Οι Φλαμανδοί του μουσείου Πράδο

Οι Φλαμανδοί του μουσείου Πράδο

Πρόκειται για έργα μεγάλου συμβολισμού και υψηλής τέχνης καθώς στηρίζονται σε πλήθος λεπτομερειών ακριβέστατα καταγεγραμμένων

3' 38" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ενα δάνειο υψηλού κύρους ενισχύει αυτήν την περίοδο τη σημαντική συλλογή φλαμανδικών έργων τέχνης στο μουσείο Πράδο της Μαδρίτης. Πρόκειται για το περίφημο έργο του Φλαμανδού ζωγράφου Βίλεμ φαν Χεχτ (1593-1637) «Η πινακοθήκη του Cornelis van der Geest», που ανήκει στις συλλογές του μουσείου Ρούμπενς της Αμβέρσας. Τώρα εκτίθεται στην κεντρική αίθουσα του Πράδο με σκοπό να υπογραμμίσει τη δόξα της φλαμανδικής τέχνης αλλά και τους ιστορικούς δεσμούς μεταξύ Ισπανίας και Φλάνδρας, καθώς η τέχνη στη Φλάνδρα είχε την αιγίδα της βασιλικής οικογένειας της Ισπανίας.

Ο δανεισμός του έργου θα διαρκέσει για όσο διάστημα απαιτηθεί για τις εργασίες ανακαίνισης και εκσυγχρονισμού που εκτελούνται στο μουσείο Ρούμπενς στο Βέλγιο. Το έργο του Βίλεμ φαν Χεχτ είναι το πλέον αρχετυπικό μιας ειδικής κατηγορίας έργων τέχνης, κυρίως από τον 16ο και τον 17ο αιώνα, που προβάλλουν τις πυκνές συλλογές και τους μικρόκοσμους (σε μεγάλα αναπτύγματα) που δημιουργούσαν οι εμμονές των συλλεκτών. Αυτές τις συλλογές τις κατανοούμε μέσα από αυτά τα «δωμάτια παραδοξοτήτων».

Πρόκειται για έργα μεγάλου συμβολισμού και υψηλής τέχνης καθώς στηρίζονται σε πλήθος λεπτομερειών ακριβέστατα καταγεγραμμένων. Τα έργα αυτής της κατηγορίας, και το έργο του Βίλεμ φαν Χεχτ θεωρείται από τα κορυφαία, μας συνδέουν με τον κόσμο των ιδιωτικών συλλογών που αργότερα κατά την περίοδο του Διαφωτισμού και στη διάρκεια του 19ου αιώνα αποτέλεσαν πυρήνες για τα μεγάλα μουσεία του εγκυκλοπαιδισμού αλλά και για πλήθος μικρότερων μουσείων, δημοσίων και ιδιωτικών. Είναι η βάση για την κατανόηση της ευρωπαϊκής τέχνης από την Αναγέννηση έως τη Βιομηχανική Επανάσταση. Παράλληλα, πολλά έχουν να μας πουν για την έλξη που ασκούσε ο πολιτισμός της Ρώμης και της Ελλάδας σε όλους τους διανοουμένους, αλλά και τους εύπορους εμπόρους της ανώτερης αστικής τάξης, ειδικά στην Ολλανδία, όπου ο αστικός κόσμος αναπτύχθηκε ταχύτατα (κυρίως στη διάρκεια του 16ου αιώνα) χάρη στα πρώτα δίκτυα της παγκοσμιοποίησης.

Στο Πράδο, δημιούργημα και αυτό το ίδιο της ευρωπαϊκής ανάπτυξης των τεχνών (ιδρύθηκε το 1819), η φλαμανδική τέχνη είναι μία από τις βασικές συλλογές. Η ενίσχυσή της με αυτό το σπουδαίο έργο ανοίγει και πάλι ένα ζήτημα εκ νέου θεώρησης και εκτίμησης των πυλώνων της δυτικής τέχνης.

