ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

capturey--2

ΦΛΩΡΕΝΤΙΑ
H αφρικανική μορφή στους πίνακες της Αναγέννησης

Σε μια εντυπωσιακή συγκυρία, η Πινακοθήκη Ουφίτσι και η διοργάνωση Black Ηistory Month Florence είχαν οργανώσει τον Φεβρουάριο ένα ερευνητικό πρόγραμμα με τίτλο «On Being Present». Μέσω αυτού ήθελαν να καταγράψουν και να αναλύσουν την παρουσία της αφρικανικής μορφής στους πίνακες της Αναγέννησης.

Από τότε έχουν συμβεί πολλά, το κλείσιμο των περισσότερων μουσείων εξαιτίας της επιδημίας του κορωνοϊού αλλά και ο θάνατος στη διάρκεια σύλληψης του Τζορτζ Φλόιντ στις ΗΠΑ που δημιούργησε ένα τεράστιο κύμα αντιδράσεων αλλά και υποστήριξης στο κίνημα Black Lives Matter κάνοντας τη διοργάνωση «Οντας Παρόντες» πιο επίκαιρη από ποτέ.

Ο επισκέπτης της πινακοθήκης αν αναζητήσει θα βρει τουλάχιστον 20 πίνακες ανάμεσα στη μόνιμη συλλογή όπου απεικονίζονται Αφρικανοί. Στρατιώτες ή υπηρέτες, συνοδοί ή βασιλιάδες όλοι με εντυπωσιακά ρούχα σε κόκκινο χρώμα ή νεανικές ευρωπαϊκές φορεσιές  που αποδείκνυαν πλούτο ή ακόμη ως νέοι μάγοι που καταφτάνουν με δώρα στον νεαρό Χριστό, βασιλιάδες στον τόπο τους και προερχόμενοι από την Ανατολή. Οπως στον πίνακα του Αλμπρεχτ Ντίρερ του 1504 «Η λατρεία των Μάγων». Ή ακόμα όπως ο 14χρονος «il Moro» (ο μαύρος) με καταγωγή από τη Νιγηρία στον πίνακα του Αντον Ντομένικο Γκαμπριάνι «Τέσσερις υπηρέτες στην αυλή των Μεδίκων» του 1684, όπου εκτός από τον Μεχμέτ (που ήταν το όνομά του πριν τον βαπτίσουν Τζουζέπε Μαρία Μέντιτσι) απεικονίζεται και ένας νάνος, καθώς ήταν σύνηθες για τις ευρωπαϊκές αυλές τον 16ο και 17ο αιώνα να συγκεντρώνουν παράξενα και ασυνήθιστα ανθρώπινα πλάσματα. Σε αυτό το πλαίσιο του «εξωτικού» και οι δύο πίνακες του Αφρικανού αλμπίνο Μπενεντέτο ντ’ Ανγολα Σίλβα, από τον Ντομένικο Τεμπέστι και Αντόνιο Φράντσι.

Ξεχωριστή θέση έχουν τα δύο πορτρέτα του δούκα Αλεσάντρο ντε Μέντιτσι (1510-1537) από δύο καταξιωμένους ζωγράφους που τον γνώριζαν προσωπικά, τον Τζόρτζιο Βασάρι και τον Ανιολο Μπρονζίνο. Ο Αλεσάντρο ήταν παιδί εκτός γάμου του Λορέντζο ντε Μέντιτσι και μιας Αφρικανής σκλάβας της Σιμονέτα και παρά την καταγωγή του απεικονίζεται σε αυτά είτε ως δημόσιο πρόσωπο είτε πιο ιδιωτικά, ως ηγεμόνας της Φλωρεντίας.

Στον εικονιζόμενο πίνακα του Πιέρο Ντι Κόσιμο «Ο Περσέας απελευθερώνει την Ανδρομέδα» (1510-1515) εμπνευσμένος από τις μεταμορφώσεις του Οβιδίου, η δράση μεταφέρεται στην Αιθιοπία. Στον πίνακα ένας μαύρος μουσικός ντυμένος με πορφυρό μανδύα στολισμένο με χρυσό παίζει ένα φανταστικό πολύπλοκο όργανο συνδυασμού εγχόρδου και πνευστού.

Μπορείτε να συμμετάσχετε στις δημόσιες συζητήσεις στη σελίδα του μουσείου στο Facebook ή στην επίσημη ιστοσελίδα του για όλο το καλοκαίρι. 

