, ήταν και θα είναι η τρισυπόστατη τριάδα της μιας και μοναδικής ουσίας που λέγεται Φόρμουλα Ένα. Ο Θεός είναι ο επικεφαλής, ο γιος ο εκτελεστής και το άγιο Πνεύμα ο σχεδιασμός.  Ευτυχώς κανένα έλλογο ον δεν θα μπορέσει ποτέ -ούτε καν για μικρό χρονικό διάστημα- να συνδυάσει με επιτυχία τις τρεις υποστάσεις στο δικό του πρόσωπο έτσι ώστε να συστήσει αυτό που καθ’υπερβολήν, τις περισσότερες φορές, αναφέρεται ως θεϊκό. Ο Φάτζιο, ο Λάουντα, ο Σέννα, ο Σουμάχερ και ο Χάμιλτον – οι “θεοί” της φόρμουλα ένα- ενσάρκωσαν ανθρωπίνως -και μερικώς ιδανικά- την εμπειρία της παραπάνω ουσίας. Εάν βρεθεί κάποιος εκτός αυτού του κόσμου να οδηγήσει το μονοθέσιο θα τον βλέπει μόνο ο εαυτός του. Όλοι οι υπόλοιποι θα έχουμε σοβαρότερα πράγματα να κάνουμε.

Ο Πέρεζ πρέπει να βελτιώσει τις επιδόσεις του, εάν φυσικά η Red Bull του διαθέσει το ανάλογο αυτοκίνητο και εάν αυτός μπορεί να τις βελτιώσει. Ο Σάινθ πρέπει αρχικώς να γίνει καλύτερος οδηγός από τον ομόσταυλό του. Ο Λεκλέρ πρέπει να υψώσει ανάστημα στον Μπινόττο και να μην ρίχνει όλο το φταίξιμο στον εαυτό του. Και ο Μπινόττο πρέπει να ξεκινήσει κάποια άλλη δουλειά. Στον τελευταίο γύρο έβαλε στο pit τον Λεκλέρ για να του δώσει την ευκαιρία του ενός βαθμού για τον ταχύτερο γύρο, όταν ήταν σε απόσταση 18 δευτερολέπτων από τον Αλόνσο και η μέση διάρκεια του pit στο SPA είναι 22 δευτερόλεπτα. Βγαίνοντας βιαστικά στην πίστα αναγκάστηκε σε προσπέραση του Αλόνσο και τιμωρήθηκε με 5 δευτερόλεπτα ποινής για ανάρμοστη ταχύτητα εντός του pit lane. Έπεσε στην έκτη θέση χάνοντας επιπροσθέτως δύο βαθμούς. Μάλλον ο Μπινόττο είναι από άλλο πλανήτη, δικαιολογώντας, χωρίς αιδώ, την ενέργεια του ως σωστή στα πλαίσια του ρίσκου που πρέπει να παίρνει κάποιος στην Φόρμουλα Ένα. Αλαζονεία και σύγχυση.

Το χρονικό του αγώνα

Εκκίνηση: Ο Πέρεζ δίνει περισσότερες στροφές στον κινητήρα, χάνει την πρόσφυση και την δεύτερη θέση, στην οποία επανέρχεται μετά από λίγη ώρα. Ο Χάμιλτον αποκλείει το χώρο στον Αλόνσο και το πίσω δεξιά ελαστικό του ανεβαίνει στο εμπρός αριστερά του Ισπανού. Μετά από λίγο εγκαταλείπει. Επίσης μετά από λίγο, στην προσπάθεια του ο εορτάζων Μπότας (είχε γενέθλια) να αποφύγει τον Λατίφι βγαίνει σε αμμοπαγίδα και εγκαταλείπει. Ο Σάινθ παραμένει στην πρώτη θέση και ο Φερστάπεν αποφεύγοντας το χαμό, από την 14η θέση φτάνει στην όγδοη. 

4/44: Σε μία ανεπαίσθητη επαφή Λεκλέρ – Φερστάπεν ένα μικρό κομμάτι καρίνας μπαίνει στα φρένα του μονεγάσκου και τον αναγκάζει σε pit stop. Φοράει medium ελαστικά και βγαίνει στην πίστα στην 17η θέση.

8/44: Ο Φερστάπεν καταπίνει τους αντιπάλους του και βρίσκεται στην 3η θέση, πίσω από Πέρεζ και τον Σάινθ. Τα υπόλοιπα αυτοκίνητα είναι κολλημένα σε drs train, ένα τρενάκι άνευ προσπερασμάτων.

9/44: Ο Σάινθ παραπονιέται για φθορά των soft (μαλακών) ελαστικών του. Μαζί με τον Φερστάπεν είναι οι μοναδικοί στην πίστα με τέτοιου είδους ελαστικά.

12/44: Ο Σάινθ μπαίνει στα pit. Φοράει medium (μεσαία) ελαστικά. Ο Φερστάπεν στην Kemmel straight αφήνει πίσω του τον Πέρεζ. Ο Λεκλέρ έχει φτάσει στην 9η θέση.

14/44: Ο Ράσελ μπαίνει στα pit και βγαίνει με medium στην 7η θέση.