ΜΑΤΙΕΣ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

ΒΙΕΝΝΗ 
Ρόι Λίχτενσταϊν

Οι Φλαμανδοί του μουσείου Πράδο-1
[ESTATE OF ROY LICHTENSTEIN/BILDRECHT  ]

Στο μουσείο Αλμπερτίνα εγκαινιάστηκε η αναδρομική έκθεση έργων του Ρόι Λίχτενσταϊν, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων με αφορμή τα 100 έτη από τη γέννησή του. Η έκθεση είναι επίσης και ένα αντίδωρο προς το Ιδρυμα Λίχτενσταϊν, το οποίο δώρισε πάνω από 100 έργα στο μουσείο Αλμπερτίνα. Παρουσιάζονται περισσότερα από 90 έργα, τα πρώιμα έργα της ποπ αρτ από τη δεκαετία του 1960, μαυρόασπροι πίνακες, τοπία σε εμαγέ και ένα μεγάλο γλυπτό. 

ΛΟΝΔΙΝΟ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ

Οι Φλαμανδοί του μουσείου Πράδο-2
[THE NEW YORK TIMES]

Μετά την παρουσίασή της στη Βοστώνη, η έκθεση με έργα του Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ (1856-1925) μεταφέρθηκε στην Τέιτ Μπρίτεν, στο Λονδίνο. Η έκθεση συγκεντρώνει πάνω από 50 έργα του Αμερικανού ζωγράφου και δίνει έμφαση στα ενδύματα, στα υφάσματα, στο συνταίριασμα των υφών και των χρωμάτων. Ο Σάρτζεντ χαρακτηρίζεται ως ζωγράφος που έπιασε με μοναδικό τρόπο την ομορφιά και την ατμόσφαιρα της περιόδου 1890-1910. 

ΒΕΡΣΑΛΛΙΕΣ
Η λάμψη του χρυσού

Οι Φλαμανδοί του μουσείου Πράδο-3
[JULIO PIATTI]

Το πάρκο των Βερσαλλιών βρίσκει και πάλι τη λάμψη του με την επανατοποθέτηση των αγαλμάτων μπροστά στο ανάκτορο. Τα έργα της αποκατάστασης διήρκεσαν πάνω από ένα έτος και περιλαμβάνουν έργα στα σιντριβάνια, προκειμένου να είναι όλα έτοιμα στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2024. Θεοί, Τρίτωνες και πλάσματα του νερού συνυπάρχουν σε αυτές τις μπαρόκ γλυπτικές συνθέσεις, έργα του Ζαν-Μπατίστ Τιμπί, φιλοτεχνημένα ανάμεσα στο 1668 και το 1670. 

ΡΕΜΑΓΚΕΝ
Γυναίκες ζωγράφοι

Οι Φλαμανδοί του μουσείου Πράδο-4
[NATIONAL MUSEUMS LIVERPOOL]

Εμφαση στη δημιουργία γυναικών ζωγράφων της περιόδου 1500-1900 δίνει η έκθεση έργων τέχνης που παρουσιάζεται στο μουσείο Αρπ της γερμανικής πόλης Ρεμάγκεν, στη Ρηνανία. Η έκθεση είναι η περίφημη σύνθεση «Maestras», που κάνει τον γύρο του κόσμου εδώ και τρία χρόνια. Μετά το Λος Αντζελες και τη Μαδρίτη, είναι η σειρά τώρα του ωραίου Αρπ, ενός από τα εξαιρετικά γερμανικά μουσεία τέχνης. Η έκθεση συνταιριάζει έργα τέχνης που αιφνιδιάζουν. Στη φωτογραφία, έργο της Élisabeth Vigée Le Brun.

ΠΡΑΓΑ
Το τοπίο της Τσεχίας

Οι Φλαμανδοί του μουσείου Πράδο-5
[NGP]

Στην Πράγα, στην Εθνική Πινακοθήκη της Τσεχίας, όπου παρουσιάζονται πολύ ενδιαφέρουσες εκθέσεις, οι επισκέπτες μπορούν να δουν αυτήν την περίοδο το έργο του Τσέχου τοπιογράφου Αντονίν Κάρελ Μπάλζερ (1771-1807). Τα χαρακτικά του, από τις αρχές του 19ου αιώνα, μας δίνουν ρομαντικές όψεις των ορεινών όγκων της πατρίδας του ακολουθώντας την τάση της εποχής στον ευρύτερο κεντροευρωπαϊκό χώρο. Ηταν η πρώτη φορά που ο φυσικός κόσμος πέρασε με αυτόν τον τρόπο στην τέχνη. 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή