ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Παράπλευρες απώλειες

parapleyres-apoleies-561411697

Θυμάμαι πριν από μερικά χρόνια αναγνώστης της εφημερίδας σε ένα μέιλ του μας παρότρυνε να γράψουμε για το πόσο σπάνιο είναι το σωστό σέρβις στις επιχειρήσεις εστίασης ακόμη και σε εστιατόρια ακριβά και προβεβλημένα. 

Εγραφε: «Θεωρώ απαράδεκτο ο σερβιτόρος να μη γνωρίζει τι περιέχουν τα πιάτα και με ποιο τρόπο είναι μαγειρεμένα και να μου απαντάει “μισό λεπτό να ρωτήσω”, όπως επίσης θεωρώ αδιανόητο να κουνάω το χέρι μου για ώρα σαν τον ανεμόμυλο για να με δουν και να έρθουν στο τραπέζι». 
Η αλήθεια είναι ότι δεν μου είχε φανεί υπερβολική η περιγραφή αυτή, είχα βιώσει κάτι αντίστοιχο αρκετές φορές στο παρελθόν. Ωστόσο η ανάπτυξη της εστίασης και του τουρισμού τα τελευταία χρόνια είχε βελτιώσει σε μεγάλο βαθμό το σέρβις. Πολλές επιχειρήσεις αντιμετώπιζαν τους πελάτες τους με μεγάλο επαγγελματισμό και για αρκετούς εργαζομένους στον χώρο, το σέρβις δεν ήταν πλέον μια ευκαιρία για χαρτζιλίκι μέχρι να βρεθεί κάτι καλύτερο, αλλά μια κανονική δουλειά. 

Επιπλέον, μέσα από τμήματα σχολών και ταχύρρυθμα σεμινάρια όσοι το επιθυμούσαν μπορούσαν να αναπτύξουν δεξιότητες και αναβαθμισμένες γνώσεις γύρω από το αντικείμενο και να εργαστούν σε υψηλού επιπέδου επιχειρήσεις οι οποίες ξεφύτρωναν σαν τα μανιτάρια στην Ελλάδα, που κάθε χρόνο έσπαγε το ένα ρεκόρ μετά το άλλο στις αφίξεις ξένων επισκεπτών. 

Ολα αυτά προ πανδημίας γιατί σήμερα, όπως λένε οι άνθρωποι της αγοράς, το πρόβλημα δεν είναι πλέον η ποιότητα της συγκεκριμένης υπηρεσίας, αλλά η έλλειψη διαθέσιμων εργαζομένων. Με λίγα λόγια, οι επιχειρηματίες της εστίασης δεν βρίσκουν προσωπικό. «Για τα επόμενα ένα με δύο έτη η αγορά της εστίασης μπορεί δυστυχώς να έχει λιγότερο καλή ποιότητα σέρβις από αυτήν που είχε συνηθίσει ο κόσμος μέχρι το 2019, γιατί δεν βρίσκουμε να προσλάβουμε επαρκώς έμπειρους ή ακόμα και καθόλου έμπειρους σερβιτόρους», παραδεχόταν σε πρόσφατο ρεπορτάζ της «Κ» ιδιοκτήτης εστιατορίων της Αθήνας. 

Αυτό συμβαίνει για πολλούς λόγους, με πιο βασικούς ότι οι εταιρείες ταχυμεταφορών και τα σούπερ μάρκετ έδωσαν λύση στους εργαζομένους όταν η εστίαση μπήκε σε αναγκαστική παύση, ενώ οι πιο έμπειροι έκλεισαν να εργαστούν εποχικά με υψηλές αποδοχές, τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, σε νησιά που θα έχουν εγγυημένα υψηλή συγκριτικά με την υπόλοιπη χώρα κίνηση. 

Η εστίαση χτυπήθηκε σκληρά από την πανδημία και σε πτυχές που δεν είναι ορατές σε πρώτη ανάγνωση. Θα χρειαστεί καιρό για να επανέλθει.