ΣΑΟ ΠΑΟΛΟ
Drive in γκαλερί

maties-ston-kosmo0
Φωτ. A.P. PHOTO / ANDRE PENNER

Τη θεραπευτική δύναμη της τέχνης απέδειξε η καραντίνα που βιώνει ο πλανήτης εξαιτίας του κορωνοϊού. Πέρα από τις online εκθέσεις μουσείων και ψηφιακές προβολές παραστάσεων, στη Βραζιλία μία ομάδα καλλιτεχνών με τη βοήθεια ενός επιμελητή πήγε ένα βήμα πιο πέρα προσφέροντας εικαστικά έργα από την ασφάλεια του αυτοκινήτου. Μια τεράστια αποθήκη μεταμορφώθηκε σε γκαλερί με μεγάλων διαστάσεων έργα που μπορούσε κανείς να τα απολαύσει σε αυτό το απρόσμενο drive in.

ΛΟΝΔΙΝΟ
Η επανεκκίνηση των Tate

maties-ston-kosmo1
Φωτ. EPA / NEIL HALL

Από αυτή την εβδομάδα οι Tate Modern, Tate Britain, Tate Liverpool και Tate St Ive ανοίγουν και πάλι για το κοινό. Οι επισκέπτες θα πρέπει να κλείσουν μέσω Διαδικτύου τα εισιτήριά τους και εκτός των μόνιμων συλλογών στην Tate Modern θα έχουν τη δυνατότητα να δουν την έκθεση για τον Andy Warhol που έχει παραταθεί μέχρι τις 15 Νοεμβρίου. Στη φωτογραφία το έργο «Year 3» του Βρετανού κινηματογραφιστή Στιβ Μακουίν από την Tate Britain στο Λονδίνο.

ΜΟΣΧΑ
Οχι για πάντα

maties-ston-kosmo2
Φωτ. REUTERS / MAXIM SHEMETOV

Σε μια εποχή που τα περισσότερα μουσεία ανοίγουν με τις εκθέσεις που είχαν προ κορωνοϊού, η κρατική γκαλερί Τρετιάκοφ ανακοινώνει ένα νέο πρότζεκτ. Με τίτλο «Οχι για πάντα. 1968-1985» η έκθεση συγκεντρώνει 500 εκθέματα από 34 μουσεία και ιδιωτικές συλλογές όπου χωρισμένη σε οκτώ ενότητες εξερευνά την εποχή της μετάβασης των Σοβιετικών καλλιτεχνών από τη βιομηχανική κουλτούρα σε εκείνη της πληροφορίας, παρά την απομόνωση. «Πορτρέτο του Λεονίντ Μπρέζνιεφ» (Γιούρι Κορολιόφ).

ΚΑΜΠΕΡΑ
Μπλε πόλοι

maties-ston-kosmo3
Φωτ.  EPA/LUKAS COCH

Ενα από τα πιο σπουδαία έργα που έχει στην κατοχή της η Εθνική Πινακοθήκη της Αυστραλίας θα μπει κάτω από το μικροσκόπιο. Ο πίνακας του Τζάκσον Πόλοκ «Μπλε πόλοι» ή αλλιώς «Νούμερο 11» του 1952 θα συντηρηθεί με αφορμή τα 70ά του γενέθλια και το κλείσιμο της Πινακοθήκης για το κοινό λόγω κορωνοϊού Το μνημειακών διαστάσεων έργο αγοράστηκε το 1973 στην υπέρογκη τότε τιμή των 2 εκατ. δολαρίων και χρειάστηκε η μεσολάβηση του πρωθυπουργού για να γίνει η αγορά.

ΒΑΛΕΝΘΙΑ
Η χαρά της ζωγραφικής

maties-ston-kosmo4
Φωτ. EPA/ANA ESCOBAR

Από την πρώτη φορά που εξέθεσε στην ηλικία των 14 ετών μέχρι σήμερα η ζωγράφος από τον Παναμά, Ολγα Σίνκλερ, έχει διαγράψει μια μεγάλη πορεία γεμάτη βραβεύσεις. Ζώντας ανάμεσα σε έξι χώρες και με έντονες επιρροές από τον διάσημο πατέρα της Αλφρέντο Σίνκλερ Μπαλέστερος που εξερεύνησε τον αφηρημένο ιμπρεσιονισμό, η πιο ώριμη πια αλλά με την ίδια αγάπη και τρέλα για τη δημιουργία παρουσιάζει μέχρι το τέλος του χρόνου στο MuVIM της Βαλένθια τριάντα έργα.