15/44: Ο Πέρεζ αλλάζει τα medium με medium. Ο Φερστάπεν οδηγεί την κούρσα με τα soft ελαστικά της εκκίνησης. Εντός του γύρου μπαίνει για αλλαγή με διαφορά 13’’ από τον δεύτερο Σάινθ. Βγαίνει δεύτερος με τρίτο τον Πέρεζ, τέταρτο τον Ράσελ και πέμπτο τον Λεκλέρ. Όλοι με ένα pit stop. 

18/44: Ο Φερστάπεν παίρνει την πρωτοπορία στην Kemmel, πριν από την στροφή 5, την ονομαζόμενη Les Combes.

19/44: Στα πλαίσια της σύγχυσης που επικρατεί στην Ferrari o μηχανικός του Λεκλέρ ανοίγει συζήτηση μαζί του για τα ελαστικά που προτιμά. Δεν ξέρει κάποιος τι να πρωτοθαυμάσει. Την πονηριά του Μπινόττο να δείξει τη δημοκρατικότητα της ομάδας χωρίς ρίσκο, ή την ηλιθιότητα να μην καταλαβαίνει ότι ο οδηγός δεν έχει την εποπτεία που χρειάζεται για μία τέτοια απόφαση; Έτσι κι αλλιώς οι ομάδες δεν είναι δημοκρατικώς διαρθρωμένες γιατί δεν θα ήταν ομάδες. Έχουν αυστηρή και διακριτή κάθετη ιεραρχία. Αυτές οι μετατοπίσεις ευθύνης των αποφάσεων παραπέμπουν σε σύλλογο ατάκτων και όχι σε αγωνιστική ομάδα.

21/44: Ο Πέρεζ προσπερνά τον Σάινθ στην Kemmel -πού αλλού;

26/44: Άπαντες της Ferrari στα pit. Αλλαγές, συζητήσεις, ευχολόγια. Καλύτερα να παρέμεναν εκεί. Τελικώς Λεκλέρ και Σάινθ βγαίνουν για τον υπόλοιπο αγώνα. O πρώτος με medium, ο δεύτερος με hard (σκληρή γόμα). Ένας “θεός” ξέρει γιατί. Ο Φερστάπεν συνεχίζει να γυρίζει με χρόνους άπιαστους. 

31/44: Ο Φερστάπεν αλλάζει σε medium. Βγαίνει μπροστά από τον Πέρεζ με διαφορά 8’’. Στο τέλος του αγώνα, μετά από 13 γύρους, η διαφορά θα έχει φτάσει στα 18’’, με άνεση. Ο Ράσελ πλησιάζει τον Σάινθ. Στις θέσεις 6,7 και 8  είναι οι δύο Alpin και η Aston Martin του Φέτελ. Η φθορά των ελαστικών της Ferrari καταδεικνύει την καλύτερη ισορροπία lift and drag της Red Bull στην συγκεκριμένη πίστα.

43/44: Η Ferrari βάζει τον Λεκλέρ για αλλαγή σε soft, για να διεκδικήσει τον βαθμό του γρήγορου γύρου, χωρίς να υπολογίσει ότι θα βγει πίσω από τον Αλόνσο. Τελικώς τον πιό γρήγορο γύρο τον κρατάει ο Φερστάπεν και ο Λεκλέρ τιμωρείται με αφαίρεση πέντε δευτερολέπτων για υπέρβαση ορίου ταχύτητος εντός του pit lane, χάνοντας παραλλήλως δύο βαθμούς, λόγω της έκτης θέσεως. Τελικώς ο Σάινθ κρατάει την τρίτη θέση με άνεση. Ο Ράσελ δεν απείλησε.

Ο Φερστάπεν προηγείται στην κατάταξη των οδηγών με 93 βαθμούς διαφορά από τον Πέρεζ, με τρίτον, τώρα πιά, τον Λεκλέρ που υπολείπεται αυτού κατά 5 βαθμούς. Η Red Bull προηγείται της Ferrari στην κατάταξη κατασκευαστών του πρωταθλήματος με 118 βαθμούς. Η Mercedes είναι τρίτη, με 41 βαθμούς διαφορά από τον δεύτερο. Η Red Bull οδηγεί με ασφάλεια την κούρσα.

Ο επόμενος αγώνας θα γίνει το σαββατοκύριακο στην πίστα Zandvoort στην Ολλανδία. «Πραγματικά γρήγορο», «αρκετά τρελό», «τρελό» και «old-school» (παλαιάς κοπής) ήταν οι λέξεις που χρησιμοποίησαν οι σημερινοί οδηγοί της F1 όταν κλήθηκαν να περιγράψουν την πίστα του Zandvoort, την οποία πολλοί από αυτούς, στις μέρες τους, αντιμετώπισαν στην κατηγορία junior. Θα μπορούσε να πει κάποιος ότι έχει μία κυματιστή διαμόρφωση με την ανάλογη αίσθηση που συνεπάγεται προσιδιάζοντας σε τρενάκι λούνα πάρκ. Η πίστα του Zandvoort ελίσσεται και ρέει μέσα στους αμμόλοφους. Η πρωτοκαθεδρία της Red Bull δεν απειλείται.

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή